نماینده مردم شهر بابک در مجلس گفت:‌ متاسفانه دولت در طول عمر خود تصمیمات اتخاذ شده را در معرض افکار عمومی یا نمایندگان مجلس قرار نمی‌دهد تا بتوان اقدامات را به لحاظ کارشناسی بررسی و اظهارنظر کرد.

مصطفی هاشمی‌ریسه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ این از اختیارات دولت است که تشکیلات وابسته به خود را افزایش یا کاهش دهد، اما در مورد تغییر عنوان سازمان مدیریت، معلوم نیست که کارشناسی شده است یا نه ؟ به گفته عضو فراکسیون وفاق و کارآمدی، تغییر نام سازمان مدیریت به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری مشکلی را حل نکرده و مسائلی را که سازمان‌های دیگر برای گرفتن بودجه به دنبال آن هستند، ‌محقق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از وظایف باید به معاونت برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری واگذار شود، افزود: با توجه به اینکه تشکیلاتی چون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در هر کشوری برای انجام امور مربوط به برنامه‌ریزی و نظارت مورد نیاز است، بعید است که سازمان مدیریت با این تغییرات در کشور ما کارآیی داشته باشد. بنابراین باید وظایفش منتقل شود.

سازمان مدیریت کارآیی نداشت

این در حالی است که، عضو مجمع تشخیص مصلح نظام، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیریت موفقی در امر برنامه و بودجه‌ریزی و نظام اداری کشور نداشت.

مرتضی نبوی افزود: این سازمان با توجه به ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده بود کارآیی لازم را نداشت.

او با بیان اینکه این سازمان سیستم کارشناسی عظیمی دارد، افزود: در عین حال مدیرانی که در این سازمان بودند حتی اگر توان کارشناسی و تخصص لازم را نداشتند به نوعی بر آن حاکم بودند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: از سویی روابط غیرمنطقی هم میان آنان و برخی سازمان‌ها برقرار می‌شد و اهداف این دستگاه‌ها را تامین می‌کردند، اما آنان که این روابط را نداشتند نمی‌توانستند به اهداف دست یابند.

وی گفت: بهره‌وری پایین، سیکل درازمدت در اجرای طرح‌ها، نظام اداری کند و کارآیی پایین اداری و نارضایتی مردم از جمله دلایل این تحول بود.

نبوی تحول در این ساختار را با این شرایط ضروری دانست و گفت: نیاز به این تحول از همان ابتدای انقلاب احساس می‌شد و بالاخره در این مقطع با وجود احمدی‌نژاد که قدرت تحول و تصمیم‌های شجاعانه را دارد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متحول شد.

وی افزود: با این اقدام سیاست مهم اصل ۴۴قانون اساسی در واگذاری امور به بخش خصوصی محقق می‌شود، بوروکراسی اداری کاهش یافته و تحولی اساسی در نظام اداری ایجاد می‌شود.