به گفته باهنر، در سال گذشته نزدیک به ‌۵میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم و در سال‌جاری نیز اگر سهمیه‌بندی بنزین انجام نمی‌شد، انتظار می‌رفت بیش از ‌۷میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم؛ به اعتقاد وی، با تشویق استفاده از گاز به جای بنزین این نگرانی نیز وجود دارد که در آینده باید برای کسانی که گاز بی‌رویه مصرف می‌کنند، همین سناریو را تکرار کنیم. نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مصرف انرژی برای رسیدن به نقطه تعادل در درجه اول باید با کاهش شدید مصرف همراه باشد و پس از آن باید مدیریت مستمر بر مصرف انرژی در کشور اعمال شود.

به گزارش ایسنا، محمد رضا باهنر در اختتامیه اولین کنفرانس سراسری بهینه‌سازی مصرف انرژی در مشهد با بیان این مطلب افزود: علاوه بر حدود ‌۴۴میلیون لیتر بنزینی که روزانه از تولید داخلی مصرف می‌کنیم، در سال گذشته نزدیک به ‌۵میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم و در سال‌جاری نیز اگر سهمیه‌بندی بنزین انجام نمی‌شد، انتظار می‌رفت بیش از ‌۷میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم. او با بیان این که کمبود تولید بنزین در کشور به سهمیه‌بندی آن کمک کرد، گفت: مصرف بی‌رویه از تولید داخلی و واردات بنزین، هر دو هدر دادن منابع ملی است. باهنر تصریح کرد: در زمینه مدیریت مصرف انرژی سبدی سیاستی را مشهور به تبصره ‌۱۳ از سال ‌۸۵ طراحی کردیم که در اوایل سال ‌۸۶ به یک قانون دائمی تبدیل شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که مشابه مساله بنزین در کشور در رابطه با گازوئیل، گاز، نفت کوره و برق نیز مشکل وجود دارد، اظهارکرد: مصرف برق در طول سال با رشد نزدیک به ‌۱۰درصد، به شدت به منابع کشور آسیب می‌رساند و با تشویق استفاده از گاز به جای بنزین این نگرانی نیز وجود دارد که در آینده باید برای کسانی که گاز بی‌رویه مصرف می‌کنند، همین سناریو را تکرار کنیم. وی با تاکید بر این که برای افزایش تولید برق هر چه‌قدر سرمایه‌گذاری ‌کنیم باز هم رشد مصرف را جبران نمی‌کند، گفت: مصرفی که سالانه ‌۱۰درصد رشد می‌کند و ۵/۲برابر رشد اقتصادی است، بسیار تاسف‌بار است. نایب رییس مجلس تاکید کرد: حداکثر رشد مصرف انرژی را می‌توانیم تا حد رشد اقتصادی خود بپذیریم، اما متاسفانه رشد مصرف انرژی خیلی فراتر از رشد اقتصاد ملی است که یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که پیش رو داریم. وی با بیان این که کنترل مصرف انرژی با بسیج اراده ملی ممکن است، افزود: مجموعه عواملی که می‌توانند کمک کنند باید هم از نظر اطلاعاتی مصرف‌کنندگان را آماده کنند و هم از نظر تجهیزاتی که در اختیار آن‌ها می‌گذارند.

۹۹درصد توان مدیران مصروف عرضه انرژی

در این مراسم همچنین مسعود حجت، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با تاکید بر این که مدیریت مصرف یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در صنعت برق با آن روبه‌رو می‌شویم، گفت: هنوز نه در صنعت برق و نه در سایر انواع انرژی اهمیت این مساله آشکار نشده است اما با گذشت زمان این مساله بیش‌تر خود را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: تقریبا ‌۹۹درصد توان دست‌اندرکاران انرژی کشور صرف مدیریت عرضه می‌شود و اگر تولید را افزایش دهیم از نظر حفظ منابع طبیعی و زیست‌محیطی برای کشور کار درستی نیست.

افزایش مصرف بنزین در هفته گذشته

مصرف بنزین کشور در ۸ روز منتهی به ۲۱تیرماه ۴/۴۹۵میلیون لیتر بود که رشدی ۳درصدی را نسبت به ۸ روز ماقبل آن نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصرف بنزین و گازوئیل کشور در ۸ روز منتهی به ۲۱ تیرماه از مرز یک میلیارد و ۱۲۸میلیون لیتر فراتر رفت که سهم بنزین از این رقم ۴/۴۹۵میلیون و گازوئیل ۵/۶۳۳ میلیون لیتر بوده است. بنابراین گزارش، مصرف بنزین کشور در این مدت نسبت به ۸ روز ماقبل آن حدود ۱۸میلیون لیتر افزایش داشته که رشدی ۷۴/۳درصدی را نشان می‌دهد. متوسط مصرف روزانه این فرآورده در این مدت ۹۲/۶۱میلیون لیتر بوده است. براساس این گزارش، متوسط مصرف گازوئیل کشور در این مدت نیز ۱۸/۷۹میلیون لیتر گزارش می‌شود. مصرف گازوئیل کشور در هفته ماقبل آن نیز ۷/۶۵۲میلیون لیتر بود که نسبت به ۸روز منتهی به ۲۱تیرماه کاهش را نشان می‌دهد.

ابطال ۷۰۰ هزار کارت سوخت بلاتکلیف

معاون فنی شرکت پست از ابطال ۷۰۰هزار کارت سوخت باقیمانده در باجه‌های معطله پست تا پایان تیرماه خبر داد.

مازیار کشاورز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و مهلتی که برای دریافت کارت‌های سوخت تعیین شده است، کلیه کارتهای باقیمانده در باجه‌های معطله تا پایان تیرماه باطل می‌شود.

وی افزود: ۷۰۰هزار کارتی که در این باجه‌ها باقی‌مانده و مالک آنها مراجعه نکرده است، تا این تاریخ غیرفعال شده و باطل می‌شود.