واکنش ایران به پیشنهاد البرادعی برای مذاکره مستقیم هسته‌ای با آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پیشنهاد البرادعی:

گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا قابل بررسی است

دنیایی اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا را در خصوص مناقشه‌ هسته‌ای ایران قابل بررسی دانست.

محمد البرادعی در راه عزیمت به کره شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ارائه پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم به تهران و واشنگتن در موضوع هسته‌ای تاکید کرده بود: گفت‌وگوی مستقیم برای حل مسائل و مشکلات بسیار بهتر است.

محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: اظهار نظر البرادعی باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که هدف این طراحی چیست.

وی تصریح کرد: می‌توان جوانب این پیشنهاد را در مذاکرات آینده ایران و آژانس بررسی کرد.

حسینی افزود: دور بعدی مذاکرات در اوایل مرداد ماه برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موافقت ایران برای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات آب سنگین اراک اظهار کرد: قرار شد که برنامه‌ریزی انجام شود و بازرسی‌های آژانس بر اساس موافقت نامه پادمان از این تاسیسات نیز انجام گیرد، همکاری ایران با آژانس نیز بر اساس مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت صدور قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان چه تغییری در مناسبات ایران و آژانس اعمال خواهد شد، گفت: بدون شک صدور قطعنامه تاثیر خود را بر این روند خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: روندی که در حال حاضر از جانب ما پیگیری و تقویت می‌شود، روندی است که از شورای امنیت و دیدگاه‌های غلط آن فاصله می‌گیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت: با توجه به دور جدید تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گویا قطار هسته‌ای ایران ترمز‌دار شده است‌، اظهار کرد: ترمزی در کار نیست.

وی با اشاره به مواضع رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان توقفی رخ نخواهد داد، افزود: فعالیتهای هسته‌ای ما در چارچوبی مدون قرار دارد و فارغ از فراز و نشیب‌های سیاسی دنبال می‌شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا صدور اجازه برای بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک با مصوبه مجلس مبنی‌بر لزوم محدود کردن تعامل کشورمان با این نهاد بین‌المللی مغایرت ندارد، گفت: این همکاری‌ها در چارچوب تعامل با آژانس طبق مقررات بین‌المللی است و به هیچ‌وجه خلاف تعهدات پیشین و موضع مجلس در این خصوص نیست.