دنیای اقتصاد- در پیشنهاد جدید ۱+۵ برخلاف گذشته صحبتی از تعلیق غنی‌سازی به میان نیامده است. در صورت پذیرش این پیشنهاد از سوی تهران، قطعنامه جدید تحریم علیه ایران که پیش‌نویس انگلیسی آن توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده است، بایگانی می‌شود. سولانا پیشنهاد سازنده ۱+۵ را به لاریجانی داد

توقف تحریم‌ها بدون درخواست تعلیق غنی‌سازی

دنیای‌اقتصاد- برخی دیپلمات‌های خارجی خبر دادند که پیشنهاد جدید ۱+۵ توسط خاویر سولانا، تسلیم علی لاریجانی شده است. در عین حال توافق لاریجانی و محمد البرادعی نیز در حال پیگیری است و نمایندگان آژانس برای توافق در برنامه رفع ابهام تا ده روز دیگر به ایران می‌آیند.

روز گذشته در همین صفحه خواندید که براساس اخبار دریافتی، طرف‌های غربی مناقشه هسته‌ای، در حال بررسی پیشنهادی هستند که براساس آن شورای امنیت متعهد می‌شود در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای خود را بیش از پیش توسعه ندهد، روند تشدید تحریم‌ها علیه ایران متوقف شود. اکنون خبرگزاری‌های غربی خبر می‌دهند که این پیشنهاد مورد توافق کشورهای دائم عضو شورای امنیت و آلمان قرار گرفته و نماینده آنها در مذاکرات هسته‌ای، این پیشنهاد را تسلیم دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران کرده است.در صورت پذیرش این پیشنهاد از سوی تهران که هدف از ارائه آن کمک به از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ بوده است، قطعنامه جدید تحریم علیه ایران که پیش‌نویس انگلیسی آن توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده است بایگانی می‌شود.

از آنجا که در پیشنهاد جدید ۱+۵ برخلاف گذشته صحبتی از تعلیق غنی‌سازی به میان نیامده است، می‌توان این اقدام را گام مثبت غرب برای حل مناقشه هسته‌ای ایران ارزیابی کرد که در صورتی که مورد موافقت ایران واقع شود، چشم‌انداز روشنی را برای برنامه‌ هسته‌ای ایران ترسیم می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد، آمریکا و متحدانش در انتظار پاسخ ایران به پیشنهادی هستند که شورای امنیت را متعهد می‌کند از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران در صورتی خودداری کنند که ایران توسعه بیشتر غنی‌سازی را متوقف کند. این خبرگزاری افزود: در تلاش‌های مستمر برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای با ایران، موضع علنی واشنگتن و حامیان کلیدی‌اش همچنان تعلیق کامل غنی‌سازی درایران است؛ اما این پیشنهاد منعکس کننده آمادگی برای پذیرش برنامه نسبتا پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم دست کم در ابتدای امر به امید ایجاد فضایی برای کاهش تنش‌ها است که راه را برای احیای مذاکرات چند جانبه‌ای بگشاید که هدفش تعلیق بلند مدت برنامه ایران است.

دیپلمات‌ها اوایل ماه جاری به آسوشیتدپرس گفته بودند که با وجود ملاحظات مقدماتی آمریکا، این ایده در میان انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان راهی ممکن برای رفع بن‌بست بر سر غنی سازی و ایجاد فضایی که حامی از سرگیری مذاکرات باشد، جریان پیدا کرد.

این دیپلمات‌ها روز جمعه گفتند که انگلیس به تازگی پیشنهادی را مطرح کرده است که اوایل ماه جاری به وسیله خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جانب آمریکا، سه کشور اروپایی، روسیه و چین به علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تسلیم شد.

یک دیپلمات اروپایی آشنا با این مساله گفت که متاسفانه ایران هنوز به آن پاسخ نداده است، با این حال این پیشنهاد روی میز قرار دارد. وی افزود: این فقط می‌تواند یک تایم اوت باشد، چرا که شورای امنیت قطعا به طور نامحدود وضع موجود را نخواهد پذیرفت که در آن، ایران به فعالیت‌های کنونی غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

دیپلماتی دیگر که مانند دیگران از افشای نامش خودداری کرد، گفت: تعلیق در ازای تعلیق پیش شرطی ظاهری برای مذاکرات است، اما هدف نهایی همچنان تعلیق بلندمدت است. این گزارش حاکی است شاخصه‌های دلگرم کننده دیگری نیز درخصوص این مساله مطرح شده است، که اشاره‌ای است به توافق لاریجانی و البرادعی برای پاسخ دادن به پرسش‌های باقی‌مانده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران.

شورای امنیت در دو قطعنامه قبلی به غیر از درخواست تعلیق غنی‌سازی و توقف راکتور تولید پلوتونیوم از ایران خواسته بود به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت گذشته‌اش، پاسخ دهد.

خبرگزاری رویتر نیز با اشاره به این مطلب به نقل از یک مقام وزارت امورخارجه انگلیس که به سوالی درباره تدوین پیشنهاد یاد شده از سوی انگلیس پاسخ می‌داد، نوشت: گام‌های بعدی در حال بررسی است، اما سیاست ما همچنان مانند گذشته است. وی افزود: هیچ انعطافی درباره تقاضا از ایران مبنی بر این که باید غنی‌سازی را پیش از آغاز مذاکرات تعلیق کند، وجود ندارد.

براساس این گزارش طرف ایرانی هیچ اظهارنظری فوری در این باره نکرده است. در این گزارش به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه اروپایی درباره پیشنهاد انگلیس آمده است: درواقع این به نوعی «‌وقفه در دعوا» در حالی است که تلاش می‌شود درباره یک آتش‌بس دایم مذاکره شود. رویتر همچنین در گزارش خود به گام مثبت ایران در دعوت از نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای طرح‌ریزی برنامه‌ای با هدف پاسخ گفتن ابهامات آژانس اشاره کرده است.

در همین زمینه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر اولی هاینون، معاون محمد البرادعی به همراه چند تن از مسوولان بخش‌های مختلف آژانس به ایران از ۱۱ تا ۱۳جولای (۲۰تا ۲۲ تیر) خبر داد. علی اصغر سلطانیه با اعلام این خبر به ایسنا خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از معاون و برخی از مسوولان آژانس برای بررسی یک برنامه کاری که به تمامی مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پاسخ خواهد داد، به تهران می‌آیند. سلطانیه گفت: سفر معاون مدیرکل آژانس قبل از دور بعدی (چهارم) گفت‌وگوی سولانا و لاریجانی انجام می‌گیرد. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیداری که دوم تیر در وین انجام گرفت، اعلام کردند که ایران و آژانس بر روی یک برنامه کار خواهند کرد که به تمامی مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پاسخ خواهد داد.