دنیای اقتصاد- منوچهر متکی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «آمریکایی‌ها درخواست مذاکره‌ خود را ارائه داده‌اند»، گفت: ان‌شاءا... این مذاکرات در آینده نزدیک انجام می‌شود. به گفته وی به‌زودی جزییات بیشتری از مذاکره‌ ایران و آمریکا در مورد عراق منتشر خواهد شد. اعلام آمادگی همزمان تهران و واشنگتن برای دور دوم مذاکرات بغداد

دنیای اقتصاد- سه‌شنبه، چند ساعت پس از آنکه وزیر خارجه کشورمان از آمادگی ایران نسبت به انجام دور دوم گفت‌وگو با آمریکا در موضوع عراق مشروط به درخواست این کشور خبر داد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور برگزاری دور دوم مذاکرات مستقیم با ایران در مورد خشونت‌های عراق آماده است.

روزنامه واشتنگتن پست نیز بر اساس گفته‌های مقامات رسمی آمریکا نوشت که این مذاکرات طی ۱۰روز آینده و حتی شاید روز شنبه برگزار شود.

منوچهر متکی دو روز پیش پس از دیدار با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود در جمع خبرنگاران گفت: مقامات عراقی برای انجام دور دوم گفت‌وگوها از ایران در خواست کرده‌اند و زمانی که نظر و درخواست آمریکایی‌ها از طریق رسمی آن یعنی سفارت سوئیس به مقامات جمهوری اسلامی برسد، نظر ما نسبت به انجام دور دوم گفت‌وگوها مثبت است و احتمال برگزاری این مذاکرات در آینده نزدیک وجود دارد. دور اول گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در بغداد میان سفرای دو کشور در عراق، هفتم خرداد ماه برگزار شد.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات وزیر امور خارجه ایران، وزارت امور خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به دخالت در اوضاع امنیتی عراق اعلام کرد که آماده است دور دیگری از مذاکرات را با تهران برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به داشتن رفتاری که به بی‌ثباتی در عراق منجر می شود افزود: ما فکر می‌کنیم که با توجه به موقعیت عراق و با توجه به رفتار مستمر ایران که به بی‌ثباتی بیشتر عراق منجر می‌شود، مناسب خواهد بود که یک نشست رو در روی دیگر داشته باشیم تا به مقامات ایرانی بگوییم که اگر تمایل دارند شاهد عراقی با ثبات‌تر و ایمن‌تر باشند که خودشان گفته‌اند به مشاهده آن تمایل دارند، لازم است رفتارشان را تغییر دهند.

وی مدعی شد: لازم است آنها حمایت از شبه نظامیان فرقه‌ای را که به تنش‌های فرقه‌ای دامن می‌زنند متوقف کنند.

مک کورمک گفت: این مهم است که مستقیما به دولت ایران اهمیت تغییر رفتارشان را نه تنها به خاطر امنیت سربازان‌مان بلکه به خاطر آینده عراق بازگو کنیم. وی گفت که تاریخ گفت‌و‌گوهای جدید ‌با ایران هنوز مشخص نشده است، اما افزود که مذاکراتی درباره تعیین زمان نشست در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مک کورمک گفت: قطعا ایران می‌تواند نقشی مثبت و مسوولانه در عراق ایفا کند. آنها می‌گویند چنین چیزی را خواستارند؛ اما ما تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم. وی خاطر نشان کرد: گفت‌وگوها به عراق محدود خواهد بود و مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت.

اظهارات مک‌کورمک که با تکرار اتهامات گذشته به ایران همراه بود، آن چیزی نبود که متکی از آن با عنوان «طریق رسمی» یاد کرده بود، اما خبرها حاکی از آن است که درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه تسلیم شده است.

وزیر امور خارجه با اعلام این خبر که «به زودی دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در عراق و در سطح سفرا در ارتباط با عراق انجام خواهد شد»، گفت: ایران برای کمک به مردم عراق و دولت عراق تلاش زیادی انجام داده و سعی دارد که به دولت عراق و مردم عراق در ایجاد صلح و امنیت کمک کند.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «آمریکایی‌ها درخواست مذاکره‌ خود را ارایه داده‌اند»، افزود: ان‌شاءا... این مذاکرات در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین به خبرنگاران گفت: در آینده‌ نزدیک جزییات بیشتری از مذاکره‌ ایران و آمریکا در مورد عراق منتشر خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پنج دیپلمات ایرانی که در عراق از سوی نیروهای آمریکایی به اسارت گرفته شده‌اند، اظهار کرد: ما از هر ظرفیت و فرصتی برای حل مساله‌ دیپلمات‌ها استفاده می‌کنیم.

میانجی‌گری حکیم

مشاور سیاسی رییس ائتلاف واحد عراق در پارلمان با اعلام اینکه دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در روزهای خیلی نزدیک در بغداد برگزار خواهد شد، گفت: عبدالعزیز حکیم در دیدار با مسوولان ایرانی در مورد کلیات موضوع گفت‌وگوهایی داشته است.

محسن حکیم مشاور سیاسی سید عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی‌عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه دو طرف ایرانی و آمریکایی در مورد برگزاری دور دوم گفت‌وگوها در بغداد موافقت کرده‌اند، تصریح کرد: دوستان و مسوولان ایرانی که به دیدار آقای عبدالعزیز حکیم می‌آمدند، گفت‌وگوهایی را در مورد امنیت و ثبات عراق و همچنین گفت‌وگوهای ایران و آمریکا داشتند. وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوها بیشتر کلی بوده است، اظهار کرد: در مورد مسائل جزیی و هماهنگی‌ها در مورد برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در اختیار دولت عراق بوده است.

نقش کشورهای همسایه

سفیر آمریکا در سازمان‌ملل خواستار حضور میانجی‌های خارجی برای حل بحران عراق شد.

زلمی‌خلیل‌زاد این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشترن اعلام کرد و افزود: آمریکا خواهان میانجیگری بین‌المللی است که در چارچوب ماموریت شورای امنیت سازمان ملل در عراق فعال شود.

وی افزود یک چنین میانجی می‌تواند ملت عراق و قدرت‌های منطقه را به هم نزدیک کند و همزمان باید ماموریت سازمان ملل برای عراق هم تقویت و ارتقا یابد.

خلیل زاد اضافه کرد که بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد هم از این دیدگاه آمریکا در زمینه عراق حمایت می‌کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت انتظار می‌رود این کشور شمار نیروهای خود را در عراق کاهش دهد اما تاکید کرد که برنامه زمانی چنین اقدامی‌توسط جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا و در هماهنگی با کنگره این کشور تنظیم خواهد شد. سفیر سابق آمریکا در عراق در این گفت‌وگو همچنین خواستار نقش فعالتر کشورهای همسایه عراق ازجمله ترکیه، ایران و عربستان در تثبیت اوضاع در این کشور شد و افزود دولت‌های دیگر هم باید دید منطقی در مورد منافعشان در عراق داشته باشند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد در زمان حاضر جامعه بین‌المللی باید به دنبال این باشد که عراق به سمت اشتباهی سوق پیدا نکند. خبرنگار اشترن از خلیل‌زاد سوال کرد در حالیکه آمریکا آغازکننده جنگ با عراق و ایجاد بحران در این کشور است، چرا کشورهای دیگر باید کمک کنند تا بار دیگر نظم به این کشور بازگردد؟

خلیل‌زاد در پاسخ گفت: باید به این فکرکنیم که اگر عراق از هم بپاشد و القاعده قسمتی از این کشور را در اختیار بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد.