«روز سوم» بهترین فیلم شد
سیمرغها به پرواز درآمدند
در این مراسم فیلم «خونبازی» با دریافت ۵ سیمرغ بلورین و فیلمهای «روز سوم» و «پابرهنه در بهشت» هر کدام با چهار سیمرغ موفقترین فیلمهای این دوره از جشنواره نام گرفتند.
نگاه سوم- بیست و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر نیز طی مراسمی در تالار وحدت پایان یافت.
در این مراسم فیلم «خونبازی» با دریافت ۵ سیمرغ بلورین و فیلمهای «روز سوم» و «پابرهنه در بهشت» هر کدام با چهار سیمرغ موفقترین فیلمهای این دوره از جشنواره نام گرفتند. درابتدای این مراسم رضا داد، جشنواره فیلم فجر را آیینی صرفا ملی نامید و گفت: اقبال تماشاگران به فیلمهای امسال و حضور ۱۳ فیلم با بالای ۵۰درصد مخاطب از رضایت مشتاقان سینما حکایت دارد و نویدبخش سال خوبی برای سینما است و از نظر اقبال تماشاگران سالی ممتاز میتوان دانست.
صفار هرندی نیز در این مراسم سخنرانی کوتاهی کرد. وی بیشترین افتخارات سینمای ایران را متعلق به بیست و پنج دوره برگزاری جشنواره پس از انقلاب دانست و جشنواره را روییده از دل انقلاب نامید.
وی افزود: شما را وعده میدهم به آینده زیباتر سینمای کشورمان در سالی که پیش رو است و در این مدت از هر کسی که نیتی پاک در سر داشته تشکر میکنم.
«روز سوم» بهترین فیلم
«روز سوم» محمدحسین لطیفی، که پیشتر با نامزدی در ۱۲ رشته بحثهای بسیاری را در پی داشت بهترین فیلم جشنواره معرفی شد.
علیرضا جلالی، تهیهکننده این فیلم، سیمرغ و سمند اهدایی جشنواره را به خانواده شهید ستوان اماناللهی اهدا کرد.
این فیلم به جز دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، موفق شد سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس برای محسن نوروزی، بهترین بازیگر نقش اول زن برای باران کوثری و بهترین کارگردانی را برای محمدحسین لطیفی کسب کند.
محمدحسین لطیفی بعد از دریافت سیمرغ گفت: «این جایزه را به نیابت از محمد نورانی یکی از ۴ فرمانده محور خرمشهر که زنده است و بقیه همرزمانش شهید شدهاند، میگیرم و امیدوارم از من قبول کند.»
«خون بازی» موفقترین فیلم
«خونبازی» که به دلیل درخواست کارگردانش در دو بخش کارگردانی و بهترین فیلم در رقابت قرار نگرفت، توانست ۵ سیمرغ از آن خود کرد.
چهار فیلمنامهنویس این فیلم (رخشان بنیاعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمین) توانستند سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کنند.
باران کوثری نیز که از درخشانترینحاضران این دوره از جشنواره بود، نیز سیمرغ بهترین بازیگر زن را برای این فیلم و «روز سوم» دریافت کرد و مهرداد میرکیانی، سپیده عبدالوهاب و محمود کلاری نیز توانستند به ترتیب در سه رشته چهرهپردازی، تدوین و هنر - تجربه سیمرغهای دیگری برای این فیلم به دست آوردند.
رخشان بنیاعتماد بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، «خون بازی» را تجربه خیلی خوبی را برای خود شمرد و گفت: بزرگترین موفقیت فیلم زمانی است که از ابتلای یک جوان ایرانی به اعتیاد جلوگیری کند و امیدوارم در این زمینه موفق باشد.
باران کوثری نیز اظهار داشت: امیدوارم با گرفتن این جایزه، یک هزارم از چیزی که من به داشتن پدر و مادرم افتخار میکردم، حالا آنها به داشتن من افتخار کنند.
پابرهنه در بهشت یک فیلم چهار سیمرغی
«پابرهنه در بهشت» برخلاف پیشبینیها توانست چهار سیمرغ از آن خود کند.
نخستین ساخته بهرام توکلی که پیش از این در بخش جستوجوی حقیقت به عنوان بهترین فیلم شناخته شده بود توانست با دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای حسن زاهدی، بهترین فیلمبرداری برای حمید خضوعی ابیانه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای افشین هاشمی و بهترین و برترین فیلم اول توانست پس از «خون بازی» و در کنار «روز سوم» از فیلمهای مطرح این دوره شناخته شود.
سیمرغهای دیگر برای چه کسانی به پرواز درآمد
محسن روزبهانی و علاءالدین پژهان توانستند برای فیلم «قاعده بازی» سیمرغ بهترین جلوههای ویژه را دریافت کنند و محمدرضا دلپاک نیز سیمرغ بهترین صداگذاری را از آن خود کرد. بهرام رادان نیز توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد را برای فیلم سنتوری ساخته داریوش مهرجویی دریافت کند.
این بازیگر جوان فیلم «سنتوری» را فوقالعاده دانست و از هیات داوران تقاضا کرد که این فیلم را یک بار دیگر در خلوت خودشان ببینند. رادان در پایان آرزو کرد که روزی در سینمای ایران سانسور نداشته باشیم.
در این رشته خسرو شکیبایی نیز برای فیلم «اتوبوس شب» دیپلم افتخار دریافت کرد. در ضمن هیاتداوران با اهدای یک سیمرغ بلورین جایزه ویژه، از حضور عزتا... انتظامی در فیلم مینای شهر خاموش تقدیر کرد.
پانتهآ بهرام برای فیلم «بچههای ابدی» نیز توانست جایزه بهترین بازیگر مکمل نقش زن را دریافت کند. هیاتداوران همچنین در بخش بهترین موسیقی یک دیپلم افتخار به کامبیز روشنروان برای فیلم بچههای ابدی اهدا کرد.
همچنین در بخش مسابقه فیلمهای اول، دو دیپلم افتخار به محمدرضا عرب برای کارگردانی فیلم «آخرین ملکه زمین» و علی وزیریان برای فیلم «خدا نزدیک است» تقدیم شد.
نتایج بخش چشم واقعیت
سیمرغ بلورین ویژه هیاتداوران به محمدرضا اصلانی برای فیلم «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله»، سیمرغ بلورین بهترین پژوهش به پیروز کلانتری برای فیلم «تهران چند درجه ریشتر»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مسعود بخشی برای فیلم «تهران انار ندارد»، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای فیلم «روزهای بیتقویم»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به وحید موسائیان برای فیلم «سرزمین گمشده»، دیپلم افتخار ویژه هیاتداوران به محمود کیانی فلاورجانی برای فیلم «زیستن».
«سنتوری» و «اخراجیها» منتخب تماشاگران
حاشیه در این بخش بسیار بالا گرفت. مسعود دهنمکی اعلام کرده بود که روی صحنه نمیرود اما حبیبا... کاسهساز که برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به روی صحنه آمده بود این جایزه را به دهنمکی تقدیم کرد و از او خواست که بالای صحنه بیاید.
او ابتدا حاضر نبود به روی صحنه برود. اما پس از تشویق تماشاگران حاضر در سالن که بیشتر آنها در طبقات فوقانی حضور داشتند، از جای خود برخاست و با حرکات دست نشان داد که فقط به خاطر تشویق مردم حاضر به حضور در روی سن میشود. این حضور غیرمنتظره و حرفهای «دهنمکی»، اختتامیه جشنواره بیست و پنجم را برای دقایقی به تشنج کشاند و نقطه پایانی شد به اعتراضاتی که در روزهای گذشته از سوی ابوالقاسم طالبی، جعفر پناهی، مازیار میری و مریلا زارعی در سالن سینماهای رسانهها، به دستاندرکاران جشنواره صورت گرفته بود. او در ابتدای حرفهایش، ضمن اظهار این که من نه مرغ میخواهم نه سیمرغ، جایزه را از دست کاسهساز نگرفت.
دهنمکی در ادامه گفت: این جایزه حق همه بازیگرانی است که در «اخراجیها» بازی کردند و ناجوانمردانه نادیده گرفته شدند، به خاطر اینکه امروز سیاست ما مثل سینمای شده، سینمای ما با سیاست و انتخابات ما یکی شده و ... .
وی گفت: من از محمدرضا شریفینیا معذرت میخواهم. من از اکبر عبدی معذرت میخواهم. در تاریخ ما همیشه اینگونه بوده که نخبگان ما از مردم عقبتر بودهاند.
دهنمکی ادامه داد: من نمیخواهم به هیچکس اهانت کنم. بچه که بودم دوست داشتم روزی قاضی بشوم اما با این داوری که امشب دیدم، دیگر هیچ وقت نمیخواهم قاضی شوم!
پس از صحبتهای «ده نمکی» که با صدای بلند و گاه با فریاد وی همراه بود. جو سالن به هم ریخت و دقایقی چند تماشاگران طبقات فوقانی با سوت و کف و نام بردن نام این سینماگر تالار وحدت را کاملا شبیه یک استادیوم ورزشی کردند.
فرامرز فرازمند تهیهکننده «سنتوری» نیز بعد از دریافت سیمرغ بلورین انتخاب مردمی اظهار داشت: خوشحالم مردم از سنتوری خوششان آمد و در خدمت استاد مهرجویی بودم. ما با خوانندهای کار کردیم و به ما اعلام شد که غیر مجاز است و از آقای رضاداد تشکر میکنم که فیلم را در جشنواره شرکت دادند.
پرویز پرستویی نیز بعد از اهدا سیمرغهای مردمی هنگام ترک صحنه گفت: «امیدوارم خدا به همه ما صبر عنایت کند».
ارسال نظر