نگاه سوم- سال‌ها است که مردم پس از تماشای فیلم در جشنواره فیلم فجر با برگه رای نظر خود را در مورد فیلم دیده شده، اعلام می‌کنند و پس از بررسی این آرا در جشنواره، به فیلم منتخب مردم جایزه سیمرغ به انتخاب تماشاگر را اهدا می‌شود که به گفته بسیاری از کارشناسان و سینماگران از باارزش‌ترین جایزه‌های جشنواره است. اما امسال جریان انتخاب فیلم توسط مردم کمی پیچیده شده است. چندی پیش علی معلم سخنگوی هیات‌مدیره خانه سینما اعلام کرد که خانه سینما در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر مسوولیت اهدای سیمرغ بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران را بر عهده نمی‌گیرد. این در حالی است که خانه سینما ۹سال است که مسوولیت این جایزه را بر عهده داشته است.

ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که رضا داد روز دوشنبه در برنامه خبری بیست و پنجمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر درباره وضعیت انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران اظهار داشت: طی تماسی که صبح امروز (دوشنبه) با آقای میرکریمی، مدیر عامل خانه سینما داشتم، تاکید شد این سیمرغ اصلی‌ترین جایزه‌ای است که بین مردم و سینما را پیوند می‌دهد و نباید حذف شود. در نهایت قرار شد هیات‌مدیره خانه سینما در جلسه‌ای که عصر امروز (دوشنبه) خواهند داشت به بررسی این موضوع بپردازند».

اما در جلسه‌ای که برگزار شد هیات‌مدیره خانه سینما همچنان بر تصمیم قبلی‌شان مبنی بر عدم پذیرش بحث اجرایی آرای تماشاگران جشنواره فجر تاکید کردند.

رضا میرکریمی، در این باره گفت: «همان‌طور که مهرماه اعلام شد، خانه سینما برای عدم پذیرش این مسوولیت دلایل کارشناسی دارد، ولی از آنجا که هیات‌مدیره به اتفاق آرا حمایت از جشنواره فیلم فجر را به عنوان مهم‌ترین رویداد ملی سینمای کشور برخود فرض می‌داند، نه تنها پیشنهادی برای برگزاری این مراسم به دبیر محترم جشنواره ارائه کرده، بلکه با تمام توان در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این آیین مهم مشارکت خواهد داشت و به یکایک عزیزانی که ماه‌ها در تلاش هستند تا این مراسم به خوبی و در خور برگزار شود خسته نباشید می‌گویند.»

مدیر عامل خانه سینما حذف این جایزه را با توجه به عدم مشارکت خانه سینما، بعید دانست و ادامه داد: پیشنهاد ما این است که از این پس فرد حقیقی برای مثال یکی از تهیه‌کنندگان خوش‌نامی، که سال‌های قبل این جایزه را گرفته است، با حکم دبیر جشنواره، مدیریت این بخش را بپذیرد.

روز گذشته نیز رضا داد از این تصمیم خانه سینما ابراز تاسف کرد و توصیه کرد که تصمیم‌ دیگری گرفته شود.

رضا داد در پاسخ به این سوال که در نهایت اگر خانه سینما برگزاری این جایزه را بر عهده نگیرد، شما چه تصمیمی خواهید گرفت در حالی که فقط ۹روز تا آغاز جشنواره باقی مانده است، گفت: «شاید همان پیشنهادی را که به آقای میرکریمی دادیم که از یکی از تهیه‌کنندگان درخواست ‌کنیم مسوولیت این کار مهم را بر عهده بگیرند، اجرا کنیم. شاید هم به راه‌حل دیگری برسیم، به هر حال بررسی می‌کنیم، ببینیم در این مدت محدود چه کاری امکان پذیر و به صلاح است همان کار را انجام می‌دهیم».

نحوه برگزاری جایزه مردمی برای جشنواره فیلم فجر همچنان نامعلوم است. در قیمت باید به مشکلات و گله‌هایی که از نحوه ارزیابی آثار از نگاه مردمی در فیلم فجر به وجود می‌آید به دست‌اندرکاران سینما حق داد اما بهتر بود آمارگیری از تماشاگران فجر برای این سال‌ها بررسی می‌شد تا به راه‌حلی مناسب می‌رسیدند.