رییس‌جمهور پریشب در گفت‌وگو با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی، به پرسش‌هایی درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور و عملکرد دولت پاسخ گفت.

چکیده این گفت‌وگو به نقل از خبرگزاری فارس به شرح زیر است: جهت‌گیری بودجه

احمدی‌نژاد در خصوص ادعاهایی که از هزینه‌های بی‌حساب و کتاب دولت نهم از درآمد نفت بیان می‌شود، با رد این مساله گفت: این موضوع را از رسانه‌ها و روزنامه‌ها دیده بودم که دولت بی‌حساب و کتاب از درآمد نفت خرج می‌کند که اساسا درست نیست چون دولت بدون اجازه مجلس نمی‌تواند این کار را بکند.

وی با بیان اینکه طبیعی است وقتی درآمد نفت بالا می‌رود، انعکاس آن در کشور بیشتر شود، اضافه کرد: سعی کردیم درآمد نفت را به سمت کارهای تولیدی ببریم. دولت باید زیرساخت‌ها را به سرعت فراهم کند که بر این اساس در سال ۸۵ و ۸۶ جهت‌گیری ما در بودجه این بوده که پروژه‌های نیمه‌تمام پایان یابد.

نفت سر سفره‌های مردم

رییس‌جمهور پیرامون جمله معروف «نفت بر سر سفره‌های مردم» نیز گفت: من این را نگفتم. اما این که بودجه نفت باید خود را در زندگی مردم نشان دهد نکته درستی است و بر این اساس، دولت نیز بودجه را به سمت اشتغال و رفع محرومیت می‌برد که همه اینها از پول نفت است. وی با اعلام اینکه همین امسال ۶‌هزار‌میلیارد تومان با برنامه و نظارت هزینه می‌شود تا ایجاد اشتغال کند، گفت: از سال‌های دور همواره هزینه‌های مصرفی دولت، بخش عمده‌ای از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد که تلاش کردیم محل‌های هدر رفتن بودجه مصرفی را شناسایی کرده و کاهش دهیم و در عوض، بخش عمرانی را افزایش دادیم.

فعالیت‌هسته‌ای

رییس شورای‌عالی امنیت ملی با یادآوری اینکه ما با آژانس، بیشترین و شفاف‌ترین همکاری را داشتیم، اضافه کرد: به همین‌خاطر است که با شجاعت از داشته‌های خود دفاع می‌کنیم ولی یک سوال داریم و می‌گوییم اگر خوب است چرا ما نداشته باشیم و اگر بد است چرا شما دارید؟

وی در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: براساس قانون، ما می‌توانیم در لیست آژانس بازرسان را انتخاب کنیم ولی مشاهده کردید که آنها چه واکنشی در برابر این کار ما انجام دادند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه وقتی آنها فضا را تخریب می‌کنند، ما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در ونزوئلا و آفریقا اشاره کرد و گفت: روابط ما در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته، دو طرفه و گسترده است که نشانه یک سیاست خارجی فعال است.

درباره گرانی‌ها

در ادامه یکی از مجریان گفت‌وگوی ویژه خبری به مساله گرانی و سخنان گذشته رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت که احمدی‌نژاد گرانی را به صورت غیرصریح رد کرده است که وی گفت: در آن مقطع من گفتم که ما سه نوع گرانی داریم. یکی تورم طبیعی است که به خاطر سازوکارهای اقتصادی است که به تدریج تورم کاهش یافته است و باز هم تلاش می‌کنیم بیشتر کاهش یابد.

رییس‌جمهور نوع دوم تورم را القائی دانست و گفت: در این بخش اعلام می‌شود که این کالا در حال گران شدن است که من صدها مورد از این مساله را دیده‌ام.

احمدی‌نژاد نوع سوم تورم را تورمی دانست که خبر آن از اساس غلط است و افزود: یکی از دوستان از واردات بی‌رویه به شدت انتقاد می‌کرد که به او گفتم آیا شما آمار گمرک را دارید که گفت نه. سپس گفتم در این ۹ ماه واردات ما کاهش یافته و چندین برابر صادرات افزایش یافته است اما دیدم یک روزنامه تیتر زده واردات میوه، کشاورزان را به خاک سیاه نشانده و باز گفته بود مردم از گرانی میوه مردند که دو مساله کاملا متناقض است.

وی گرانی گوجه فرنگی را یکی از مواردی دانست که وقتی سرمای زودرس می‌آید، این اتفاق می‌افتد و افزود: ما می‌توانستیم گوجه وارد کنیم ولی تشخیص این بود که این کار را نکنیم چون این یکی دو ماه می‌گذرد.

قیمت مسکن و نان

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به گرانی مسکن و با یادآوری تجربه خود در شهرداری تهران گفت: در آن زمان مشاهده کردم که عده‌ای پیش‌خرید کرده و به بهانه‌ای به صورت هماهنگ قیمت را بالا می‌برند. و ما نیز نوسانات قیمت‌ها در کالاهای مختلف را بررسی کرده و در بخش‌های گوناگون سازماندهی کردیم. همچنین قانونی جامع برای بخش مسکن تهیه کردیم که ردپای آن را در بودجه گذشته‌ و به زودی آنرا به صورت جامع به مجلس تقدیم می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۷۰۰‌هزار واحد مسکونی باید در شهرها ساخته شود تا طی ۱۰ سال بتوانیم در مورد مسکن به روز شویم که در این زمینه می‌خواهیم قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کنیم که این انقلابی در بخش مسکن است. تسهیلات بانکی هم در بخش مسکن، دادن امتیاز معماری برای ترمیم ساختما‌ن‌های فرسوده دیگر موضوع در نظر گرفته برای این بخش است.

رییس‌جمهور در خصوص قیمت نان نیز از تلاش برای هدفمند کردن یارانه آرد و نان خبر داد و در خصوص هدفمند کردن یارانه سوخت نیز گفت: در این زمینه چند کار را شروع کرده‌ایم از جمله گازسوز کردن با توجه به تهیه زیرساخت‌های آن، توسعه حمل‌ونقل عمومی و توسعه خطوط ریلی و بر این اساس پیش‌بینی کردیم که بعد از ۵سال، قیمت بنزین را رها می‌کنیم ولی در طول این مدت برنامه‌ای برای‌ افزایش قیمت نداریم.

رییس‌جمهور اضافه کرد: برای سال آینده پیش‌بینی کردیم تا مصارف زائد بنزین را کم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به طور عالمانه و بنیادی با گرانی و تزریق پول در جامعه در حال برخورد هستیم، گفت: در بخش‌های مختلف، می‌خواهیم تکلیف را برای سال‌های طولانی مشخص کنیم و با گرفتن تصمیمات مختلف در هر روز، نمی‌توان کار اساسی انجام داد.

آمریکایی‌ها پیشنهاد مذاکره دادند

رییس‌جمهور در خصوص تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا با اشاره به دیدار خود با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا، گفت: این شورا مدعی است که یک نهاد مردمی بوده و آنها در نیویورک در محل استقرار ما به دیدارمان آمدند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در سال ۵۹ به عنوان تنبیه ایران، رابطه خود را با ما قطع کردند و تصورشان این بود که با این کار ایران دیگر نمی‌تواند زندگی کند، افزود: امام عزیز ما بعد از انقلاب فرمودند ما می‌خواهیم با همه دنیا رابطه داشته باشیم به جز اسرائیل و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی اما اخلاق آمریکایی‌ها این است که ۲۵ سال ملت ما را تحت فشار گذاشتند همچنان که قبل از انقلاب از کشتار ملت ما توسط شاه حمایت کردند و سپس در کنار صدام بودند.

رییس شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه هیچ‌وقت به دنبال زورگویی نبوده و نیستیم، شدت حملات لفظی آمریکا را رد کرد و گفت: الان هم غیرمستقیم خبرسازی می‌کنند و دلشان می‌خواهد ملت ایران را تحت فشار بگذارند اما واقعا قادر به این کار نیستند. وی با اشاره به نامه سال گذشته خود به بوش، این نوشته را حرف ملت ما، ملت آمریکا و ملت‌های دنیا اعلام کرد و گفت: این نامه می‌توانست پاسخ داشته باشد. گفتیم در سازمان ملل مناظره کنیم اما نپذیرفتند ولی شورای روابط خارجی آنها تقاضای گفت‌وگو کردند که ما می‌خواستیم این موضوع رسانه‌ای شود ولی آنها نگذاشتند.

رییس‌جمهور با اشاره به برخی سخنان که رفت و آمد یک ناو را بزرگنمایی می‌کنند، گفت: زمانی تعداد ناوهای بیگانه ۱۴۰ تا بود اما الان کمتر از ۱۰۰تا است.

انتقاد از برنامه چهارم توسعه

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا احمدی‌نژاد اعتقادی به سند چشم‌انداز دارد، گفت: باید دقت کرد همین دولت، موضوع اصل ۴۴ را دنبال کرد و به دنبال مردمی کردن اقتصاد است. اگر عده‌ای حرف خودشان و گروهشان را به نام چشم‌انداز ارائه دهند، مردم نمی‌پذیرند ولی ما برای اجرای اصل ۴۴ لایحه‌ای مفصل تهیه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سیاست‌های این اصل قبل از این دولت ابلاغ ولی کاری در این خصوص نشد، گفت: اقدامات صورت گرفت همه‌اش کار همین دولت است. ما آن خصوصی‌سازی را قبول نداریم چون تبدیل به اختصاصی‌سازی شد.

احمدی‌نژاد یادآور شد: ما باید برای بورس ظرفیت‌سازی کنیم تا به میزانی بتوانیم سهام بفروشیم که سرمایه‌‌گذاری لطمه نخورد و باید تدابیری انجام شود تا مردم توانمند شوند. ما طرفدار سرمایه‌گذاری هستیم و حدی برای آن قائل نیستیم. حد پول‌دار بودن را قانون معین می‌کند و می‌گوید درآمد باید قانونی باشد.

رییس‌جمهور یادآور شد: سیاست‌های دولت در جهت اصلاح است و می‌خواهد جلوی رانت‌خواری را بگیرد، به همین دلیل تقاضای سرمایه‌گذاری در ۹ ماه امسال ۹۱‌درصد رشد داشته است. همچنین در یک سال اخیر ۱۳‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و ۸‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حال انجام کار است. ما سرمایه‌گذاری دولتی را با افتخار کم کردیم تا بانک‌ها به مردم وام دهند و مردم سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌ بانک‌ها را بالا می‌بریم اما خودمان وام نمی‌گیریم تا مردم وام بگیرند.

احمدی‌نژاد با اشاره به برخی اظهارات همچون خروج ۲۰۰‌میلیارد دلار سرمایه از کشور در حالی که بانک مرکزی می‌گوید سرمایه در حال آمدن است، گفت: به قانون برنامه چهارم، اشکالات جدی وارد است از جمله اینکه می‌خواهد به سرعت پای کشور ما را به اقتصاد جهانی باز کند و باید این اشکال برطرف شود. در اقتصادی که در حال پرداخت یارانه هستیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم با قیمت جهانی هزینه کن.

مبارزه با مفسدان اقتصادی

یکی از مجریان گفت‌وگوی ویژه خبری از رییس‌جمهور پرسید که آیا همچنان پرشور و پرحرارت به دنبال عدالت هستید؟ که احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه کسی که واقعا می‌خواهد کار کند، از اعلام اسامی مفسدان و اینگونه مسائل نمی‌ترسد، گفت: مبارزه اصلی با مفسدان اقتصادی، اصلاح ساختار نادرست است. ما در حال تشدید نظارت در دولت و بستن راه‌های تخلف در کنار برخورد با تخلفات هستیم.

وی تاکید کرد: در راه اجرای عدالت موانعی وجود دارد. ما مخالف ثروتمندی کسی نیستیم بلکه مخالف تبعیض هستیم. اینکه یک نفر به خاطر ارتباطات و برخلاف قوانین بیش از ‌هزار‌میلیارد تومان از منابع پول می‌گیرد، برای مردم قابل تحمل نیست.

احمدی‌نژاد با اشاره به فشارهای موجود در این بخش گفت: می‌گفتند چرا اسامی را اعلام نمی‌کنید اما وقتی اعلام کردیم، گفتند شما فضای سرمایه‌گذاری را خراب می‌کنید. ما نه به آن حرفشان گوش دادیم نه به این حرف. مردم باید اقتصاد را اداره کنند و این جزو افتخارات این دولت است که در شورای اقتصاد تصویب کردیم که شرکت‌های دولتی نمی‌توانند مجددا برای سرمایه‌گذاری جدید پول بگذارند. ما این سود را به صورت یارانه برای توسعه بخش‌خصوصی اختصاص دادیم. دیگران این را گفتند ولی ما آن را عملی کردیم.