عرضه چیپ‌ست‌های جدید اینتل

گروه کامپیوتر- چیپ‌ست‌های سری ۹۱۵ اینتل که یکی از انقلابی‌ترین محصولات شرکت اینتل به حساب می‌آیند با محصول جدید این شرکت یعنی چیپ‌ست‌های سری ۹۴۵ روزآمد شده‌اند. چیپ‌ست‌های سری ۹۱۵ که حدود ۳سال پیش عرضه شدند با پشتیبانی از انبوهی از تکنولوژی‌های جدید و گسترده‌تر ساختن زمینه استفاده از بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر توانستند باعث ایجاد تحول در بسیاری از سخت‌افزارهای دیگر از جمله ابزارهای ذخیره‌سازی، کارت‌های گرافیکی و حافظه شوند.

اما به دلیل نواقصی که هنگام ارائه اولین نسل هر محصول انقلابی وجود دارد و وجود برخی از کاستی‌ها، این چیپ‌ست‌ها نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند.

کارت‌های گرافیکی PCIExpress در آن هنگام توانایی استفاده از پهنای باند عظیم و امکانات متنوع ارائه شده توسط درگاه PCIExpress را نداشتند و به همین دلیل کارت‌‌های گرافیک AGP توانستند تا مدت‌‌ها پس از عرضه چیپ‌ست‌های ۹۱۵ محبوبیت خود را حفظ کنند. از سویی با توجه به وجود برخی از کاستی‌ها در معماری حافظه DDR۲ و کنترل‌کننده حافظه موجود در چیپ‌ست ۹۱۵ که سبب می‌شد این حافظه‌ها در سرعت‌های یکسان کارایی پایین‌تری را در مقایسه با حافظه‌های DDR به نمایش بگذارند.

از آنجا که درگاه‌های SATA ارائه شده توسط چیپ‌ست۹۱۵ تنها از پهنای باند ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه (که اندکی بیش از پهنای باند درگاه IDE با میزان ۱۳۳مگابایت بر ثانیه بود) پشتیبانی می‌کردند، کاربران قادر به مشاهده افزایش محسوسی در عملکرد دیسک‌های سخت پشتیبانی کننده از این درگاه نبودند.

مدتی پس از آن شرکت intel با برطرف کردن نقص‌های موجود در چیپ‌ست‌های سری ۹۱۵، اقدام به عرضه سری جدید چیپ‌ست‌های خود با نام ۹۴۵ کرد.

علاوه بر رفع نواقص موجود در کنترل‌کننده حافظه چیپ‌ست‌های ۹۱۵، چیپ‌ست‌های سری ۹۴۵ از حافظه‌های سریع‌تر DDR۲ ۶۶۷ پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند کارایی بسیار بالاتری را در مقایسه با حافظه‌های DDR ۴۰۰ و DDR۲ ۴۰۰۵۳۳ که توسط چیپ‌ست‌های سری ۹۱۵ پشتیبانی می‌شدند از خود به نماش بگذارد.

حداکثر حافظه پشتیبانی شده توسط چیپ‌ست‌های سری ۹۴۵ نیز به ۸گیگابایت و در حالت دو کاناله، یعنی ۲برابر میزان حافظه پشتیبانی شده در چیپ‌ست‌های سر ۹۱۵، افزایش یافته است که همین امر این چیپ‌ست‌ها را برای استفاده در سیستم عامل جدید مایکروسافت یعنی Windows Vista ایده‌آل می‌سازد.

در زمینه درگاه‌های ابزارهای ذخیره‌سازی نیز چیپ‌ست‌های سری ۹۴۵ به پیشرفت‌‌های عمده‌ای دست یافته‌اند. این چیپ‌ست‌ها از درگاه SATA۲ با پهنای باند ۳۰۰مگابایت بر ثانیه (حدود دو برابر پهنای باند ارائه شده درگاه‌های SATA که در چیپ‌ست‌های سری ۹۱۵ مورد ا ستفاده قرار می‌گرفت) از دیسک‌های سخت و ابزارهای ذخیره‌سازی نوری با سرعت‌های بسیار بالا پشتیبانی می‌کنند. از آنجایی که در حال حاضر بیش از ۹۰درصد دیسک‌های سخت بر پایه درگاه SATA۲ عرضه می‌شوند و بسیاری از سازندگان نیز در حال معرفی درایوهای نوری بر پایه این درگاه هستند، درگاه SATA۲ توانسته است خود را به عنوان پرمصرف‌ترین درگاه در این زمینه مطرح کنند.