احمدی‌نژاد حرف آخر را زد

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهوری پیش از ظهر دیروز پس از پایان جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییرات انجام شده در ساختار نظام اداری کشور و ادغام سازمان مدیریت در نهاد ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در نظام اجرایی و اداری کشور همواره مشکلات اساسی داشتیم و تمام کسانی که به ساختار مدیریت کشور نگاه می‌کردند، صرف نظر از زحماتی که عناصر شاغل در این ساختار انجام می دادند، ایراداتی را بر این مجموعه وارد می‌دانستند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد:همه شاهد مجموعه‌ای از اشکالات در این مجموعه بودند، چرا که دستگاه اجرایی و اداری کشور بسیار بزرگ است و دائم خود را بزرگتر می‌کند و بازدهی، سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری پایین است.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: تصمیماتی که در ساختار مدیریتی کشور گرفته می‌شود، با آن چیزی که مد نظر و خواست عمومی ملت است، دارای زاویه است و تعداد درخواست‌هایی که به سیستم اجرایی داده می‌شود خروجی‌اش با آن چیزی‌ که درخواست شده است، کاملا فرق دارد. وی ادامه داد: اولویت‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که در ساختار اجرایی وجود دارد با آن چیزی که در متن جامعه وجود دارد متفاوت است و ادبیات آنها با یکدیگر فرق دارد. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه همواره از اصلاحات بنیادی در سیستم اجرایی و تصمیم‌گیری کشور سخن گفته شده است، تصریح کرد: همه گفته‌اند که باید ساختار اجرایی تغییر یابد و به سرعت بتواند تصمیم بگیرد و منسجم فکر کند تا بازدهی بالا برود و هزینه‌ها کاهش یابد تا بتوان کارها را به مردم واگذار کرد. اما متاسفانه سال‌ها این حرف‌ها شنیده شد، اما اقدامی انجام نشده است. وی تحقق این حرف‌ها را نیازمند یک تحول بنیادی در کشور دانست و افزود: باید اتفاقات بزرگی در سیستم اداری کشور بیفتد تا بتوان این امور را تحقق داد. رییس‌جمهوری با اشاره به ادغام وزارت‌خانه‌های جهاد و کشاورزی گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا با ادغام این وزارتخانه‌ها دولت کوچکتر شد و حجم وظایف دولت پایین آمد؟ مطمئنا این گونه نشد و در بسیاری از جاها کار کردها بهتر نشد. چرا که ساختار بسیار بزرگتری ایجاد شد. رییس شورای اداری همچنین با اشاره به ادغام سازمان امور اداری و استخدامی در سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: این ادغام اسمش تحول نیست. این کارها بازدهی را بالا نبرد و دولت را کوچک نکرد، بلکه برخی از این تصمیمات خرج دولت را دو برابر کرده است.

نیاز به کانون اندیشه

احمدی‌نژاد بیان کرد: بالاخره کل ساختار مدیریتی کشور به یک کانون اندیشه احتیاج دارد و ما به یک کانونی نیاز داریم که در مورد مسائل کشور فکر کند، یک کانون مرکزی که طراحی بلند مدت بیندیشد و نظارت کند، چیزی که الان وجود ندارد. وی با بیان اینکه در طول سال‌های متوالی بار اجرایی و برنامه‌ریزی بر دوش سازمان مدیریت گذاشته شده بود و کار آنها را بسیار سنگین کرده بود اظهار کرد: ما نیازمند یک نقطه کانونی هستیم که همه اقدامات را هماهنگ کند و این اقدامات در جهت هدف باشد.

رییس شورای عالی اداری با بیان اینکه سازمانی که ظرف ۵ سال خودش دو برابر شده آیا می‌تواند دستگاه دولتی را کوچک کند؟ افزود: سه نقطه کلیدی در کشور داریم که باید اصلاح شود. اول سازمان مدیریت سپس نظام بانکی و بعد از آن نظام بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی که باید در خصوص آنها اصلاحاتی انجام پذیرد. احمدی‌نژاد با تاکید بر این که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی یک اتاق فکر است، گفت: این معاونت باید از تمام اندیشه‌های کشور استفاده کند و نظارت کارشناسانه صاحبنظران را دریافت کند. وی گفت: مقررات تو در تو و ساختاری که در برخی نقاط وجود دارد اجازه نمی‌دهد که بتوان به خوبی حرکت کرد. وی با طرح این پرسش‌ها که چرا ۹‌هزار طرح داریم که ۹ سال برای اتمام آنها زمان برده می‌شود؟ گفت: باید برای این مسائل راهکارهایی انتخاب کرد و حوزه‌ اختیارات و مسوولیت‌ها که مخدوش شده است، باید مشخص شود، چرا که اکنون تمام دستگاه‌های اجرایی به دستگاه‌های پول بگیر و جواب نده تبدیل شده‌اند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در کشور باید همه پاسخگو باشند، گفت: قانون اساسی ساختارهای مدیریتی و اجرایی بسیار قوی دارد و اصول ۶۰، ۱۲۶، ۱۱۳، ۱۲۷ و ۱۳۸ این امور را روان کرده است و ما با وجود این اصول می‌توانیم کار مدیریتی کشور را سنگین نکنیم و وقت را برای کارهای اجرایی بگذاریم. وی با انتقاد از وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که به کانال یک طرفه تبدیل شده‌اند که فقط پول می‌گیرند و هر جا به مشکل برمی‌خوردند آن را به گردن سازمان مدیریت می‌اندازند بیان کرد: این سازمان باید ساختارش از گذشته‌ دور اصلاح می‌شد.

نظارت اتاق فکر

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه نیازمند یک اتاق فکر بالا هستیم گفت: این اتاق فکر می‌تواند نظارت راهبردی نیز انجام دهد. وی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را یک اتاق فکر برای کشور دانست و گفت: این اتاق فکر باید دائم فکر کند و نظارت کند و نباید اصلا کار اجرایی انجام دهد و کنترل تحقق برنامه‌های کلان کشور را بر عهده داشته باشد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: یک معاونت نیروی انسانی و مدیریت در اختیار خود وزارتخانه‌ها قرار خواهد گرفت و مدیریت فقط به ارتقا کیفیت و آسان کردن ساز و کارها بپردازد.

انتقاد از سیستم بانکی

وی همچنین با انتقاد از سیستم اداری و بانکی کشور اصلاحات ساختاری در نظام بانکی را از دیگر برنامه‌های اصلاحی دولت عنوان کرد و گفت: انسان‌هایی که در بانک‌ها کار می‌کنند افراد بزرگی هستند و هیچ ایرادی به شخص آنها وارد نیست، اما سیستم اداری و بانکی ایراد دارد. احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که نگاه بانک چیست و آیا بانک یک موسسه اقتصادی است و پول موجود در آن در خدمت کجای اقتصاد می‌باشد و آیا آنها رقیب و یا در خدمت مردم هستند؟ اظهار کرد: کارهای فراوانی شده اما به آنچه مطلوب است، نرسیدیم و می‌بینیم در برخی از کشورها با سود سه درصدی که از مردم می‌گیرند کارهای بسیاری انجام می‌دهند، ولی در کشور ما با سود چهارده‌درصد می‌گویند نمی‌توان کار انجام داد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: همه بدانند خودم پای این اصلاحات هستم و وظیفه خود می‌دانم که اصلاحات ساختاری در کشور انجام گیرد. رییس‌جمهوری، تغییر نظام بیمه، تامین اجتماعی و بازنشستگی را از دیگر برنامه‌های اصلاح ساختاری دولت عنوان کرد و گفت: پنجاه‌هزار کارمند کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند که با حقوق مردم کار اقتصادی کنند. وی ادامه داد: پولی که بازنشستگان دریافت می‌کنند برای خود آنها است و می‌توانند آن را پس انداز و سود دریافت کنند.

رییس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: در نظام تامین اجتماعی ما ۱۶ نوع نظام بیمه‌ای و بازنشستگی داریم و هر کدام از آنان نیز برای خود براساس یک مدل کار می‌کنند در حالی که می‌توانیم یک بیمه پایه برای تمام مردم ایران داشته باشیم. وی همچنین با انتقاد از نظام بیمه‌ای در کشور خطاب به مردم گفت: پول فراوانی می‌دهیم به خاطر اتلاف منابع سیستم درمانی برای اینکه کنترلی بر روی آن وجود ندارد و بیمه‌ پایه در کشور وجود ندارد.

رییس شورای عالی اقتصاد با انتقاد از برخی نواقص موجود در سیستم بانکی گفت: خرج خود بانک‌ها ۴درصد است که قبلا ۱۴درصد سود می‌گرفتند و اکنون ۱۲درصد شده است و این سوال پیش می‌آمد که برای چه باید این ۸درصد اضافی گرفته شود؟ وی ادامه داد: راه‌های گوناگونی وجود دارد برای اینکه از این ۸درصد استفاده شود تا آنها را به مردم داد و سرمایه‌گذاری انجام دهند. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی نیست، گفت: اگر این گونه باشد هیچ وقت اقتصاد مردمی نمی‌شود.

رییس‌جمهور با اشاره به قانون برنامه توسعه چهارم گفت: بر روی این قانون زحمات زیادی کشیده شده است، ولی اگر بخواهیم شکل آن را روی کاغذ بکشیم یک دست آن به سمت آبعلی می‌رود و یک دست به سمت جای دیگر. مثلا یک انگشتش دو کیلومتر وسعت دارد یک انگشتش چند میلی‌متر، به طور کلی ناهماهنگ است. از یک طرف در این برنامه دولت حق ندارد که صادرات و واردات را محدود کند، فقط با عوارض می‌تواند آن را کنترل کند و همه چیز آزاد است. از طرف دیگر دولت باید تورم را در یک سطح مشخص نگه دارد و این به نحوی ناهماهنگ است.

سازمان زنگوله‌ به‌پا

وی با بیان این‌که «آن‌قدر زنگوله به پای سازمان مدیریت برنامه‌ریزی که مغز متفکر کشور است آویزان شده که نمی‌تواند به وظیفه اصلی‌اش برسد» ادامه داد: این سازمان باید کارها را هماهنگ و هم‌جهت کند ولی به علت مشغله کاری نمی توانست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی از وزرا در ارتباط با گرانی گله دارند. در حال حاضر نرخ تورم ‌٦/١٣درصد است که می‌خواستیم آن را تک رقمی کنیم و در این راستا تلاش کردیم ولی محقق نشد. بخشی از گرانی مربوط به ساختار اقتصادی کشور ماست. برخی از آن نیز در قانون مشخص شده است، مانند گرانی ‌١٥ اقلام کالا که یک قلم آن کم شد و ‌١٤ قلم شد. البته تلاش داریم تبعات این گرانی را کنترل کنیم. وی ادامه داد: می‌خواهیم سطح سازمان مدیریت را بالا ببریم و از کارهای پراکنده و بی‌حاصل دور کنیم و آن را تبدیل به یک اتاق فکر کنیم. چرا که این سازمان در دست خود شخص رییس‌جمهور و بر طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی رییس‌جمهور می‌تواند همه و یا برخی از این وظایف را به دیگران تنفیذ کنند.

فلسفه تغییرات

احمدی‌نژاد بیان داشت: اگر نهاد ریاست‌جمهوری و مجموعه وابسته به رییس‌جمهوری خوب کار کند ما می‌توانیم از بقیه نیز انتظار داشته باشیم که خوب کار کنند و این فلسفه تغییرات است. رییس‌جمهوری تاکید کرد: تغییرات ادامه خواهد داشت و نمی‌خواهیم سطحی کار کنیم. چرا که ما واقعا می‌خواهیم تحول شود و هر کس باید طبق قانون وظایف خود را انجام دهد تا مشخص شود منابع کشور کجا اتلاف می‌شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا رییس‌جمهوری غلامحسین الهام، وزیر دادگستری را به عنوان دبیر ستاد مبارزه با قاچاق و ارز معرفی کرده است؟ گفت: من بعضی از انتقادات را در این باره دیدم، ولی انتقادات وارد نیست، چرا که کارهای مبارزه با قاچاق مربوط به وزارت دادگستری است. وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان البرادعی درباره روند کاهش غنی‌سازی در ایران گفت: موضوع هسته‌ای ایران مشخص است و از ابتدا تمام کارهایمان در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین بیان داشت: مشکلی نداریم و طبق قانون و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مسیر را طی می‌کنیم و نصب سانتریفیوژها طبق برنامه ادامه دارد، اما ممکن است یک هفته تند یا کند شود که این امر بستگی به قطعاتی است که می‌سازند، چرا که این کار اجرایی است. رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا نظارتی برای اینکه بانک‌ها سود تسهیلات بانکی را کاهش داده‌اند انجام شده است؟ گفت: بانک مرکزی وظیفه اش نظارت بر این امر است.

خطر چرا؟

رییس‌جمهوری با اشاره به طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: بعضی‌ها به من می‌گویند چرا خود را به خطر می‌اندازی، ولی من به آنها گفتم که برای کارهای ساختاری آمده‌ایم و یکی از کارهای مهمی که ما داریم بحث سوخت می‌باشد و با برنامه‌های ما تا ۱۰ سال آینده بخش سوخت دگرگون می‌شود. وی ادامه داد: توجهی به حرف‌هایی که نوعا از دید کارشناسان نیست نمی‌کنیم چرا که خیلی از این افراد که این حرف‌ها را زده‌اند، می‌شناسیم و از آنها کد داریم و این افراد همان هایی هستند که قبلا این حرف‌ها را زده‌اند که باید اینگونه شود، اما خود، این اقدامات را انجام نداده‌اند.