دامداران خواستار ملاقات ۱۰دقیقه‌ای با رییس‌جمهور شدند سال آینده‌، شیر به قیمت پایین‌‏تر از قیمت تمام شده از سوی دامداران به فروش نمی‌‏رسد.

به گزارش ایلنا‌، فخر‌ا... جهاندار‌، رییس اتحادیه مرکزی دامداران ایران‌، در جلسه‌‏ای که به منظور بررسی علل افزایش نرخ علوفه‌‏ها و تامین جو و نیز ذخیره‌‏سازی ناکافی با حضور نمایندگان اتحادیه‌‏ها و تعاونی‌‏های گاوداران کشور برگزار شد‌، گفت: ارزش شیر و گوشت‌خام بالغ‌بر ۷‌میلیارد دلار است‌، از این رو با توجه به وجود این میزان درآمد ارزی از این صنعت باید توسعه آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی‌ توسعه صنعت دامداری را به دلیل امید به کاهش قیمت تمام شده تولیدات دانست و افزود: در‌حال‌حاضر تولیدکنندگانی که بالای ۸ تا ۱۰‌تن تولید دارند‌، در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می‌‏برند‌، ولی ۸۰‌درصد تولیدکنندگان متوسط در این صنعت در حال متلاشی شدن‌ هستند.

جهاندار‌، با اشاره به افزایش ۶۰ تا ۸۰‌درصدی قیمت علوفه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌، از وزارت جهادکشاورزی و رییس‌جمهور خواستار اعطای یارانه به دامداران شد و پیشنهاد کرد که اگر قرار است قیمت شیر ثابت بماند‌، جو را تهیه و به قیمت خرید در اختیار دامداران قرار دهند و بر اساس هزینه‌‏ها قیمت شیر را حساب کنند‌. وی افزود: در غیر این‌‏صورت شیر را به قیمت پایین‌‏تر از قیمت تمام شده در سال بعد به فروش نمی‌‏رسانیم.

وی حذف یارانه‌‏ها را به نفع کشور ندانست و تصریح کرد: از حذف یارانه‌‏ها ‌تنها عده‌ کمی از افراد سود می‌‏برند‌، ضمن آنکه با آزادسازی قیمت سبوس با توجه به مصرف کم دامداران از این محصول طی ماه‌‏های شهریور و مهرماه سال‌جاری سود آن نصیب کارخانه‌های آرد شد‌. ضمن آنکه با کاهش استحصال ۵۰ تا ۶۰‌هزار‌تن سبوس در آبان‌ماه باید این کسری برای دامداران از سوی دولت تامین شود. رییس اتحادیه مرکزی دامداران ایران‌، خرید سبوس به میزان ۵۰‌هزار‌تن را به قیمت ۱۶۰‌تومان نیازمند کنترل از سوی دولت دانست و افزود: در‌حال‌حاضر ۶۰‌هزار‌تن استحصال سبوس اعلام نمی‌‏شود و در این میان هیچ‌‏کس پاسخگوی ضرر وارده به دامداران نیست.وی‌ تصریح کرد: در شرایط کنونی که دولت‌ درصدد حمایت از اقشار آسیب‌‏پذیر جامعه است‌، تقاضا داریم که از جیب تولیدکننده به مصرف‌‏کننده کمک نشود.‌‏ برای تحقق این حمایت باید قیمت‌‏ها بر اساس بازار تعیین شود یا نهاده‌‏های ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

جهاندار‌، قیمت تمام شده هر کیلو شیر را با تولید ۵/۷‌ تن در هر راس دام ۳۵۰‌تومان اعلام کرد و افزود: اگر تولیدکننده‌‏ای از میزان ۵/۷ تن در هر راس دام کمتر تولید کند‌، قیمت تمام شده به بیش از ۴۰۰‌تومان برای وی افزایش می‌‏یابد.در این نشست علیرضا خادم‌، مدیر دامپروری خادم بیان کرد: در‌حال‌حاضر ۳میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر در صنعت دامداری کشور فعالیت می‌‏کنند‌، از این رو، اگر انگیزه تولید به بهانه افزایش نیافتن قیمت‌‏ها گرفته شود‌، تامین غذا در داخل با مشکل مواجه می‌‏شود. خادم‌، با اشاره به تبدیل ضایعات کشاورزی به شیر از سوی دامداران‌، اظهارداشت: در تمام دنیا اقتصاد راهبردهای سیاست را تعیین می‌کند‌، در حالی که در کشور ما سیاست است که اقتصاد را تحت‌‏الشعاع قرار می‌‏دهد‌، به همین دلیل خودکفایی گندم سال‌‏ها است که با اعداد و ارقام بیان می‌‏شود.

جواد وکیل گیلانی، رییس شرکت تعاونی مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی به دلیل توجه ویژه به تولید ۴ قلم نظیر گندم، جو، دانه‌های روغنی و ذرت قادر به حل مشکلات دامداران نیست، خواستار ملاقات ۱۰دقیقه‌ای با رییس‌جمهور شد.وی گفت: امسال به دستور رییس‌جمهور قیمت شیر و گوشت به منظور دسترسی مصرف‌‏کنندگان به این کالا با قیمت ارزان از سوی دامداران افزایش نیافت. این درحالی است که افزایش لجام‌‏گسیخته هزینه‌‏های تولید، تاب مقاومت تولیدکنندگان را از میان برده و اگر روند افزایش قیمت نهاده‌‏ها تا پایان سال ادامه یابد‌، تعداد زیادی از دامداران صنعتی در این صنعت کناره‌‏گیری می‌‏کنند. گیلانی با بیان آنکه نیاز به واردات شیر خشک در کشور وجود ندارد‌، افزود: به دلیل اعمال سیاست‌‏های غلط شرکت پشتیبانی امور دام و ‌توجه نکردن مسوولان وزارت جهادکشاورزی، در‌حال‌حاضر دامداران حتی قادر به خرید جو و سبوس که ارزان‌‏ترین نهاده‌‏ها برای دامدار به شمار می‌‏رفت‌ نیز نیستند.

رییس شرکت تعاونی مهاد‌، نیاز دام کشور به جو را سالانه یک‌میلیون‌تن اعلام کرد و گفت: در‌حال‌حاضر طرح محوری خودکفایی در تولید گندم و کلزا انگیزه تولید جو را از کشاورزان برده و برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات شده‌‏ایم.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی جو از ۱۴۰ به ۲۴۰ دلار‌، بیان کرد: در‌حال‌حاضر در داخل کشور جو به قیمت ۲۳۰ تومان به فروش می‌‏رسد. این در حالی است که قیمت شیر براساس دستور رییس‌جمهور ثابت مانده‌، به طوری ‌‏که دیگر تولید آن برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد.

گیلانی‌، نیاز دام کشور به جو را تا پایان سال ۳۰۰‌هزار‌تن اعلام کرد و افزود: اگر این میزان جو از طریق واردات برای دامداران تامین شود‌، شاید بخشی از مشکلات آنان مرتفع شود.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت سبوس در سال‌جاری بدون هماهنگی با اتحادیه دامداران ایران از سوی دولت‌، تاکید کرد: با آزادسازی قیمت سبوس قیمت آن به ۱۵۰‌تومان افزایش یافت و سود حاصل از این سیاست به جیب کارخانه‌های آرد سرازیر شد‌، این در حالی است که سازمان تعزیرات به هیچ عنوان از افزایش قیمت سبوس جلوگیری نکرد.

رییس شرکت تعاونی مهاد‌، تصریح کرد: با پیگیری‌‏های انجام شد‌ه، تا پایان سال‌جاری سبوس یارانه‌‏ای به دامداران تحویل داده می‌‏شود‌، ضمن آنکه با توجه به برنامه چهارم توسعه مبنی بر تولید ۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌تن شیر و ۱۰میلیون و ۱۰۰‌هزار‌تن گوشت قرمز باید برای رفع مشکلات صنعت چاره‌‏ای اندیشیده شود.