پیشنهاد انگلیس برای دور سوم تحریم‌ها

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز شنبه از پیشنهاد محرمانه بریتانیا به اعضای دائمی شورای امنیت خبر دادند که بر اساس آن، تهران با تحریم‌هایی به مراتب وسیع‌تر مخصوصا در حوزه ترانزیت و عبور و مرور کشتی‌ها و همچنین مبادلات بانکی مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویتر، بر اساس یکی از بندهای پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم ایران که توسط لندن ارائه شده، تمامی هواپیماها و قایق‌های متعلق به تهران یا تحت کنترل خطوط هوایی ایران و همچنین شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی از اجازه‌ حرکت، نشستن، برخاستن، پهلوگرفتن در هر بندری و حتی عبور از آب‌های سرزمینی و مالکیتی کشورهای دیگر محروم می‌شوند.

در این زمینه بر هواپیماها یا کشتی‌هایی که محموله‌های ممنوعه بر اساس قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت را حمل می‌کنند تاکید ویژه شده است. با این حال مقامات ناشناس آمریکایی و انگلیسی تاکید کرده‌اند که این ممنوعیت شامل صدور نفت و انرژی نخواهد شد.

پیشنهاد انگلیس همچنین مسدود کردن مالی دو بانک دیگر ایرانی یعنی بانک ملی و بانک صادرات را مطرح کرده است.

یکی از بندهای دیگر این پیش‌نویس از ممنوعیت سفر مقامات عالی رتبه‌ وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی و همچنین گسترش محدودیت‌های سفر برای شخصیت‌های سیاسی و خانواده‌هایشان سخن گفته است. مسدود کردن اموال و سرمایه‌های مربوط به سپاه پاسداران نیز به شرکت‌های غیر نظامی آن گسترش پیدا خواهد کرد.

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امورخارجه درباره گفت‌وگوهای لاریجانی با محمد البرادعی و خاویر سولانا گفت: ایران به مجموعه مذاکرات همچون یک بسته نگاه می‌کند و چنانچه مجموعه این مذاکرات به یک نتیجه خاص و منطقی برسد، ایران آمادگی دارد درخصوص چگونگی حل و فصل مسائل باقیمانده با آژانس به توافق برسد.

محمدعلی حسینی روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا بحث تعلیق در ملاقات سولانا و لاریجانی مطرح شده است، گفت: بحث تعلیق در زمانش گذشته است و اکنون بحث شناسایی حق ایران در زمینه غنی‌سازی مطرح است.

حسینی درباره اینکه آیا ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهد داده است که ظرف دو ماه طرحی را که متضمن پاسخ تهران به سوالات آژانس است ارائه می‌کند، گفت: به گفته آقای لاریجانی نتایج صحبت‌ها با البرادعی منوط به نتایج گفت‌وگوها با سولانا شد.حسینی با اشاره به گفت‌وگوهای سولانا و لاریجانی گفت: از این گفت‌وگوها نباید توقع گشایش یکباره داشت.

وی در پاسخ به سوالی درمورد اقدام انگلیس برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران گفت: روند صدور قطعنامه‌ها کمکی به ایجاد تفاهم دو طرف نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: آنچه می‌تواند طرفین را به تفاهم مشترک برساند، نگاه واقع‌بینانه و پذیرش واقعیت موجود است.

حسینی افزود: انگلیس حتی آمریکا را در تلاش برای اعمال فشارهای خارج از قطعنامه شورای امنیت، همراهی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه یادآورشد: این درحالی است که اکثر کشورهای اروپایی در پی احیای گفت‌وگوهای منطقی هستند.

حسینی خاطرنشان کرد که نتیجه مذاکرات منطقی، دست یافتن به یک راه‌حل منطقی و مورد نظر طرفین است.

خبرنگاری از حسینی پرسید که آیا لاریجانی و سولانا با هم «گفت‌وگو» می‌کنند یا «مذاکره»؟ سخنگوی وزارت خارجه به این پرسش اینگونه پاسخ داد: گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد تا مذاکرات اصلی را شکل بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که « لاریجانی و سولانا درگذشته گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرده‌اند و شب گذشته نیز نتیجه این مذاکرات را مثبت خوانده‌اند»، گفت: اصولا مذاکرات می‌تواند مثبت‌باشد و طرفین بر ادامه آن تاکید کنند در عین‌حالی که تصریح می‌کنند نباید از آن انتظار معجزه داشت.

حسینی گفت: آنچه البرادعی مطرح می‌کند، درک واقعیات موجود در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ایران به طرف مقابل اعلام کرده است که آمادگی دارد در مورد نگرانی‌های احتمالی آنها گفت‌وگو کرده و این نگرانی‌ها را رفع کند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: اگر تهران روند تفاهم را برگزیده‌و آن‌را ادامه‌می‌دهد برای این‌است که از روند تقابل و صدور قطعنامه‌ها، جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش می‌کنیم که از ظرفیت گفت‌وگوها برای این امر استفاده کنیم.

گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

محور دیگر پرسش‌های خبرنگاران به دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و عراق‌اختصاص داشت که حسینی در پاسخ اظهار کرد: جمع‌بندی نهایی در مورد دور نخست گفت‌وگوها نیاز به زمان دارد.

از حسینی درباره اینکه این جمع بندی کی به پایان می‌رسد، گفت: زمان را نمی‌توانیم مشخص کنیم، ولی هم اکنون به صورت مستمر این جمع‌بندی‌ها در حال انجام است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا «جلال طالبانی»، رییس‌جمهوری عراق در سفرآتی‌اش به‌تهران برای ادامه گفت‌وگوهای ایران و آمریکا دعوت به عمل خواهد آورد، گفت: دولت عراق دعوتی از مسوولان داشته و جمع‌بندی دور نخست گفت‌وگوها را با نگاه مثبت انجام می‌دهیم.

خبرنگاری از حسینی پرسید که چرا جمع‌بندی نتیجه دور نخست گفت‌وگوهای ایران و آمریکا، اینقدر طول کشیده است؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: مسائل سیاسی و گفت‌وگوها نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق دارد و اگر به مذاکرات درخصوص دیگر قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه کنید می‌بینید که از زوایای مختلف بررسی، زمان‌بر است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در مورد عراق خاطرنشان کرد که آنچه مورد اهتمام ایران است، مربوط به امنیت عراق و نه فراتر از آن است.

حسینی همچنین درباره آخرین وضعیت پنج دیپلمات ایرانی گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته از طریق صلیب سرخ قرار بود روز گذشته (شنبه) خانواده‌های دیپلمات‌ها برای دیدار با آنها به بغداد بروند ولی در آخرین لحظه طرف آمریکایی گفت که ۱۵روز دیگر وقت می‌خواهد و این نشانه کارشکنی طرف آمریکایی است.