صادرات یک‌‌میلیارد دلاری خشکبار

گروه بازرگانی- در ده ماه نخست سال‌جاری ۳۸۴‌ هزار و ۶۶۵تن انواع خشکبار به ارزش یک‌میلیارد و ۹۳ ‌میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۱‌درصد و از حیث ارزش ۳۴‌درصد افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی گمرک، در این مدت تمام کالاهای زیرگروه خشکبار که شامل بادام و مغزبادام، پسته و مغز پسته، خرمای تازه و خشک، کشمش و انواع آن، برگه قیسی و زردآلو، تخمه و انواع آن و سایر میوه‌های خشک بود به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. این در حالی است که به لحاظ وزنی نیز به جز برگه قیسی و زردآلو و تخمه و انواع آن که با کاهش روبه‌رو بوده صادرات بقیه کالاها افزایش یافت.

براساس این گزارش بیشترین میزان صادرات در زیرگروه کالایی انواع خشکبار به صادرات پسته و مغزپسته اختصاص داشت، به طوری که در این مدت ۱۳۹‌هزار و۷۲۸ تن پسته و مغز پسته به ارزش ۸۷۱‌میلیون و ۴۱۸‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ وزنی ۲/۲۱‌درصد و به لحاظ ارزش ۸/۳۲‌درصد افزایش یافت. ۷/۷‌درصد از ارزش کل صادرات بخش خشکبار به صادرات پسته و مغز پسته اختصاص یافت.

در ده ماه امسال همچنین ۶‌میلیون و ۷۲۱‌هزار دلار بادام و مغز بادام، ۱۰۴‌میلیون و ۴۳۶‌هزار دلار کشمش و انواع آن، ۳۲‌میلیون و ۴۶۰‌هزار دلار سایر میوه‌های خشک صادر شد که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۲‌درصد، ۱۸ و ۶/۱۴۸‌درصد افزایش یافت.

در این مدت ۷۲‌میلیون و۶۷۶‌هزار دلار خرمای تازه و خشک، ۲‌میلیون و ۲۹‌هزار دلار برگه قیسی و زردآلو و ۲‌میلیون و ۹۰۲‌هزار دلار تخمه و انواع آن صادر شد که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۳۹‌درصد، ۱۲۷ و ۶/۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

۵ /۹‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی در ده ماه امسال به صادرات خشکبار اختصاص یافت.

٥/٦٤‌میلیون دلار زعفران صادر شد

در ده ماه سال‌جاری صادرات زعفران با ۱۵‌درصد کاهش به رقم ۶۴‌میلیون و ۵۶۷‌هزار دلار رسید.

در این مدت بیشترین میزان صادرات در زیرگروه کالایی گیاهان صنعتی و دارویی به صادرات زعفران اختصاص داشت پس از زعفران در زیرگروه کالایی گیاهان صنعتی و دارویی زیره و انواع آن با ۸‌میلیون و ۹۰۹‌هزار دلار، سایر گیاهان و داروهای صنعتی با ۴‌میلیون و ۸۰۸‌هزار دلار، توتون و تنباکو با ۳‌میلیون و ۶۸۳‌هزار دلار و کتیرا و انواع آن با ۲‌میلیون و ۷۲۵‌هزار دلار بیشترین میزان را دارا بودند که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۱۳‌درصد کاهش، ۷۱‌درصد افزایش، ۸/۲‌درصد کاهش داشته است.

در این مدت همچنین یک‌میلیون و ۲۹۸‌هزار دلار تخم گشنیز، ۲‌میلیون و ۱۴‌هزار دلار انواع صمغ‌ صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۱‌درصد افزایش و ۲۲‌درصد کاهش یافت.

در ده ماه سال‌جاری خاکشیر، پنبه، حنا و سدر و ریشه شیرین‌بیان از دیگر کالاهای صادراتی در زیرگروه کالایی گیاهان صنعتی و دارویی بود.

این گزارش در خصوص مجموع صادرات گیاهان صنعتی و دارویی در ده ماه امسال می‌افزاید: در این مدت ۱۷‌هزار و ۱۳۴ تن گیاهان صنعتی و دارویی به ارزش ۹۰‌میلیون و۶۶۵‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ وزن ۵/۲۲‌درصد و از حیث ارزش ۲/۷‌درصد کاهش یافت.

سال خوب ماهی، سال بد خاویار

در ده ماه سال‌جاری ۲۲‌هزار و ۴۳۶ تن فرآورده‌ دریایی به ارزش ۴۰‌میلیون و ۳۳۴‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۶/۵۹ و از حیث ارزش ۴/۱۳‌درصد افزایش یافت.

در زیرگروه کالایی فرآورده‌‌های دریایی صادرات ماهی تازه و منجمد و دودی از بیشترین میزان برخوردار بود. به طوری‌که در این مدت ۲۰‌هزار و ۷۸۹ تن ماهی تازه، منجمد و دودی به ارزش ۲۴‌میلیون و ۳۰‌هزار دلار صادر شد که به لحاظ وزن ۴/۷۰‌درصد و از حیث ارزش ۶/۵۵‌درصد افزایش یافت. در این مدت همچنین یک‌هزار و ۵۴۹ تن انواع میگو به ارزش ۶‌میلیون و ۳۹۶‌هزار دلار صادر شد که به لحاظ وزن ۴/۱۳‌درصد و از حیث ارزش ۸/۵‌درصد کاهش یافت. براساس این گزارش میزان صادرات خاویار در ده ماه سال‌جاری با ۷/۲۵‌درصد کاهش به ارزش ۹‌میلیون و ۸۹۷‌هزار دلار رسید.

رشد ۷/۲۲درصدی صادرات آذربایجان‌شرقی

رییس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی از صادرات یک‌میلیارد و ۹۲میلیون و ۶۸۴هزار دلار کالا در ده ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی آذربایجان‌شرقی صادقی نجفی گفت: یک‌میلیون و ۴۰۵هزار تن کالای غیرنفتی در ده ماه گذشته امسال در آذربایجان‌شرقی به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش دلاری ۷/۲۲درصد و وزن ۲۵درصد افزایش داشته است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نوع کالای غیرنفتی از آذربایجان‌شرقی به خارج از کشور صادر می‌شود افزود: صادرات غیرنفتی استان شامل انواع خشکبار، کالاهای صنعتی، مواد غذایی، پوشاک، انواع چرم، فرش، فلزات، فرآورده‌های پتروشیمی، میوه، انواع شکلات و شیرینی می‌شود.

صادق نجفی صربستان، ترکیه، ژاپن، اوکراین، ارمنستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، ونزوئلا، امارات متحده عربی، آلمان، سوریه، رومانی، پاکستان، سوئیس، فرانسه، کره‌جنوبی، آمریکا، بلغارستان، کانادا، آلبانی، کامبوج، هنگ‌کنگ، لبنان، اسپانیا، لیتوانی، استرالیا، ترکمنستان، قبرس، سنگاپور، تونس، عربستان سعودی، یمن، افغانستان، انگلستان، هلند، بلاروس، بنگلادش، ازبکستان، مجارستان، تانزانیا، مولداوی، ایرلند، تاجیکستان، ایتالیا و عمان را جزو ۶۰کشوری عنوان کرد که کالاهای غیرنفتی آذربایجان شرقی در ده ماه گذشته امسال به آنها صادر شده است.

وی افزود:این میزان صادرات به غیر از صادرات خدمات فنی و مهندسی است که در صورت اضافه شدن آن سهم صادرات استان افزایش خواهد یافت.