دنیای اقتصاد- علی‌‌‌اکبر ولایتی که طی ۱۶ سال در دولت‌‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی وزارت امور خارجه را عهده‌دار بود و اینک مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل است، به اظهارات اخیر محمدجواد اردشیر لاریجانی که در دوره‌ای، معاون ولایتی در وزارت خارجه بود، پاسخ داد و علت جداشدن لاریجانی از وزارت خارجه را مخالفت وزارت اطلاعات با ادامه حضور او در دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد. جواد لاریجانی دلیل جدایی خود از وزارت امور خارجه را مغایرت دیدگاه‌هایش با عملکرد و نظر ولایتی عنوان کرده بود و گفته بود که با ولایتی «اختلاف‌سنگینی» دارد. لاریجانی‌ شنبه شب در برنامه نگاه یک درباره‌ علت‌ جدا شدنش‌ از وزارت‌ امور خارجه‌ گفت:‌ البته‌ پنهان‌ نمی‌کنم‌ ‌ضمن‌ احترام‌ وافری‌ که‌ برای‌ دکتر ولایتی‌ داشته‌ و دارم‌ با هم‌ اختلاف‌ سلیقه‌ خیلی‌ سنگین‌ داریم.‌

وی‌ افزود:‌ از وزارت‌ امور خارجه‌ جدا شدم‌ و به‌ مجلس‌ و دبیرخانه‌ شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ که‌ تازه‌ تاسیس‌ شده‌ بود‌ رفتم‌.

لاریجانی‌ درباره‌ اختلافاتش‌ با ولایتی‌ ادامه داد:‌ علی‌ الاصول‌ دیپلماسی‌ که‌ من‌ به‌ آن‌ اعتقاد دارم،‌ دیپلماسی‌ پروژه‌ای‌ است‌ ما باید کاری‌ را در نظر بگیریم‌ دنبال‌ آن‌ برویم‌ و آن‌ کار را به‌ نتیجه‌ برسانیم.‌

وی‌ گفت:‌ آخرین‌ موضوعی‌ که‌ باعث‌ جدایی‌ من‌ از وزارت‌ امور خارجه‌ شد، قطعنامه‌ ‌۵۹۸‌ بود.‌

لاریجانی‌ افزود‌: آقای‌ ولایتی‌ خیلی‌ نسبت‌ به‌ عکس‌‌العمل‌ مطبوعات‌ حساس‌ بود‌ و هنوز هم هست. اگر کسی‌ یک‌ کلمه‌ در مطبوعات‌ راجع به‌ این‌ قضایا ‌ و قطعنامه‌ مطلبی‌ می‌نوشت‌ ایشان‌ حاضر بود این‌ پروژه‌ را متوقف‌ کند‌.

در مقابل ولایتی درباره اختلاف سلیقه‌های مورد اشاره لاریجانی گفت: اختلاف سلیقه در جایی مثل وزارت امور خارجه یا هر وزارتخانه دیگر، امری طبیعی است ولی با توجه به حساسیت تصمیم‌گیری‌ها در وزارت امور خارجه، آن هم در یک امر بسیار مهم ملی و تاریخی که مربوط به قطعنامه ۵۹۸ و قرار داد ۱۹۷۵ می‌شود، اگر یکی از معاونین وزارت امور خارجه، به عنوان یک کارشناس نظری می‌داشت، باید در شورای معاونین مورد بحث و مداقه قرار می‌گرفت و سپس به اطلاع نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری و رهبری نظام که آن موقع حضرت امام (ره) بودند، می‌رسید و مورد تصویب سران سه قوه و در نهایت پس از تایید رهبری نظام به اجرا در می‌آمد. طبیعی است که به صرف ارائه یک پیشنهاد نمی‌شود نظری را پذیرفت و بر اساس نظرات یک فرد اقدام کرد.

ولایتی افزود: باید توجه داشت افکارعمومی مردم پشتوانه سیاست خارجی هستند، آن هم مردمی که در طول هشت سال دفاع مقدس صدها هزار شهید و مجروح داده‌اند و حق دارند در این موضوع خاص، حساسیت بیشتری داشته باشند و ما هم وظیفه داشتیم نظرات مردم و رهبری نظام را رعایت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ اگر قرار بود به صرف هر پیشنهاد مطالعه نشده‌ای، اقدامی را در صحنه سیاست خارجی انجام می‌دادیم، عملا آن پیروزی‌های مهم در صحنه سیاست خارجی نظام که در طول ۱۶ سال حاصل شد که برترین آن، تثبیت قرار داد ۱۹۷۵ بود. به دست نمی‌آمد، بنابراین باید تاکید شود که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تابعی از اراده عمومی ملت و تصمیمات اساسی نظام و رهبری است.

وی اظهار کرد: بالاخره افراد در وزارت امور خارجه برای ارائه نظرات کارشناسی آزاد بودند، ولی در نهایت آنچه که مورد عمل قرار می‌گرفت،‌ تصمیماتی بود که در بالاترین رده‌های نظام گرفته می‌شد و طبعا فقط یک نظر کارشناسی نمی‌توانست ملاک عمل باشد.

ولایتی که پاسخش به اظهارات لاریجانی در روزنامه جمهوری اسلامی درج شده، درباره علت رفتن محمد جواد لاریجانی از وزارت امور خارجه نیز گفت: دلیل جدا شدن ایشان از وزارت امور خارجه این بود که در زمان تصدی آقای ری‌شهری در وزارت اطلاعات ادامه کار ایشان از سوی آن وزارت به مصلحت دانسته نشد و از ما می‌خواستند که به فعالیت ایشان خاتمه دهیم.