دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت: مساله هسته‌ای ایران به ذات خود پیچیده نیست دستاویزی برای ماجراجویی قرار گرفته است.

علی لاریجانی که دیروز در چهل و سومین اجلاس امنیتی، منطقه‌ای و جهانی مونیخ به تشریح مواضع ایران در‌خصوص مسائل هسته‌ای ایران، ثبات و امنیت منطقه و جهان پرداخته بود گفت: نباید به امنیت به عنوان یک تجارت نگاه کرد و چنانچه پارادایم‌های مشترک بین قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای ایجاد گردد، به همان میزان می‌توان به پایداری نظم و صلح امیدوار بود. وی با بیان این که دموکراسی را نمی‌توان با بسته‌بندی صادر کرد گفت: باید پذیرفت کشورهای منطقه از ظرفیت عقلانی مناسب برخوردار هستند و می‌توان منافع خود را تشخیص بدهد.لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران به عقلانیت و تعامل سازنده در روابط بین‌الملل معتقد است.وی در ادامه در‌خصوص مساله هسته‌ای ایران نیز با اشاره به آمادگی ایران برای مذاکره گفت: قبلا نیز طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که حاضریم ظرف سه هفته درباره چگونگی حل مساله به نتیجه برسیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: ما معتقدیم مساله هسته‌ای ایران را می‌توان از طریق مذاکره حل کرد. لاریجانی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح‌های کشتارجمعی افزود: ما بارها به صراحت اعلام کرده‌ایم که در دکترین امنیت ملی ایران سلاح اتمی و شیمیایی وجود ندارد و آن را مخالف قوانین اسلامی می‌دانیم.

وی افزود: علاوه‌بر این ما می‌دانیم حرکت ایران در این جهت، باعث مسابقه اتمی در منطقه می‌شود که مخل آرامش روانی مردم منطقه و جهان است و به همین دلیل از خاورمیانه خالی از سلاح کشتار جمعی حمایت می‌کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اضافه کرد: صورت‌مساله همین است، اما می‌توان با شگردهای سیاسی آن را پیچیده کرد که این کار نیز می‌تواند برای منطقه اثرات نامطلوبی داشته باشد.

لاریجانی همچنین آمادگی ایران را برای برگزاری کنفرانس امنیتی منطقه‌ای اعلام کرد.

خبرگزاری رویتر نیز در این خصوص گزارش داد: به گفته علی لاریجانی مناقشه ایران با غرب بر سر مساله هسته‌ای ایران می‌تواند از طریق مذاکرات حل شود، اما خاویر سولانا احتمال کسب موفقیت را در ملاقات با لاریجانی اندک دانسته و گفت: حداکثر این است که برای حل این بن‌بست بتوانیم تلاش‌های جدیدی را داشته باشیم.

دبیر عالی شورای امنیت ملی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ به رویتر گفت: ما معتقدیم پرونده هسته‌ای ایران را می‌توان از طریق مذاکرات حل کرد.

وی افزود: ما در گذشته گفت‌وگوهای مفیدی با سولانا داشتیم و معتقدیم اگر ادامه داده بودیم به نتیجه مثبتی می‌رسیدیم.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، گفت‌وگوی مونیخ با لاریجانی با توجه به موعد مقرر شورای امنیت در ۲۱ فوریه برای توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تنظیم شده بود. لاریجانی در خصوص این که آیا قبل از آن تاریخ می‌توانند به توافق دست یابند، گفت: ما هنوز وقت داریم، گفت‌وگوها ادامه دارند. مقامات سازمان ملل اظهار امیدواری کرده‌اند که ملاقات لاریجانی با سولانا وقفه‌ای در این بحران ایجاد کند اما مقامات اتحادیه اروپا همگان را از خوش‌بینی بیش از حد بر حذر داشتند. در همین حال سولانا به رویتر گفت: این ملاقات آغاز کار است، هنوز جزئیات این گفت‌وگو مشخص نیست. این ملاقات برای این است که به او (لاریجانی) نشان دهیم در همچنان باز باقی مانده است.

بی.بی.سی نیز گزارش داد: لاریجانی موضع ایران را مبنی بر این که به دنبال انرژی هسته‌ای است، نه تسلیحات هسته‌ای ، تکرار کرد.

آسوشیتدپرس نیز در این باره به نقل از لاریجانی گزارش داد: ما در حال تکمیل روندی هستیم که بر هیچ کس پوشیده نیست، همه فعالیت‌های ما تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌باشد و ما به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای نیز متعهد هستیم.

ولادیمیر پوتین نیز طی سخنرانی‌اش در این اجلاس اعلام کرد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نگرانی‌هایش نسبت به برنامه هسته‌ای ایران شریک است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: جامعه جهانی در رابطه با ماهیت و کیفیت برنامه هسته‌ای ایران نگران است و محمد البرادعی، مدیرکل آژانس چندی پیش این نگرانی‌ها را در ۶۷ بند تنظیم کرد. در اینجا من با شما همبستگی دارم. پوتین با بیان این که ایرانی‌ها مدام می‌گویند برنامه هسته‌ای آنها صلح آمیز است افزود که این برای روسیه قابل درک نیست که چرا طرف ایرانی تاکنون به طور مثبت و سازنده‌ای به نگرانی‌ها و پیشنهادهای البرادعی برای برطرف کردن این نگرانی‌ها پاسخی نداده است. رییس‌جمهور روسیه همچنین اظهار کرد که جامعه جهانی باید راهکاری معقولانه را برای حل مشکل هسته‌ای ایران بیابد. پوتین افزود: اگر جامعه جهانی تصمیمی معقولانه را برای این مناقشه نیابد، در آینده نیز چنین بحران‌های بی‌ثبات‌سازی، جهان را متزلزل خواهند کرد و ما به طور مداوم با تهدید گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مواجه خواهیم بود. رییس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: من شواهدی ندارم که نشان دهد روسیه در سال‌های ۹۰ به ایران در ساخت فناوری‌های موشکی کمک کرده باشد. در آنجا بسیاری کشورهای دیگر فعالانه عمل می‌کردند و فناوری‌ها از کانال‌هایی مختلف راه می یافتند. ما شواهد این امر را در دست داریم و من آنها را در زمان مناسبش به رییس‌جمهور ایالات متحده تحویل دادم.

پوتین خاطر نشان کرد که در سال‌های ۱۹۹۰، روسیه به درخواست آمریکا آموزش متخصصین ایرانی که فناوری‌های موشکی را می آموختند، متوقف کرد. اما در عین حال شرکای خارجی و از جمله در اروپا چنین واکنشی را نشان ندادند.

رییس‌جمهور روسیه درخصوص همکاری با ایران گفت: ما این را انجام دادیم تا ایران حس نکند که طرد شده و یا در بین دشمنان احاطه شده است و متوجه شود که کانالی برای ارتباط دارد و دوستانی دارد که می‌تواند به آنها اعتماد کند.

پوتین گفت که ایران موشک‌هایی که بتوانند اروپا را تهدید کنند، در اختیار ندارد. پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت که یقین دارد که روسیه و آمریکا هیچ‌گاه دشمن یکدیگر نخواهند بود. رییس‌جمهور روسیه با اشاره به سخنان جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه روسیه و آمریکا هیچ‌گاه دشمن هم نخواهند بود، گفت: من با این مساله موافقم. آنگلا مرکل از ایران خواست «‌بدون اما و اگر» خواسته های جامعه بین‌المللی را قبول کند. صدراعظم آلمان، در یک سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعا کرد: اگر ایران این خواسته را قبول نکند ،خطر سقوط هر چه بیشتر در انزوا را در پیش رو خواهد داشت.

وی در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما درباره تکنولوژی بسیار بسیار حساسی صحبت می‌کنیم، بنابراین نیاز به شفافیت بالایی داریم که ایران تا به حال فراهم نکرده است و اگر ایران این کار را نکند در انزوای هر چه بیشتر گرفتار خواهد شد.