بزرگ‌ترین گردهمایی مقامات

احمدی‌نژاد: سه نهاد اقتصادی باید اصلاح زیربنایی شوند

رییس‌جمهور: بانک باید فقط واسطه باشد نه اینکه خود به عنوان یک رقیب وارد عرصه شود چرا که در این‌صورت مردم له می‌شوند و توان مقابله با آن را ندارند. رئیس جمهوری:

سهمیه‌بندی بنزین یک تصمیم بسیار بزرگ است

رییس‌جمهوری عصر جمعه در بزرگترین گردهم‌آیی مدیران اجرایی و کارگزاران نظام انقلاب اسلامی، سهمیه‌بندی بنزین را یک تصمیم بسیار بزرگ خواند و گفت: موفقیت این تصمیم، به عزم ملی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، احمدی نژاد از منتقدان اجرای این طرح خواست که منافع ملی را بر دیگر منافع ترجیح بدهند.

رییس‌جمهوری در عین حال خطاب به مسوولان اجرایی و کارگزاران نظام اسلامی تاکید کرد که دقت کنند تا با اجرای این طرح مردم تحت فشار قرار نگیرند.

رییس‌جمهوری گفت: در مبنای نظری و در برنامه‌های اول، دوم، سوم و چهارم توسعه دیدیم که عدالت را در گذشته در مرحله چهارم که همان ۱۵ تا ۲۰ سال آخر است، گذاشته‌اند؛ مگر می‌شود شما ثروت را در جیب کسانی بریزید و بعد از ۱۵ سال به مردم دهید. آیا این است عدالت؟

وی گفت: وقتی قدرت و ثروت در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفت مگر اجازه می‌دهند که عدالت برقرار شود. عدالت باید روح جاری در تصمیمات اجرایی کشور باشد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک از سفرهای استانی خود گزارش کاملی را به ملت ایران ارائه خواهد داد، افزود: امروز تنها دولتی هستیم که همه جای ایران را دیده‌ایم. تصویر روشنی مقابل روی دولت است. مگر می‌شود این تصاویر را ببینیم و ساکت باشیم، در خراسان جنوبی ببینیم خانواده‌هایی هستند که در طول یک ماه فقط با ۵۰هزار تومان زندگی می‌کنند و بعد افرادی بیایند و با یک زد و بند سیاسی قیمت آپارتمان را چند برابر کنند؟

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مگر می‌توان دید که کسی پس از ده سال از مدیریت اجرایی کشور دور شد، همچنان ده‌ها خودروی دولتی در اختیار دارد؟ ای کاش می‌شد خیلی از صحنه‌ها را به تصویر بکشیم.

رییس‌جمهوری گفت: ۱۳سال قبل مطلع شدیم مسئول درجه یکی در خانه‌اش در شمیرانات در یک زمین بزرگی استخر خصوصی می‌سازد. مگر می‌شود کسی مسئول سطح بالا باشد و استخر خصوصی بسازد ولی در این استان ما شاهد زمین بازی مناسب برای جوانان نباشیم؟ مگر چشم‌‌ها را بست اما نمی‌توان واقعیت‌ها را پاک کرد؟

وی تصریح کرد: شخصی که ۲۷ سال مسوول بوده چطور می‌تواند کار اقتصادی کند و چند صد میلیارد تومان پول داشته باشد. معلوم است که با عدالت، امنیت عده‌ای به خطر می‌افتد. معلوم است که سیاست اقتصادی این دولت با دیگر دولت‌ها فرق می‌کند. مگر می‌توان پذیرفت که برای پیشرفت کشور بخواهیم کشورهای استکباری و رژیم صهیونیستی را بپذیریم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد که ‌در حوزه مدیریت و اقتصاد کشور سه نهاد باید سازماندهی و اصلاح زیربنایی شوند. رییس‌جمهوری این سه نهاد را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سیستم بانکی و بیمه اعلام کرد.

وی گفت: اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر مبنای نظام سرمایه‌داری شکل گرفته است و سیستم بانکی نیز در خدمت مردم و براساس عدالت نیست. این سیستم تنها به سود خود می‌اندیشد.

رییس‌ قوه مجریه افزود: هنگامی که بنای کار ما بر خدمتگزاری باشد، خیلی از خرج‌ها و اسراف‌ها از بین می‌رود.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: نگاه ما به جامعه و اقتصاد با آن چیزی که در دنیای غرب است، فرق می‌کند چرا که ما به‌دنبال جامعه‌ای هستیم که در آن انسان تکامل یابد و همیشه پیشرفت همه جانبه را تجربه کند.

رییس‌ قوه مجریه اظهار کرد: باید نظام تصمیم‌گیری با بدنه و توده ملت در تماس باشد. چرا که در غیر این صورت جهت‌گیری‌ها توجیه خودخواهی‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: نباید بر اقدامات یکدیگر سرپوش بگذاریم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دولت در بخش اقتصادی به‌دنبال تحول به معنای واقعی کلمه است، گفت: دولت خود، ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را دنبال می‌کرد. ما اولین دولتی بودیم که توسعه سرمایه‌گذاری دولتی را ممنوع کردیم مگر در موارد خاص و جایی که مردم خود داوطلب نباشند، این موضوع هم با تصمیم شورای اقتصاد اتخاذ شد.

وی گفت: سیستم بانکی برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور بر پایه عدالت نیست، این سیستم تنها به سود خود می‌اندیشد، اما اصالت با سرمایه نیست بلکه با انسان‌ها است.

رییس‌جمهوری گفت: بانک باید فقط واسطه باشد نه اینکه خود به عنوان یک رقیب وارد عرصه شود چرا که در این‌صورت مردم له می‌شوند و توان مقابله با آن را ندارند.

رییس‌جمهوری افزود: در اقتصاد سال گذشته دو سوم، ۶/۱۳ دهم تورم حاصل عملیات بانکی بود و اگر عملیات بانکی داخل تولید شود، ضد تورم می‌شود و اگر در خدمت عملیات بازرگانی قرار بگیرد باعث ایجاد تورم می‌شود لذا این موضوعات نباید باعث شود که به افراد بر برخورد.

وی نهاد دیگری را که مستلزم اصلاح است را بیمه‌ها دانست و درباره ضرورت اصلاح سیستم بیمه گفت: اصلاح سیستم بیمه موجب شکوفایی‌ اقتصاد کشور می‌شود، نگاه به موضوع باید متحول شود چرا که در غیر این صورت این امر به ناندانی عده‌ای تبدیل می‌شود که هم اکنون هم این اتفاق افتاده است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: با جدیت به دنبال اصلاح ساختارهای کشور هستیم و در این خصوص همه استانداران باید یاری رسانند.

احمدی‌نژاد این سخنان خود را علمی خواند و گفت: این سخنان حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق است و راهی جز پیمودن این راه نداریم.

وی افزود: برخی می‌گویند بانک‌ها باید در خدمت عده خاصی باشد و من نمی‌دانم این چگونه علمی است. به همین دلیل چرا عده‌ای مانع می‌شوند.

رییس‌جمهوری با اشاره به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار کرد: در این خصوص کارهای بزرگی انجام می‌شود.

رییس‌ قوه مجریه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را یک انقلاب بزرگ اقتصادی دانست و گفت: افرادی نگویند امروز این کار‌ها باید انجام شود، این اقدامات با امروز امروز گفتن اجرا نمی‌شود، مانند سهمیه‌بندی بنزین، که برخی می‌گفتند دولت نمی‌تواند آن را اجرا کند و اکنون که اجرا شده می‌گویند چرا این اقدام صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید قدم‌هایمان را بر جای سفت بگذاریم و باید پایه‌ها، ساختارها، مقررات، رفتارها، منابع و کارخانه‌ها را آماده واگذاری کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در بخش تولید، طهماسبی وزیر صنایع باید گزارش دهد ولی گزارش وی کافی نیست، گفت: ما باید دست کسانی که صادقانه می‌خواهند ثروت تولید کنند را بگیریم چرا که ما ظرفیت این را داریم که سالی دو برابر مقدار موجود پیشرفت کنیم.

به گفته احمدی‌نژاد ظرفیت‌های کشور فراوان است و بسیاری از آنها معطل مانده است.

رییس‌‌جمهوری با اشاره به تبصره ۱۳ خاطرنشان کرد: تبصره ۱۳ نیز یک انقلاب اقتصادی و برنامه جامع است.

احمدی‌نژاد گفت: سال‌ها می‌شنیدیم که مصرف انرژی خارج از قاعده است و باید بدانید که کل درآمد نفتی ما ۵۰میلیارد دلار است و ما سالانه ۵۵میلیارد دلار در کشور می‌سوزانیم که سالی ده درصد هم به آن اضافه می‌شود. لذا اجرای تبصره ۱۳ یک برنامه جامع است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مصرف بنزین کار به جایی رسیده است که در کنگره نظام سلطه می‌گویند شما در خصوص مساله هسته‌ای ایران سر کار هستید، چرا که اگر ایران بتواند مصرف انرژی خود را مهار کند شکست‌ناپذیر خواهد شد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در اجرای این برنامه باید دقت کنیم که مردم به سختی نیفتند چرا که تمامی این اقدامات را برای رفاه بیشتر حال مردم انجام می‌دهیم. برای ما سخت است که ما را با قطع صادرات بنزین تهدید کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اصلاح حقوق کارمندان تصریح کرد: درصددیم فاصله‌ها در این خصوص کم شود و حداقل به ۵ برابر برسد نه ۳۰ برابر.