کرسی توسعه و سلامت اجتماعی با همکاری معاونت اجتماعی و امور شوراهای وزارت کشور روز گذشته طی مراسمی با حضور رییس دانشگاه تهران، معاونان و مدیران کل وزارت کشور و همچنین اعضای هیات‌ علمی موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد. در جلسه افتتاحیه این کرسی ابتدا آیت‌ا... عمید زنجانی، رییس دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت ارتباط بخش اجرایی کشور با مراکز دانشگاهی گفت: دانشگاه تهران پیشتاز همکاری با بخش‌های اجرایی کشور است و این سنت دیرینه‌ای است که باید پاس داشته شود.

وی افزود: کرسی توسعه و سلامت اجتماعی سرآغاز همکاری دانشگاه تهران با وزارت کشور است که در قالب یک طرح پژوهشی سامان خواهد یافت.

آیت‌ا... عمید زنجانی موفقیت این طرح را باعث فراهم شدن زمینه بیشتر برای ادامه همکاری‌های توصیف کرد و گفت: استراتژی‌های اداره امور کشور باید براساس مبانی علمی باشد و وزارت کشور بیش از سایر وزارتخانه‌ها نیاز به پیوند با مراکز علمی دارد.

ایشان همچنین با تاکید بر آمادگی دانشگاه تهران در همکاری پژوهشی با همه دستگاه‌های اجرایی کشور، اعلام کرد که شورای پژوهشی کشور با حضور ۸ وزیر تشکیل شده که بودجه‌ای نزدیک به ۳۵۰۰میلیارد تومان پشتوانه مالی آن است.در این شورا تاکید شده است که کلیه بودجه پژوهشی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

دکتر حجت‌ا... ایوبی، معاون اجتماعی و امور شوراهای وزارت کشور نیز ضمن ابراز خشنودی از شکل‌گیری این تفاهم، همکاری دانشگاه با بخش‌های اجرایی را موجب پیشرفت و بهبود امور توصیف کرد.

وی گفت: بخش اجرایی کشور باید از توسعه همکاری‌ها استقبال کند و حداکثر استفاده را ببرد زیرا تلاقی این دو نهاد موجب تقویت پشتوانه علمی و پژوهشی مدیران می‌شود. دکتر ایوبی تاسیس و تشکیل کرسی‌های مختلف را گامی در این جهت دانست و افزود: کرسی‌های بین رشته‌ای می‌توانند دانش موجود در زمینه‌های مختلف را فراهم سازند و به راحتی این دانش را کاربردی کنند که یکی از این حوزه‌ها، سیاست‌گذاری عمومی است که امروزه به بخش‌های مختلف تقسیم شده است و توسعه و سلامت اجتماعی نیز بخشی از آن است. در ادامه دکتر سعید رضا عاملی، رییس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، راه‌اندازی این کرسی را مهم ارزیابی کرد و گفت: کرسی سلامت و توسعه اجتماعی فضای آکادمیکی را فراهم می‌آورد که به سیاست‌های اجتماعی کشور کمک می‌کند، سیاست‌هایی که با جهت‌گیری اجتماعی یه تغییر، حفظ و ایجاد شرایط بهینه زندگی منجر می‌شود به گونه‌ای که نهایتا محصول آن توسعه رفاه اجتماعی و انسانی خواهد بود.

دکتر عاملی با برشمردن ابعاد اجتماعی و نیازهای جامعه افزود: سیاست اجتماعی بخش مهمی از سیاست عمومی کشور محسوب می‌شود که ۵ نیاز اساسی جامعه یعنی آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، مسکن، غذا و امنیت اجتماعی توجه می‌کند.

دکتر عاملی دگرگونی‌های جدید جهان را از مسایل قابل توجه دنیای امروز ذکر کرد و افزود: با ظهور جهانی شدن و به وجود آمدن فضای مجازی، چالش‌های مهمی در حوزه سیاست‌های اجتماعی به وجود آمده است که نیازمند توجه جدی است.

این استاد دانشگاه تهران در پایان برای علم خصوصا حوزه مطالعات علوم انسانی سه هدف تعریف نمود و خاطر نشان کرد: هدف علم در طول تاریخ کاهش درد بشر، پیشرفت‌گرایی و توسعه و سلامت اجتماعی بوده است که ایران با پیشینه درخشانی که دارد تحقق این اهداف دور از دسترس نیست و ما می‌توانیم هر سه حوزه را با تلاش و تدبیر محقق سازیم.