دلیلی برای فروش آزاد بنزین وجود ندارد

وزیر کشور گفت: در زمان حاضر نیاز و دلیلی برای فروش بنزین آزاد نیست و مردم ‌به هر مقدار که نیاز دارند می‌توانند براساس سهمیه از کارت سوخت خود استفاده کنند.

به‌گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، دیروز در جمع خبرنگاران گفت: درباره نیاز بیشتر از مقدار سهمیه‌بندی، دولت‌ مکانیسمی طراحی ‌کرده که در آینده اعلام می‌شود. پورمحمدی در پاسخ به این سوال که چرا به جای سهمیه‌بندی، دولت بنزین را با قیمت آزاد عرضه نکرد، گفت: قرار نیست که در این مورد و کارهای انجام شده و قانونی کسی تردید ایجاد کند.

وی افزود: این یک قانون است و سهمیه‌بندی بر اساس آن انجام‌گرفته و دولت نهم هم این قانون را اجرا کرد. وزیر کشور درباره نیاز مردم به بنزین بیشتر از سهمیه‌بندی اعلام شده، خاطر نشان کرد: با ارائه راه‌حلی، این مشکل در آینده حل خواهد شد و مراحل حل این مساله را اعلام می‌کنیم.

وزیر کشور درباره‌افزایش سهمیه بنزین خبرنگاران و برخی اصناف که سهمیه بنزین آنها قادر نیست ماموریت‌های آنها را تامین کند، گفت: قرار شده تمام مجموعه‌هایی که با کمبود روبه‌رو می‌شوند، چه اصناف و چه قشرهای مختلف، این موضوع را به شرکت نفت اعلام کنند.

وی ادامه داد: از شرکت نفت هم می‌خواهیم که در خصوص سایتی که قرار بود در این زمینه معرفی شود، اطلاع‌رسانی کنند تا هر کس با کمبودی روبه‌رو می‌شود با مراجعه به این سایت مشکلش حل شود.

پورمحمدی تصریح کرد: اصناف می‌توانند درسایت مذکور اعلام کنند که سهمیه شش ماه خود را در دو ماه مصرف کرده‌اند، و از دولت بخواهند برای این مشکل راه‌حلی پیدا کند، که دولت هم حتما در این رابطه فکری خواهد کرد.

وزیر کشور درباره اعلام قیمت شش هزار و ۵۰۰ریالی برای یک لیتر بنزین آزاد در کشور که توسط برخی رسانه‌ها به نقل از وی اعلام شده است، گفت: اصلا بحثی برای تعیین قیمت آزاد نشده است. از من پرسیدند قیمت بنزین در بازار آزاد در جهان چقدر است و من هم گفتم قیمت بازار این است، ولی اصلا بحثی از قیمت بنزین نکردم.

همچنین غلامحسین الهام سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص سهمیه‌بندی و عرضه آزاد بنزین گفت: فعلا تصمیمی برای عرضه بنزین آزاد وجود ندارد. وی تاکید کرد: سهمیه‌بندی بنزین یک تکلیف قانونی بود و دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق به تکلیف خود عمل کرد.

سخنگوی دولت افزود: سهمیه‌بندی با رضایت مردم روبه‌رو شده و کارها با روال خوبی پیش می‌رود و اگر مشکلاتی هم در این مورد وجود داشته باشد رفع خواهد شد.

الهام اضافه کرد: در خصوص مصرف آزاد بنزین نیز رییس‌جمهوری توضیح کامل دادند و نظر رییس‌جمهوری این بود که فقط حدود ۱۵درصد مصرف‌کنندگان نیاز بیشتر از سهمیه دارند و این عادلانه نیست با تعیین قیمت آزاد برای بنزین که آثار تورمی فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت این تورم را به ۸۵درصد جامعه تحمیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵درصدی که نیاز بیشتر از سهمیه دارند، می‌توانند مشکل خود را از راه‌های مختلف همچون گازسوز کردن خودرو یا حذف سفرهای زاید حل کنند.

سخنگوی دولت در عین حال تاکید کرد که اگر در آینده به تجربه جدیدی در خصوص سهمیه‌بندی برسیم و نیاز به تصمیم جدیدی باشد تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

فروش آزاد، نه

همچنین وزیر نفت گفت: تا دو ماه آینده برنامه‌ای برای فروش آزاد بنزین وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید کاظم وزیری هامانه صبح دیروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره چگونگی فروش بنزین آزاد اظهار کرد: باید آمار و اطلاعات بدست بیاوریم تا بخشی از جامعه که نیاز به بنزین آزاد دارند، برآورد شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم.وی تصریح کرد: برآورد ما این است برای ۸۰ تا ۸۵‌درصد مردم سهمیه تعیین شده کفایت می‌کند و باید ‌درصد واقعی مشخص شود که نیاز به گذشت دو ماه از سهمیه‌بندی دارد تا اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

وزیر نفت گفت: برای واردات بنزین آزاد بودجه نداریم و باید از تنخواه و بودجه شرکت‌ ملی نفت استفاده کنیم یا برای واردات توسط بخش‌خصوصی زمینه‌سازی کنیم که این نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

هامانه در پاسخ به این سوال که بخش‌خصوصی برای واردات بنزین با نرخ ۵۵۰ تومان اعلام آمادگی کرده، گفت: اگر پیشنهادی ارائه شود حتما مورد بررسی قرار می‌دهیم و با برآوردی که انجام می‌دهیم در صورت نیاز به واردات، در دولت تصمیم‌گیری خواهد شد.

وزیر نفت همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بحثی درباره افزایش میزان سهمیه مصرف بنزین مطرح نیست.

وی احتمال تقلب کارت سوخت را رد کرد و گفت: سیستم کارت سوخت از امنیت کامل برخوردار است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در دولت‌های پیشین اراده ساخت پالایشگاه وجود نداشت؟ گفت: در حوزه مسوولیت خود اظهار نظر می‌کنم و از همان روز که این مسوولیت را پذیرفتم، به توسعه و ساخت پالایشگاه‌ها پرداختم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، بنابر اظهارات رییس‌جمهوری ۸۵‌درصد مردم زیر سه لیتر بنزین مصرف می‌کنند آیا این طرح برای ۱۵‌درصد مردم اجرا شده است؟ اظهار کرد: این طرح دارای ویژگی‌های جامع است و سهمیه‌ها و موضوع قاچاق را نیز باید در آن در نظر گرفت. هم اکنون ممکن است برای ۸۵‌درصد مردم هم مانند گذشته تامین نیاز نشود.

وزیری هامانه اضافه کرد: مصرف بنزین در چند روز گذشته در کل کشور ۵۳ تا ۵۴‌میلیون لیتر بود در حالی که قبلا گاهی به بیش از ۸۰‌میلیون لیتر و حتی در یک روز به ۹۰‌میلیون لیتر هم رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: ما در برنامه‌ریزی به گونه‌ای تصمیم‌گیری کردیم تا برای مردم به صورت عام مشکل ایجاد نشود و به زحمت نیفتند و اطلاعات و آماری که ظرف دو ماه آینده به ما خواهد رسید در جهت‌گیری و تصمیم‌گیری نهایی برای بنزین کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای سهمیه‌بندی بنزین از مصرف گازوئیل غفلت شده است، گفت: آنچه که به ما تکلیف شده بود مدیریت مصرف بنزین بود که پس از فارغ شدن از این موضوع و در صورت وجود دستورالعمل درباره گازوییل نیز اقدام خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید آیا دولت برای افزایش ظرفیت تولید و توسعه پالایشگاه‌ها از محل فروش مازاد مصرف بنزین اقدام کرده است؟ وزیر نفت پاسخ داد: برای واردات بنزین پول در اختیار نداریم در سال‌جاری ۵/۲میلیارد دلار به این منظور اختصاص یافت که صرف بنزین سهمیه‌ای خواهد شد و بقیه آن حدود ۵/۵‌میلیارد دلار است که اگر بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شد به مصرف می‌رسید ولی در حال حاضر در صندوق ذخیره ارزی باقی مانده که مجلس و دولت برای آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

سهمیه‌بندی و قیمت آزاد

اما دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و مجلس باید دقت بیشتری در توزیع بنزین داشته باشند.

محسن رضایی با بیان این که باید تدابیر بیشتری صورت‌گیرد تا با حفظ صرفه‌جویی فشار کمتری بر مردم وارد شود، افزود: راه‌های مختلفی در سهمیه‌بندی بنزین و مدیریت سوخت برای همکاری مجلس و دولت در این مورد وجود دارد تا فشاری که ممکن است بر مردم وارد شود، کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: بالاخره باید یک فکر اساسی برای مدیریت سوخت و به‌ویژه بنزین در کشور می‌شد؛ اما این که سهمیه‌بندی تنها راه باشد، این گونه نیست، بلکه درباره‌ راه‌های دیگر مثل ترکیبی از سهمیه‌بندی و قیمت آزاد هم حرف‌های جدی وجود دارد.

سند افتخار اصولگرایان

در همین حال، نایب رییس مجلس سهمیه‌بندی بنزین را سند افتخاری برای اصولگرایان دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، محمد رضا باهنر ‌در همایش آغاز به کار جبهه خط پیروان امام و رهبری در قم افزود: این نوع سهمیه‌بندی در دنیا کم‌نظیر بوده و برای عملی شدن آن نیز فعالیت‌های مهمی در زمینه‌ اینترنت، IT و غیره صورت گرفته که در خاور‌میانه بی‌نظیر بوده است.

نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه دولت‌های قبل نتوانستند این طرح را اجرایی کنند، اضافه کرد: سهمیه‌بندی بنزین سند افتخاری برای اصولگرایان است و این اقدام مهم با همکاری دولت و مجلس اصولگرا انجام شد.

تاکید بر حل مشکلات

نماینده مردم آبادان و رییس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات کنونی طرح سهمیه‌بندی بنزین به تدریج حل می‌شود.

محمد سعید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با وجود برخی اشکالات جدی در این طرح، مجلس و دولت چاره‌ای جز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نداشتند و به طور قطع این طرح ادامه خواهد داشت.

وی گفت: فقدان برنامه ریزی صحیح، افزوده نشدن تعداد پالایشگاه‌های کشور، نابسامانی پالایشگاه‌ها و بازسازی نشدن درست آنها و افزایش نیافتن توان تولید، سبب شده تا امروز در بحث بنزین و سهمیه‌بندی آن با بحران و مشکل روبه‌رو شویم. وی ادامه داد: اگر دولت به جای هزینه کردن سالانه ۶میلیارد دلار برای واردات بنزین در کشور برنامه‌ریزی درستی از جمله ساخت پالایشگاه داشت دیگر نیازی به این همه پرداخت هزینه آن هم برای واردات سرسام‌آور بنزین نداشتیم.

رییس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس گفت: مهم‌ترین اشکالی که بر دولت در راستای اجرای این طرح وارد است اعلام غیر‌مترقبه این طرح و الزامی بودن اجرای آن است.

افزایش جایگاه‌های CNG

همچنین عباس کاظمی، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از رسیدن تعداد جایگاه‌های عرضه گاز به ۵۰۰ جایگاه در نقاط مختلف کشور تا شهریور‌ماه امسال خبر داد و گفت: آیین‌نامه گاز‌سوز‌ کردن خودروها توسط بخش‌خصوصی تا ماه آینده تهیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: آیین‌نامه گاز‌سوز کردن خودروها توسط بخش‌خصوصی و بدون حمایت مالی دولت تا ماه آینده تهیه می‌شود.

عباس کاظمی افزود: با سهمیه‌بندی بنزین‌، تقاضا برای گاز‌سوز کردن خودروها افزایش یافته‌، این در حالی است که هم‌اکنون تنها گاز‌سوز کردن خودروهای عمومی همانند تاکسی و وانت در برنامه‌های دولت است.

تردید دوباره در عرضه آزاد بنزین

سخنگوی دولت روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از تمایل نداشتن دولت به عرضه بنزین مازاد بر سهمیه خبر داد. غلامحسین الهام که علاوه بر پست‌های دولتی‌اش، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز هست، بدون توجه به حق مالکیت خصوصی افراد که در قانون اساسی محترم شمرده شده، گفت:«‌کسانی که به بنزین بیش از سهمیه نیاز دارند، می‌توانند مشکل خود را از راه‌هایی همچون گازسوزکردن خودرو یا حذف سفرهای زائد حل کنند.»

وزرای نفت و کشور نیز اگرچه اصل عرضه آزاد بنزین را زیرسوال نبردند، اما به نوعی «وعده سر خرمن» را دادند. مصطفی‌پورمحمدی گفت: «در حال حاضر دلیلی برای فروش بنزین آزاد وجود ندارد.» وی افزود: «درباره نیاز بیشتر از سهمیه، دولت مکانیسمی طراحی کرده که در آینده اعلام می‌شود.» اما مشخص نیست که آیا این مکانیسم، همان راهکاری است که سخنگوی دولت پیشنهاد داده یا خیر؟!این ابراز تردیدها در مورد عرضه بنزین مازاد بر سهمیه که به‌رغم تاکید بیشتر کارشناسان صورت می‌گیرد، می‌تواند موج تازه‌ای از نگرانی را بین شهروندان ایجاد کند. چرا که عده زیادی از مردم بنابر اعتماد به اظهارات قبلی دولتمردان اقدام به مصرف سهمیه بنزین مطابق نیاز خود کرده و امیدوار بودند که با عرضه بنزین آزاد، کمبود سهمیه خود را جبران می‌کنند. جالب آنکه در روزهای نخست سهمیه‌بندی بنزین وزیر نفت و معاون وی، به مردم اطمینان دادند که بنزین مورد نیاز به موقع در اختیارشان قرار می‌گیرد و نایب رییس مجلس نیز از ارائه بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه‌بندی خبر داده بود. اما اکنون و با اظهارات تازه دولتمردان، این نگرانی به وجود آمده است که گویا دولت می‌خواهد عرضه بنزین را محدود به سهمیه‌بندی کند. نگرانی‌ای که می‌تواند کلیت ایجاد محدودیت در مصرف سوخت را زیرسوال ببرد و اجرای طرح را با مشکل مواجه کند.

اضافه سهمیه صنفی و منطقه‌ای ممنوع

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور و کاظم وزیری هامانه وزیر نفت روز گذشته از بررسی افزایش سهمیه بنزین اصناف و گروه‌هایی که خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کنند و به اقتضای نوع فعالیتشان نیاز به بنزین بیشتری دارند، خبر دادند.

شکی نیست که برخی گروه‌ها و اصناف، مصرف بنزین بالاتری دارند و خدمات حیاتی آنها برای جامعه نیز ارزش فراوانی دارد، اما به نظر می‌رسد که چنانچه بازار این سهم‌خواهی‌ها داغ شود و ارائه سهمیه بیشتر از معمول باب شود، تمام اقشار خود را محق می‌دانند که از چنین افزایشی برخوردار شوند. چنانچه به عنوان مثال روز گذشته مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی نیز از درخواست افزایش سهمیه بنزین کارخانه‌های صنعتی سخن گفت.ضمن اینکه تقاضای تخصیص سهمیه بیشتر از حد معمول، به اصناف و گروه‌ها محدود نمی‌شود. از یکسو شهروندان کلانشهرها ادعا می‌کنند که چون در این مناطق ترافیک خودروها بیشتر است، ضرورت دارد که سهمیه بیشتری به آنها اختصاص یابد و از سوی دیگر نمایندگان شهرهای کوچک می‌گویند از آنجا که در این شهرها سیستم حمل و نقل عمومی کارآ وجود ندارد، باید سهمیه بیشتری بگیرند. از استان‌های گرمسیری کشور نیز فریاد استمداد خواهی بلند است که در خیابان‌های گرم ما جز با کولر روشن خودرو نمی‌توان تردد کرد و روشن کردن مدام کولر هم به معنای آن است که مصرف بنزین بالاتر می‌رود و در نتیجه باید سهمیه بنزین ما افزایش یابد.بنابراین به نظر می‌رسد که دامن زدن به این سیر غلط، اصل تدبیر اندیشیده شده برای اصلاح ساختار مصرف سوخت کشور را از خاصیت تهی می‌کند. گزینه پیشنهادی برای اقشاری که نیاز به مصرف بنزین بیشتری دارند نیز همانا عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد است که هم به رفع نیاز ضروری آنها می‌انجامد و هم عرصه را برای تخصیص رانت به گروه‌های خاص باز نمی‌گذارد.