واکنش به تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی

«اصلاحات ساختاری ادامه دارد!» این عبارتی است که رییس‌جمهوری در اولین اظهارنظرش بعد از تغییرات جدید ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد.

این اظهارات در حالی ابراز شد که مخالفان تغییر ساختار سازمان مدیریت این اقدام را به نوعی، اضمحلال این سازمان تلقی می‌کنند و بر این عقیده‌اند که این تصمیم انحلال و تجزیه کامل سازمان تدوین‌کننده برنامه و بودجه‌ریز کشور را در پی دارد. اگرچه این دگرگونی به زعم موافقان سیاست‌های رییس‌جمهوری، امری در جهت پیشبرد اهداف اصلاحی رییس‌جمهوری است که پیشتر شعار انتخاباتی آن را داده بود و معتقدند این مصوبه شورای‌عالی اداری بت سازمان مدیریت را شکسته است اما در مقابل مخالفان از تنزل جایگاه سازمان مدیریت انتقاد می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که ساختار جدید از عهده مشکلات نظام بودجه برنمی‌آید و در بلندمدت کارآمد نیست و نوعی بازگشت به گذشته است.

اما احمدی‌نژاد این دگرگونی را گامی در ساماندهی مشکلات نظام اجرایی و اداری کشور می‌داند و این تصمیم را برگرفته از اندیشه‌های صاحبنظران اتاق فکر در کل کشور قلمداد می‌کند.

بازگشت به گذشته

در این رابطه یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری را در کوتاه‌مدت به نفع قوه اجرایی کشور دانست، اما اجرای آن در بلندمدت را نوعی بازگشت به تجربه‌های اول انقلاب عنوان کرد.

ایرج ندیمی با بیان این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گذشته با مشکلات بسیاری همراه بود که عموما به روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی معطوف می‌شد، به ایسنا، گفت: این روند موجب می‌شد تا بسیاری از دستگاه‌ها به راحتی و همیشه از خوان سازمان مدیریت گذر نکنند و روش‌های افراطی به تفریطی بینجامد.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در کوتاه مدت این عمل جواب می‌دهد، اما در بلندمدت حتما خطرناک و مضر خواهد بود. چراکه مجددا اتلاف منابع پیش آمده و دوباره ضایعات انسانی، مالی و اقتصادی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که فعالیت سازمان‌های تحت پوشش سازمان مدیریت زیر نظر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، به تضعیف نظام برنامه‌ریزی می‌انجامد، خاطرنشان کرد: این تصمیم شاید در جهت تقویت اجرا باشد، اما قطعا در جهت تقویت و ارتقای نظام برنامه‌ریزی و نظارت در کشور نخواهد بود. چراکه برنامه‌ریزی در شرایطی که برنامه‌ریز کاملا تحت تاثیر مجری است، تقویت را بدنبال نخواهد داشت.

شکستن بت کاذب

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، تبدیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری را شکستن بت کاذب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانست.

حسن نوعی اقدم در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این کار شجاعانه دولت منجر به شکستن بت کاذب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شد که بیش از ۵۰ سال به ناحق بر کشور حاکمیت می‌کرد. نماینده اردبیل در مجلس افزود: به این تصمیم شورای عالی اداری و دولت احمدی نژاد افتخار می‌کنیم و مطمئن هستیم که این تصمیم در آینده آثار مثبت خود را نشان خواهد داد.

وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همواره تافته‌ای جدا بافته از سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها به حساب می‌آمد و با کمال تاسف توسط کارشناسانی که با غروری فراتر از حد معمول عمل می‌کردند، اداره می‌شد.

عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: یک نگهبان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همواره خود را بالاتر از وزیر می‌دانست و هاله و دیوار محکمی آن سازمان را احاطه کرده بود که نمی‌گذاشت واقعیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی را درک کنند و اگر هم احیانا درک می‌کردند، آن را در برنامه‌های خود اعمال نمی‌کردند.

نوعی اقدم از اختیارات بالایی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشت، ابراز تاسف کرد و گفت: واقعیت نشان داد که اگر یک وزارتخانه در نتیجه کار کارشناسی به تصمیمی می‌رسید، این تصمیم کارشناسی به سهولت توسط یک کارشناس رده پایین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توانست ملغی شود.

تنزل جایگاه

اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه با عقیده‌ای مخالف این تغییر گفت: تنزل جایگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سطح یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری تصمیم درستی نیست و تبعات سوء این تصمیم به زودی متوجه نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور خواهد شد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که نامشخص بودن متولی نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در شرایط فعلی ابهاماتی را در خصوص تنظیم و تقدیم پیش از موعد لایحه بودجه ۸۷ به وجود آورده است، گفت: طی سال‌های گذشته در خصوص تنظیم بودجه‌های سنواتی اختلافات جدی بین مجلس و دولت بود. امسال نیز نامشخص بودن متولی بودجه به تغییرات ساختاری نهادینه نشده افزوده شده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود اختلافات مجلس و دولت در مورد بودجه بالا خواهد گرفت.

دبیر فراکسیون اقلیت مجلس، وظیفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها دانست و اظهار کرد: گرچه انتقاداتی به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد است، ولی باید عملکرد این سازمان اصلاح شود تا تصمیمات، کارآمدتر و پربازده می‌شد. وظیفه این سازمان فرابخشی علاوه بر نظارت بر دستگاه‌های دولتی، نظارت بر عملکرد قوای مقننه و قضاییه نیز بود. سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور نیز در این سازمان طراحی و مدیران این سازمان به صورت فرابخشی موظف بودند بر سایر دستگاه‌ها نظارت کنند.

نماینده اردکان یادآور شد: با ادغام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه ریاست جمهوری نمی‌توان امید چندانی به حل مشکلات این سازمان داشت، به عبارت دیگر ساختار جدید از پس مشکلات نظام بودجه و برنامه برنمی‌آید، به ویژه آن‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها نیز زیرمجموعه استانداری‌ها شده است.

ناکافی بودن تغییر نام

محسن یحیوی نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: تغییر ساختاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرا و پیاده کردن سیاست‌های محمود احمدی نژاد نیاز بود اما تنها تغییر نام این سازمان کافی نیست.

یحیوی در گفت‌وگو با ایرنا با مثبت ارزیابی کردن مصوبه اخیر شورای عالی اداری در تغییر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، بر ضرورت تغییرات اساسی در بدنه کارشناسی این معاونت جدید تاکید کرد.

وی اظهار کرد: تشخیص اینکه یکی از ترمزهای حرکت در برنامه‌های رییس جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود، تشخیص صحیحی است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: اگر بدنه‌کارشناسی این سازمان همچنان باقی بماند، نتیجه عملکرد همانند گذشته خواهد بود زیرا بدنه این سازمان دارای مشکلات عدیده‌ای است.

یحیوی به ملاقات چند نفر از نمایندگان مجلس با رییس جمهوری جهت تشریح یکی از مشکلات در کشور اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری در این دیدار دستور لازم را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر کرد اما کارشناسان این سازمان حرفی جدا از رییس جمهوری و رییس این سازمان می‌زدند.