پس از آنکه ۵۷ اقتصاددان در نامه‌ای به رییس‌جمهوری به بررسی مبانی و مشکلات اقتصاد ایران در یکی دو سال اخیر پرداختند، عرصه نقد و نظر به شکل تقریبا گسترده‌ای باز شد. هر چند عده‌ای بر این عقیده‌اند که نامه بیشتر سیاسی است تا اقتصادی، اما امضا‌کنندگان همچنان بر اقتصادی و کارشناسی بودن مواضع خود پافشاری می‌کنند. به گزارش ایسنا دو هفته بعد از انتشار نامه و در حالی که دفتر امور رسانه‌ای ریاست جمهوری آمادگی برگزاری مناظره با اقتصاددان‌ها را اعلام کرد، امضاکنندگان نامه خواستار پاسخ کتبی به سوال‌های مطرح شده در نامه شدند. هر چند این اتفاق (پاسخ کتبی) هنوز به وقوع نپیوسته، اما برگزاری دو مناظره، فضای نقد را به گونه دیگری رقم زده است.

در ابتدا یکی از نمایندگان مجلس به عنوان مدافع دولت خواستار مناظره شد و این امر از سوی عبده تبریزی، از امضاکنندگان نامه، مورد پذیرش واقع شد. قسمت دوم ماجرا کمی حساس‌تر شد و دو رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رو در روی هم قرار گرفتند. ولی در نهایت آنچه بیشتر نمود پیدا کرد، مباحثه دو رییس درباره برنامه‌های توسعه، بودجه و سازمان مدیریت بود.

اما گویی دو طرف در پی برگزاری خوان سوم مناظره هستند. در این بین سعید شیرکوند، از امضاکنندگان نامه و معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی،‌ پذیرفته است تا در هفته آینده در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به دفاع از نامه ۵۷ استاد بپردازد. البته نفر مقابل شیرکوند هنوز مشخص نشده است و باید دید آیا بالاخره یکی از اعضای کنونی دولت به میز مناظره خواهد آمد یا خیر؟