پنج سیاست جدید برای اقتصاد 86
افزایش حقوق‌های پایین کارمندی تا 40درصد
تنظیم بودجه ۸۶ براساس نفت ۷/۳۳ دلاری و دلار ۸۹۰ تومانی
احمدی‌نژاد: هر سال کارمندی که دو میلیون تومان می‌گیرد 240هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود و کارمندی که 200هزار تومان حقوق می‌گیرد 24هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود. سال آینده پلکانی معکوس عمل می‌کنیم، یعنی باید درآمد پایین 40درصد و درآمد بالا یک درصد افزایش پیدا کند
افزایش قیمت مسکن کاذب است و به زودی آقای وزیر اطلاعات خواهد گفت که در چه شبکه‌ای طراحی شده و چگونه عمل می‌کند و چگونه جلوگیری خواهد کرد
تراکم مجاز برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده افزایش می‌یابد
محاسبات بودجه‌ بودجه۸۵ براساس نفت ۴۴ دلاری بود ولی در بودجه ۸۶ ، درآمدهای نفتی براساس نفت ۷/۳۳ دلاری محاسبه شده است
اصلاح وضعیت نان با هدف هدایت یارانه‌ها به سمت طبقات نیازمند در دستورکار اقتصاد 86 است

رییس‌جمهور دیروز با حضور در پارلمان لایحه بودجه ۸۶ را به مجلس تقدیم کرد

رییس جمهور لایحه ۲۲۹هزار میلیارد تومانی بودجه ۸۶ را تقدیم مجلس کرد
دفاع احمدی‌نژاد از سیاست‌های اقتصادی دولت
رییس‌جمهوری دیروز هنگام ارایه لایحه بودجه سال ۸۵ به مجلس پیش از تشریح ویژگی‌های این لایحه، به تشریح برنامه‌های صورت گرفته از سوی دولت در بعد اقتصاد، گردشگری، ورزش، سیاست خارجی، صنعت، نیرو و نفت پرداخت. احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود در ارتباط با سیاست خارجی دولت نهم گفت: سیاست خارجی این دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر این است که ایران در عرصه بین‌المللی حضوری تاثیرگذار و تعیین‌کننده داشته باشد و خوشبختانه این امر نیز محقق شده و شما شاهد رفت و آمدها و انعقاد قراردادهای مختلف بین ایران و دیگر کشورها در سطح جهان بوده‌اید. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی کشور ما بحث هسته‌ای است. هسته‌ای شدن ایران در حال حاضر یک آرمان بلند و هدف مقدس است و رسیدن به این هدف برای همه مردم ایران دارای اهمیت است و باعث ارتقای جایگاه ایران در مناسبات جهانی خواهد شد.
به گزارش ایسنا رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: امروز قطار هسته‌ای شدن کشور ما به راه افتاده و این قطار را کسی نمی‌تواند متوقف کند و ترمز آن را بکشد و این قطار به سرعت به پیش می‌رود.
وی گفت: در حال حاضر، دفاع از حق هسته‌ای در کشور تبدیل به یک خواست عمومی شده و ما در سفرهای استانی این امر را شاهدیم که مردم با حمل پلاکاردهای گوناگونی بر دفاع از این حق تاکید می‌کنند. گرچه دشمنان ملت ایران علاقه‌مند نیستند که ملت ایران از این فناوری استفاده کند و دائم در این راه مانع‌تراشی می‌کنند.
احمدی‌نژاد گفت: دشمنان بدانند که ملت ایران دست از حق مسلم خود برنمی‌دارد و مطمئن باشند که نمی‌توانند از بیرون، ملت ایران را متوقف کرده یا به آن آسیبی برسانند. قادر نیستند که در اراده ملت ایران خللی وارد کنند و امیدهایی که در این راه دارند همه امیدهای واهی است و خود نیز به خوبی می‌دانند که این امیدها به جایی نمی‌رسد و محقق نمی‌شود.
وی گفت: آنها در حال حاضر جنگ روانی بر علیه ایران آغاز کرده‌اند، و فکر می‌کنند با جار و جنجال و فشار می‌توانند به هدف خود برسند ولی آنها بدانند که مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند. آنها می‌خواهند در همه جا اراده خود را اعمال کنند، در صورتی که این دوران گذشته است.
رییس‌جمهور گفت: آنها عناصری را نیز در داخل کشور در جهت تحقق این هدف دارند، ولی حقیقت آن است که آنها در مقابل ملت ما شکست خورده‌اند. شما شرایط را می‌بینید، ما وقتی می‌خواستیم UCF اصفهان را راه‌اندازی کنیم، چه تهدیدهایی علیه جمهوری اسلامی ایران کردند. آنها فکر می‌کردند با تهدید و فشار می‌توانند ما را متوقف کنند و در این مسیر نیز به آنها اطلاعات غلط داده می‌شد. آنها فکر می‌کردند خط قرمز ما در این مساله این است که مثلا پرونده هسته‌ای ما به شورای امنیت نرود و اگر ما را تهدید به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت کنند و یا تهدید به حمله نظامی کنند، ما کوتاه می‌آییم ولی آنها باید بدانند که خط قرمز ما خود انرژی هسته‌ای است.
وی گفت: در این راستا هیچ‌کس نیز حق ندارد که سر سوزنی از حق ایران عقب‌نشینی کند، آنها باید بدانند که ملت و دولت ایران به صورت متحد در این صحنه ایستاده‌اند و هیچ‌کس عقب‌نشینی نمی‌کند.
احمدی‌نژاد گفت: آنها سعی داشتند که با عنصر تهدید و تبلیغ در داخل کشور ما شوک ایجاد کرده و ما را در عرصه جهانی منزوی کنند و سعی داشتند که اهداف خود را با استفاده از یک سری عناصر زبون و کم‌ظرفیت به پیش ببرند، ولی خوشبختانه دیدیم که این اهداف شوم نیز خنثی شد. تدبیر نظام این بود که در مورد ایران قطعنامه‌ای صادر نشود، یا قطعنامه دیر صادر شود و صادر شدن قطعنامه به تعویق بیافتد و یک قطعنامه کم‌محتوا در مورد ایران تصویب شود. شما دیدید که این اتفاق نیز افتاد و آنها در 29 ژوئن که مانند 29 اسفند ماست، قطعنامه را صادر کردند و این قطعنامه مرده به دنیا آمد و مطمئنا این قطعنامه تاثیری بر اقتصاد و سیاست کشور ما نخواهد گذاشت. رییس‌جمهوری گفت: آنها می‌خواهند این‌گونه تحلیل کنند که این قطعنامه تاثیر زیادی بر روی سیاست و اقتصاد ایران گذاشته و می‌گذارد. یکی از دوستان عزیز به من گفت، چه بساطی است که شما ایجاد کرده‌اید؟ ما به خاطر مساله هسته‌ای چه هزینه‌های سنگینی می‌پردازیم! من گفتم، چه هزینه‌هایی داده‌ایم؟ به دروغ دشمنان می‌خواهند این‌گونه القا کنند که با صدور این قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران، ایران باید هزینه‌های زیادی را در این ارتباط بپردازد. ولی ما تا کنون هزینه‌ای نپرداخته‌ایم. ببینید! کشورهایی که می‌خواستند به این فناوری دست پیدا کنند در عرصه جهانی چه هزینه‌هایی را پرداخته و چه فشارهایی را تحمل کرده‌اند و مجبور شده‌اند چه تعهداتی را به قدرت‌های بزرگ بدهند. ما به لطف نمایندگان مجلس و همت مردم تاکنون هیچ تعهدی به کشورهای قدرتمند نداده‌ایم و مجلس نیز با قوانین خود دایم دولت را در این راستا حمایت کرده است. مصوبه‌ای که سال گذشته نمایندگان مجلس در این ارتباط داشتند، بسیار موثر بود و امید دشمنان را قطع کرد. آنها فکر می‌کردند که در داخل کشور ما در ارتباط با مساله هسته‌ای اختلاف وجود دارد، ولی دیدند که همه ایستادند و هیچ اختلافی در کشور ما در این ارتباط وجود ندارد. آنها دائم می‌خواستند در صفوف مردم ایران اختلاف ایجاد کنند.
وضعیت بهتر ایران نسبت به پارسال
رییس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: اکنون می‌بینید کشورها وقتی می‌خواهند از بانک جهانی وام بگیرند مجبور می‌شوند سیاست‌های تحمیلی این بانک را بپذیرند. ما می‌خواهیم هسته‌ای شویم و تا کنون هیچ زوری را نپذیرفته‌ایم، زیر بار هیچ زوری هم نمی‌رویم و سر سوزنی از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
احمدی‌نژاد گفت: به لطف خداوند ما به سمت هسته‌ای شدن در حال حرکتیم و شما می‌بینید که دائم آمریکا و هم‌پیمانانش ایران را در این ارتباط تهدید می‌کنند. آنها وقتی که عراق را تصرف کردند گفتند بعد از عراق نوبت ایران است، ولی دیدیم که در عراق نیز گرفتار شده‌اند و آرزوهایشان را در مورد ایران به گور خواهند برد. آنها تا کنون آرزوهای شومشان را در مورد ایران به گور برده و ان‌شاءا... به گور نیز خواهند برد.
وی گفت: امروز شرایط دشمنان بسیار بد است. آنها در داخل کشورشان و همچنین در عرصه جهانی دچار مشکلاتی هستند. شما می‌بینید که آنها در عراق و افغانستان گرفتار شده‌اند و وضعیت بدی دارند.
رییس‌جمهوری در ادامه به سفر هفته پیش خود به آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: این سفری بود که هماهنگ شده بود. دشمنان بعد از تعطیلات سال نو می‌خواستند تبلیغ کنند که ایران منزوی شده است و در عرصه جهانی جایگاهی ندارد و ما باید این فضا را می‌شکستیم و برای این امر به تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین سفر کردیم.
رییس‌جمهور گفت: امروز وضعیت ایران نسبت به پارسال به مراتب بهتر است. آنها به ما می‌گویند شما را تحریم می‌کنیم، ولی در مدتی که این حرف را زده‌اند ما توانسته‌ایم 16‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم و توافقات خوبی را نیز با کشورهای آمریکای جنوبی داشته باشیم و این یک دستاورد خوب است. زمان تحریم و این حرف‌ها گذشته است. تحریم مال 30 سال پیش بود. آنها می‌خواهند چه کسی را تحریم کنند؟ آنها در حرف‌ها و گفته‌های خود مانده‌اند. اکنون علامت‌های گوناگون از چپ و راست می‌فرستند و می‌گویند بیایید مذاکره کنید. ما حرفی نداریم. ما دوست داریم مسائل منطقه حل شود و در این ارتباط صحبت کنیم، ولی به آنها می‌گوییم چه‌طور کارخانه‌های شما 24 ساعته کار کند و بمب بسازد ولی ما سوخت تولید نکنینم. سوخت ما خطرناک‌تر است، یا بمب‌هایی که شما می‌سازید؟ دشمنان باید بدانند که افکار عمومی جهان با ملت ایران است و ملت ایران پیروز خواهد شد. احمدی‌نژاد گفت: آنها با اتخاذ این‌گونه سیاست‌ها برای خود هزینه‌تراشی و فکر می‌کنند با این‌گونه کارها برای جمهوری اسلامی ایران هزینه ایجاد می‌کنند ولی باید بدانند که در اشتباه هستند.
توزیع سهام‌عدالت یک اقدام بزرگ
رییس‌جمهور گفت: ‌دولت سعی کرده است که در جهت تحقق چشم‌انداز و برنامه چهارم، برنامه‌های اقتصادی خود را تدوین کند و از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های اصلی دولت و مجلس در این زمینه همراه کردن عدالت و پیشرفت است.
محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: شاید در گذشته عده‌ای چنین تبلیغ می‌کردند که اگر ما می‌خواهیم به پیشرفتی برسیم، باید عدالت را کنار بگذاریم. یا عده‌ای می‌گفتند برای رسیدن به عدالت باید پیشرفت را کنار گذاشت. ولی پیشرفت و عدالت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و ما پیشرفت بدون عدالت یا برعکس آن را نمی‌خواهیم.
وی گفت: پیشرفت بدون عدالت باعث می‌شود که ثروت‌ها در دست افراد خاصی جمع شود و عدالت بدون پیشرفت نیز یعنی در جا زدن و عقب افتادن.
رییس‌جمهور گفت: یکی از کارهای مهم دولت، توجه به مناطق محروم در جهت بحث عمرانی و سرمایه‌گذاری است. سهم اختیارات عمرانی استان‌ها که عمدتا در مناطق محروم بوده، در سال ‌٨٣، ‌٢٠‌درصد بوده که درسال ‌٨٤ به ‌٣٥‌درصد رسیده و در سال ‌٨٥ به بیش از ‌٤٠‌درصد رسیده است که از این اعتبارات بیش از ‌٤٠‌درصد آن در روستاها هزینه شده است.
وی گفت: ما در‌حال‌حاضر ‌٩‌هزار کیلومتر راه روستایی را بهسازی و آسفالت کرده‌ایم و با حمایت شما برای اولین بار در تاریخ کشور در طول یک سال بیش از ‌٢٠٠‌هزار مسکن روستایی نوسازی شده است. این در صورتی است که در گذشته در طول ‌١٠‌سال ‌٢٠٠‌هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شده است و ان‌شاءا... این رقم در سال ‌٨٦ به ‌٣٠٠‌هزار واحد مسکونی روستایی می‌رسد. رییس‌جمهور همچنین گفت: در زلزله لرستان نیز ما توانستیم در کمتر از ‌٨ ماه ‌٣٥‌هزار واحد مسکونی جدید بسازیم. احمدی‌نژاد گفت: در دولت نهم برای اولین بار محصولات روستاییان نقدا از آنها خریداری می‌شود و تشکل‌های دامداری و کشاورزی مورد حمایت قرار می‌گیرند. وی گفت: دولت در ضمن ‌درصدد است که هویت مناطق مختلف را احیا کند، چرا که معتقد است هویت پایه پیشرفت و آبادی کشور است.
رییس‌جمهور همچنین به سیاست تمرکززدایی از تهران و شهرستان‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: دولت‌درصدد است که منابع خود را به صورت عادلانه در کشور توزیع کند و در این راستا سفرهای استانی انجام داده و تاکنون به ‌٢٤٥ شهرستان سفر کرده است و خوشبختانه با انجام این سفرها امروز مسوولان دولت و تصمیم‌گیران، یک تصویر روشن از سراسر کشور دارند و دیگر شهرستان‌های کشور را از پشت اعداد، نقشه‌ها و کاغذها نمی‌شناسند. امروز ذهنیت شما نمایندگان که در شهرستان‌ها هستید با ذهنیت وزرا، معاونین رییس‌جمهور و خود رییس‌جمهور یکی است و این راه برای تصمیم‌گیری بهتر باز می‌گذارد و اختلاف نظری در این ارتباط وجود ندارد.
احمدی‌نژاد در ادامه به توزیع سهام عدالت از سوی دولت اشاره کرد و افزود: این یک اقدام بزرگ است. در گذشته دلارهای نفتی که سرمایه‌گذاری می‌شد بین دهک‌های خاصی توزیع می‌شد ولی ما اکنون با توزیع سهام عدالت سعی کرده‌ایم که ثروت انباشته دولت را در بین اقشار کم‌درآمد و محروم توزیع کنیم.
وی گفت: تا پایان سال ‌٨٥، بین ‌١٤میلیون نفر سهام عدالت توزیع خواهد شد و ان‌شاءا... این رقم تا نیمه اول سال ‌٨٦ به ‌٢٠‌میلیون نفر خواهد رسید.
وی گفت: اولویت ما در توزیع سهام عدالت، طبقه محروم بوده و ان‌شاء‌ا... تا پایان سال بین فرهنگیان، پرستاران، بازنشستگان و نظامیان نیز این سهام توزیع خواهد شد.
رییس‌جمهور یکی دیگر از برنامه‌های دولت را جهت‌گیری در اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و گفت: وضعیت بودجه‌نویسی یکی از معضلات اصلی ماست که شما با ارائه گزارش من از وضعیت بودجه آگاه خواهید شد و مشاهده می‌کنید که این اصلاح در چه جهتی صورت گرفته است.
احمدی‌نژاد به افزایش بودجه عمرانی اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی در سال ‌٨٣، ‌٥‌/‌‌١٩‌درصد بوده و در سال ‌٨٥ به ‌٣‌/‌‌٢٧‌درصد رسیده است.
وی گفت: نسبت درآمد عمومی مالیات‌ها به بودجه جاری در سال ‌٨٣، ‌٤٤‌درصد بوده، در سال ‌٨٤ به ‌٦‌/‌‌٦٠‌درصد رسیده و در سال ‌٨٥ تا‌کنون به ‌٦‌/‌‌٦٢‌درصد خواهد رسید.
رییس‌جمهور گفت: افزایش درآمد عمومی نسبت به منابع عمومی در سال ‌٨٣، ‌٣٠‌درصد بوده، در سال ‌٨٤، ‌٩‌/‌٤١‌درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٨‌/‌‌٤٣‌درصد رسیده است.
احمدی‌نژاد همچنین گفت: یکی دیگر از جهت‌گیری‌های بودجه، هزینه‌های مالی به بودجه عمومی در سال ‌٨٣، ‌٦‌/‌‌٩‌درصد بوده که در سال ‌٨٤ به ‌٢‌/‌‌٤ رسیده و در سال ‌٨٥ به ‌٧‌/‌‌٢‌درصد خواهد رسید.
وی همچنین به افزایش سهم مالیات به منابع عمومی بودجه اشاره کرد و گفت: این رقم در سال ‌٨٣، ‌٨‌/‌‌٢٨‌درصد بوده که در سال ‌٨٤ به ‌١‌/‌‌٢٨‌درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٣‌/‌‌٢٩‌درصد رسیده است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: افزایش مالیات به هزینه‌های جاری در سال ‌٨٣، ‌٤‌/‌‌٣٦‌درصد، در سال ‌٨٤، ‌١‌/‌‌٤٤‌درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٥‌/‌‌٤٤ رسیده است. دولت در این یک‌سال با استفاده از تجربیات خود آنها را جمع‌آوری کرده و بهترین نتایج را به دست آورده است.
وی افزود: بودجه کل کشور در سال ‌٨٥ بیش از ‌١٩١‌هزار‌میلیارد تومان بوده و امسال به ‌٢٢٩‌هزار‌میلیارد تومان رسیده اما عمده آن متعلق به شرکت‌هاست. کل بودجه ‌٦‌/‌‌١٩‌درصد رشد دارد. شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی ‌٢‌/‌‌٢٢‌درصد و بودجه عمومی ‌٦‌/‌‌٣‌درصد است، یعنی رشد بودجه امسال که ما با آن کار می‌کنیم غیر از شرکت‌ها و بانک‌ها ‌٦‌/‌‌٣‌درصد افزایش دارد.
رییس‌جمهور ادامه داد: مجموع درآمدهای مالیاتی در بودجه امسال ‌٤‌/‌‌١٨‌درصد و سایر درآمدها ‌٢‌/‌‌٢٢‌درصد رشد دارد و در مجموع درآمدهای غیرنفتی ‌٣‌/‌‌١٨‌درصد رشد دارد. عنایت داشته باشید یکی از دغدغه‌های همه شما مصرف ارز نفتی و افزایش سهم نفت در بودجه عمومی است. سال ‌٨٥ کل مصرف ارز ما ‌٣٨‌میلیارد و ‌١٩٢‌میلیون دلار است که در بودجه ‌٨٦ آن را به ‌٢٩‌میلیارد و ‌٥٥٥‌میلیون دلار رساندیم‌، یعنی ‌٢‌/‌‌٢٩‌درصد آن را کاهش دادیم‌، پس مصرف ارز و اتکا به نفت را کاهش دادیم.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از حساب ذخیره ارزی را ‌٣٨‌درصد و هزینه‌های جاری را نسبت به سال ‌٨٥، ‌٦‌/‌‌٥‌درصد کاهش دادیم. هزینه‌های جاری ما امسال ‌٣٧‌هزار و ‌٥٠٠‌میلیارد تومان است که آن را به ‌٣٥‌هزار‌ میلیارد تومان رساندیم‌، یعنی به لحاظ مصرفی آن را انقباضی کردیم. بدانید برای حقوق و مزایا حساب را جدا کردیم و آن را به اقتصاد و دارایی ارائه دادیم. یعنی از اول در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌دهیم تا حقوق و مزایا را جای دیگر هزینه کنند و در آخر بیایند سراغ دولت و مجلس و بگویند متمم می‌خواهیم‌، بنابراین ما از اول آن را جدا می‌کنیم و با لیستی که هر دستگاه می‌نویسد اقتصاد و دارایی آن را به حساب کارکنان آن دستگاه می‌ریزد و بقیه هزینه‌ها را در اختیار خودشان قرار می‌دهیم.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: عنایت کنید نسبت درآمدهای غیرنفتی به کل بودجه از ‌٢‌/‌‌٣٧‌درصد در سال ‌٨٥ به ‌٧‌/‌‌٤٤‌درصد در سال ‌٨٦ رسیده است. درآمدهای غیرنفتی نسبت به هزینه‌ها از ‌٦‌/‌‌٥٩‌درصد در سال ‌٨٥ به ‌٧‌/‌‌٧٤‌درصد در سال ‌٨٦ رسیده‌، یعنی آرام‌آرام به سمتی می‌رویم که هزینه‌های جاری را از محل درآمدهای داخل تامین کنیم و این کار بسیار بزرگی است.
وی همچنین گفت: سهم درآمدهای نفتی به کل بودجه عمومی از ‌٣‌/‌‌٥٨‌درصد در سال ‌٨٥ به ‌٩‌/‌‌٤٢‌درصد در سال ‌٨٦ کاهش پیدا کرده است و نسبت هزینه‌های جاری و مصرفی به کل بودجه از ‌٧‌/‌‌٦٢‌درصد در سال ‌٨٥ به ‌١‌/‌‌٥٧‌درصد در سال ‌٨٦ کاهش پیدا کرده است.
رییس‌جمهور اضافه کرد: سهم هزینه‌های عمرانی از ‌٢‌/‌‌٢٧ در سال ‌٨٥ به ‌٥‌/‌‌٢٨‌درصد در سال ‌٨٦ افزایش پیدا کرده است. نسبت هزینه‌های عمرانی به هزینه‌های جاری که نسبت مهمی است نیز از ‌٤٢‌درصد در سال ‌٨٥ به ‌٥٠‌درصد در سال ‌٨٦ افزایش پیدا کرده است و سهم عمرانی استانی که در جهت محرومیت‌زدایی است، ‌١٥‌درصد افزایش یافته است. عنایت کنید به این عدد. کل بودجه عمومی ما ‌٥٩‌هزار و ‌١٥٢‌میلیارد تومان است که به ‌٦١‌هزار و ‌٢٦٤‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که ‌٤‌هزار‌ میلیارد تومان به آن اضافه شده که خواهم گفت برای کجا است. رییس‌جمهور گفت: ما سعی کردیم که رشد اقتصادی‌مان را سریع کنیم و رشد تولید ناخالص داخلی ما هر سال نسبت به سال‌های گذشته در حال افزایش است. احمدی‌نژاد اضافه کرد: صادرات غیرنفتی ما در بودجه سال ‌٨٥، ‌٥/‌١٠‌میلیارد دلار شده است که برای اولین بار است در تاریخ کشور ما صادرات غیرنفتی‌مان نسبت به آن‌چه در برنامه گنجانده شده افزایش پیدا کرده است. وی افزود: برخی از دوستان در حال حاضر در مورد بحث واردات و صادرات صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و من دیدم که برخی نیز تیترهایی با عنوان «واردات بی‌رویه دولت» در روزنامه‌ها زده‌اند و صحبت‌هایی را بدون منبع ذکر و فضاسازی روانی ایجاد کرده‌اند. وی گفت: ما صادرات غیرنفتی‌مان را افزایش داده‌ایم و واردات کالا در ‌٩ماه اول سال ‌٨٥، ‌٤/‌٣٠‌میلیارد دلار بوده است که اگر به آمار گذشته نگاه کنیم یعنی به آمار سال ‌٨٣ و ‌٨٤ مشاهده می‌کنیم که آمار واردات کاهش پیدا کرده است.
رییس‌جمهور گفت: صادرات ما تا کنون ‌٧/‌٤١‌درصد رشد داشته و ان‌شاءا... به مرور زمان این رشد شتاب بیشتری می‌گیرد و واردات ما کمتر می‌شود.
وی گفت: نسبت کل صادرات ما به واردات‌مان در سال ‌٨٣، ‌٤/‌٢١‌درصد، در سال ‌٨٤، ‌٨/‌٢٧‌درصد و در سال ‌٨٥، ‌٣٨‌درصد بوده است و شما می‌بینید که فاصله صادرات غیرنفتی و واردات ما در حال زیاد شدن است. یکی از دوستان به من گفت که صادرات دولت بیشتر در زمینه پتروشیمی است. من به این دوستان عزیز گفتم مگر پتروشیمی بد است که صادرات ما بیشتر مربوط به پتروشیمی باشد؟ در ضمن باید بگویم که رشد صادرات ما در زمینه پتروشیمی و صنعت نزدیک به هم و ترکیب صادرات ما در حال تغییر است و ما از سمت وارد کردن کالاهای مصرفی به سمت وارد کردن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای در حال حرکت هستیم و تا کنون ‌١٠‌درصد تغییر ایجاد شده است.
احمدی‌نژاد اظهار داشت: امیدواریم که رشد واردات ما با گذشت زمان کم و کمتر شود.
رییس‌جمهور با بیان این‌که ظرفیت‌های اقتصادی کشور ما در حال افزایش است، افزود: دولت در این راستا توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی و دامی داشته است و امکان رشد کشاورزی و محصولات دامی افزایش پیدا کرده و این محصولات رشد قابل توجهی داشته است.
وی گفت: تولیدات محصولات ما در این زمینه به ‌١٠٠میلیون تن رسیده که این خود رکورد بسیار خوبی است و رشد ما در زمینه محصولات کشاورزی و دامی ‌١/‌٨‌درصد است که این از برنامه ‌٢‌درصد نیز جلوتر است.
احمدی‌نژاد گفت: دولت همچنین به باغ‌ها نیز توجه ویژه داشته و سعی کرده که از محصولات باغی امکان درآمد ارزی را فراهم کند.
وی گفت: امسال تا کنون ‌١٠٠‌هزار هکتار به سطح باغات کشور اضافه شده و ما ‌٥٠‌هزار هکتار زیتون را زیر کشت داریم.
رییس‌جمهوری همچنین گفت: تا کنون ‌٦٠‌هزار هکتار بازسازی شده و ‌٧٨‌هزار هکتار زمین تحت سیستم آبیاری تحت فشار قرار دارد و ‌١٥٠‌هزار هکتار زمین نیز تحت پوشش عملیات آب و خاک قرار دارد.
احمدی‌نژاد همچنین گفت: ‌٩٠٠‌هزار هکتار از زمین‌های کشور تحت عملیات آبخیزداری است و سرمایه‌گذاری دولت در این راستا در حال افزایش است.
وی گفت: دولت به توسعه بنگاه‌های زودبازده اقتصادی نیز توجه داشته و توجه به بنگاه‌های زودبازده اقتصادی افزایش پیدا کرده است.
رییس‌جمهور گفت: دولت به صنایع پایه‌ای مانند فولاد و آلومینیوم توجه ویژه‌ای داشته و با مشارکت شرکت‌های غیردولتی و دولتی در این ارتباط قدم‌های خوبی را برداشته و سرمایه‌گذاری خارجی ما نیز در زمینه صنعت و معدن افزایش پیدا کرده است و تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه روزافزون است.
احمدی‌نژاد گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز در کشور ما رشد داشته و ما دغدغه توسعه سرمایه‌گذاری در بخش نفتی را نیز داریم و در سال‌های قبل نسبت به برداشت از مخازن مشترک نفتی عقب بودیم ولی امسال خوشبختانه با تلاش کارشناسان نفت ما به سهم برابر رسیده‌ایم و ان‌شاءا... در سال آینده سهم‌مان را افزایش می‌دهیم و جلو می‌رویم.
وی گفت: در سال ‌٨٥ تعداد زیادی قراردادهای نفتی منعقد شده است که بیش از ‌٢٧‌میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها قطعی شده و ‌٣٦‌میلیارد دلار آن در دست اجرا است. رییس‌جمهور گفت: گسترش پتروشیمی نیز در دستور کار دولت است و ما ان‌شاءا... در آینده‌ای نزدیک محصولات پتروشیمی‌مان به رشد ‌٥٠‌درصدی می‌رسد. وی گفت: گسترش عملیات دو پالایشگاه آغاز شده و سه پالایشگاه نیز عملیات بهسازی خود را طی می‌کند تا مشکل ما در ارتباط با مساله بنزین حل شود. احمدی‌نژاد گفت: خوشبختانه با همت کارشناسان وزارت نفت ما به سرعت‌درصدد بهسازی و بهره‌برداری از چاه‌های نفتی هستیم و همان‌طور که می‌دانید سالانه به طور متوسط ‌٢٥٠ الی ‌٣٠٠‌هزار بشکه در روز چاه‌های نفتی افت می‌کند و دوستان ما در حال جبران این امر هستند. رییس‌جمهور گفت: دولت در راستای ایجاد اشتغال تلاش زیادی کرده و ما موقعی که دولت را تحویل گرفتیم بیش از ‌٣میلیون نفر بیکار داشتیم و تمام توان خود را در راستای ایجاد اشتغال به کار بردیم و در این ارتباط اقدام به ایجاد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی کردیم.
وی گفت: در گذشته نیز طرح‌هایی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده بود که این طرح‌ها موفق نشد و یا ناقص بود.
احمدی‌نژاد گفت: در این ارتباط شورای اشتغال فعال شده و اقدامات بزرگی را انجام داده است و ما تا ٢٠/‌١٠/‌٨٥ ، ‌٤٨٨‌هزار طرح برای اشتغال دریافت کرده‌ایم که بیش از ‌٢٨٦‌هزار و ‌٨٦٥ طرح آن مورد تایید قرار گرفته که این طرح‌ها خود ظرفیت کار برای یک‌میلیون و ‌٣٢‌هزار نفر ایجاد می‌کند و متوسط هزینه هر طرح ‌٤٩میلیون تومان است.
رییس‌جمهور گفت: یکی دیگر از کارهای دولت در راستای ایجاد اشتغال، گسترش واحدهای تولیدی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی بوده است. بر اساس تحقیق ما ‌٨٠٠ واحد اقتصادی دچار بحران بودند که ما در این ارتباط کمیته بحران تشکیل دادیم، به نحوی که این بحران‌ها به حداقل رسیده است.
وی گفت: ما در راستای توسعه اشتغال اقدام به توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور کرده‌ایم.
رییس‌جمهور گفت: همچنین سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور نیز افزایش پیدا کرده است.
احمدی‌نژاد به سیاست‌های دولت درباره مسکن اشاره کرد و گفت: دولت امسال ‌٢٠٠‌هزار واحد مسکونی ایجاد کرده که این رقم در آینده به ‌٣٠٠‌هزار مسکن خواهد رسید.
وی گفت: درخواست صدور پروانه برای ساخت و ساز بیش از ‌١٠‌درصد افزایش پیدا کرده است.
رییس‌جمهور گفت: در بخش نیرو نیز دولت به توفیقات خوبی رسیده و جهت‌گیری‌های دولت در راستای کاهش مصرف و افزایش تولید بوده است. سال گذشته اوج مصرف برق در تابستان ‌٧/‌١٠‌درصد بوده که این رقم در سال ‌٨٥ به ‌٩/‌٦‌درصد رسیده و شما با توجه به این ارقام شاهد کاهش مصرف برق بوده‌اید و این نشان می‌دهد که تصمیم دولت در راستای عدم تغییر ساعت در تابستان سال‌جاری یا شش ماه اول سال‌جاری درست بوده است و ما شاهد کاهش مصرف نیرو بوده‌ایم و مصرف نیرو افزایش پیدا نکرده است.
احمدی‌نژاد گفت: ساخت ‌٢٨ نیروگاه با ظرفیت بیش از ‌٢٣‌هزار مگاوات در دستور کار دولت است. امسال در اروپا ما شاهد خاموشی گسترده بودیم ولی خوشبختانه این اتفاق در کشور ما به صورت گسترده رخ نداد و به صورت موضعی و مقطعی بود.
وی گفت: بارندگی در کشور ما ‌١٠‌درصد افزایش پیدا کرده و ‌٢٠ سد در حال ساخت است.
رییس‌جمهور همچنین به توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه راه‌ها در کشور اشاره کرد.
احمدی‌نژاد گفت: یکی از موفقیت‌های دولت، کنترل نرخ تورم بوده که این رقم را ما نسبت به سال‌های قبل کنترل کرده‌ایم و به رقم ‌١/‌١٢‌درصد رسیده است.
وی گفت: یکی از دوستان به من می‌گفتند که ما شاهدیم که کالاهای مصرفی افزایش پیدا کرده و مثلا گوجه فرنگی کیلویی ‌٢‌هزار تومان است.
احمدی‌نژاد گفت: کنترل تورم از افتخارات این دولت و مجلس است.
رییس‌جمهور همچنین به پیشرفت‌های دولت در زمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر ‌٢٣٠ منطقه گردشگری را مشخص کرده‌ایم و ورود گردشگر در ‌٩ماه اول سال نسبت به سال قبل ‌٧١‌درصد رشد داشته و یک‌میلیون و ‌٤٠٠‌هزار نفر گردشگر به کشور آمده‌اند.
وی همچنین به سیاست‌های دولت در ارتباط با ورزش اشاره کرد و گفت: دولت در این ارتباط به توفیقات خوبی دست پیدا کرده و ما تا کنون توانسته‌ایم در مورد ورزش صدها مدال کسب کنیم و مثلا در بازی‌های آسیایی از مقام دهم به مقام ششم رسیدیم.
رییس‌جمهور افزود: این عدد جالب است. تراز عملیاتی بودجه از منهای ‌١٤‌هزار و ‌٩٨٨‌میلیارد تومان در سال ‌٨٥ به منهای ‌٨‌هزار و ‌٨٦٧‌میلیارد تومان در سال ‌٨٦ بهبود پیدا می کند. این جزو نگرانی‌هایی بوده که همواره مجلس محترم و دولت داشته‌اند.
وی در ادامه با بیان این‌که در محاسبات بودجه‌ای به هر حال قیمت نفت در حال نوسان است و نوسانات آن نیز کاهشی و در حال پایین آمدن است و جزیی بالا می‌رود و دوباره پایین می‌آید، گفت: آینده برای ما درست قابل پیش‌بینی نیست، اما احتمال قوی می‌دهیم دشمنانی که نتوانستند با سر و صدا، قطعنامه و تحریم به ما ضربه بزنند با کاهش قیمت نفت و کندکردن روند سازندگی کشور بخواهند آسیب بزنند، به همین دلیل ما مصرف ارز را کاهش دادیم و بودجه را فشرده کردیم اما سهم عمرانی را بالا بردیم، یعنی ‌١٥‌هزار‌میلیارد سال گذشته را به ‌١٧‌هزار و ‌٥٠٠ میلیارد افزایش دادیم. البته تمام مصوبات وسط کار را نیز به آن اضافه کردیم، مانند ‌٢‌درصد نفت، بودجه تعمیرات و مقاوم‌سازی آموزش و پرورش، یعنی «جاری» را کم کردیم و «عمرانی» را اضافه و یارانه‌های سرمایه‌گذاری را نیز افزایش دادیم.
احمدی‌نژاد همچنین گفت: در سال ‌٨٥ قیمت هر بشکه نفت که ما استفاده کردیم ‌١/‌٤٤ دلار است، یعنی در محاسبات بودجه‌ای این عدد شد. ما برای سال ‌٨٦ آن را ‌٧/‌٣٣ دلار فرض کردیم که این یک اتفاق بزرگ و یک علامت به بیگانگان و دشمنان است که ببینید ما آماده‌ایم، یعنی برنامه‌ریزی اقتصادی‌مان به گونه‌ای است که اگر قیمت نفت را هم کم کنید، ما کار خود را می‌کنیم، کشور به خوبی اداره خواهد شد و رشد اقتصادی مناسب هم خواهیم داشت، همچنین اهداف برنامه محقق می‌شود و اگر اتفاقی افتاد، ما آماده باشیم (هستیم) و باز در همین جهت، رقم تبدیل دلار به ریال را که در سال گذشته در بودجه ‌٨٩٥تومان گذاشته بودیم، امسال ‌٥تومان کم کردیم و آن را به ‌٨٩٠ رساندیم، بنابراین ملاحظه می‌کنید که ساختار بودجه ‌٨٦ به سرعت به سمت اهداف برنامه پیش می‌رود.
وی ادامه داد: در این بودجه، به یک سلسله پروژه‌های خاص، اولویت داده شده است، پروژه‌هایی که اگر به نتیجه برسند، پشت سر آنها یک سلسله پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دیگر فعال می‌شوند. اسم آن را گذاشته‌ایم «پروژه‌های ویژه» که بیش از ‌٣٠٠ عدد است. در بخش‌های گوناگون که عادلانه در کشور توزیع شده به آنها توجه بیشتر می‌کنیم تا ان‌شاءا... در طول برنامه تمام شود.
احمدی‌نژاد در ادامه گفت: به پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت خاص داده‌ایم تا زودتر تمام شوند. پروژه‌هایی که استانی است، آنهایی که سفر کردیم و در جلسات تصمیم گرفتیم و آنهایی که در گروه کارشناسی آماده شده برای استان‌هایی که هنوز به آنها سفر نکرده‌ایم نیز در بودجه دیدیم، آن مقدار که بودجه سال گذشته بود گذشتیم و آن مقداری که در بودجه سال ‌٨٦ است، همه را در نظر گرفتیم، بنابراین از این جهت هیچ نگرانی وجود ندارد.
رییس‌جمهور درباره حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت: در این مورد هم راهکارهایی در نظر گرفتیم. همین‌طور برای صدور خدمات فنی و مهندسی سال گذشته شما کار خوبی کردید و درخواست دولت را تصویب کردید که ‌٣‌میلیارد دلار به بانک‌ها دادیم تا تسهیلات بدهند و از سرمایه‌گذاری پشتیبانی کنند، به خصوص در صدور خدمات به خارج از کشور و این موتور را راه انداختیم و امسال هم این موتور با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت.
وی همچنین گفت: تسهیلات خوبی را برای توسعه سرمایه‌گذاری در داخل کشور در نظر گرفتیم و ساز و کارهای آن را نیز هماهنگ کردیم. در استفاده از منابع خارجی ساز و کارهایی در نظر گرفتیم. وزارت اقتصاد یک مجموعه مشخص را به وجود می‌آورد که تمام سرمایه‌گذاری‌های خارجی صفر تا ‌١٠٠ شان همین‌جا انجام شود و دیگر گرفتار یک اداره، نهاد و یا وزارتخانه نخواهند بود.
رییس‌جمهور درباره تقویت بانک‌ها نیز گفت: برای این که بانک‌ها را تقویت کنیم و حضور بهتری در اقتصاد داشته باشند، همچنین از بخش خصوصی پشتیبانی کنند، ساز و کاری پیشنهاد کردیم که ‌٣‌هزار و ‌٥٠٠‌میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها اضافه کنند. بانک‌ها امروز نقش کلیدی در اقتصاد ما دارند. هر کس می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند حتی سرمایه‌گذاری موجود برای دوام خود، به پشتیبانی بانک‌ها نیاز دارد. سالانه باید سرمایه در گردش بگیرند، اما بانک‌های ما توان این کار را ندارند، گرچه با همه وجود تلاش می‌کنند، اما نیازها بسیار زیاد است. البته ریشه‌یابی شد و یکی از علت‌های اصلی آن این است که سرمایه بانک‌ها پایین است و نمی‌توانند قوی وارد عرصه اقتصاد شوند، بنابراین ما این را پیشنهاد دادیم.
احمدی‌نژاد همچنین درباره اشتغال و ازدواج جوان‌ها گفت: به اشتغال و ازدواج جوان‌ها توجه ویژه شده است، اگر به خاطر داشته باشید در جلسه مشترکی که داشتیم با هم تفاهم کردیم که تکلیف ‌٥ الی ‌٦ مشکل اصلی کشور را در همین دوره مجلس و این دوره دولت روشن کنیم. ما برای همه این‌ها ردپا در بودجه گذاشتیم. لایحه جداگانه نیز ارائه کردیم، از جمله لایحه حمل و نقل عمومی که شما فوریت آن را تصویب کردید و من از شما تشکر می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در جلسه مشترک مجلس و دولت مطرح کردیم، وضع مسکن بود. البته افزایش قیمت کاذب است و انشاءا... به زودی اطلاعات آن را آقای وزیر اطلاعات در اختیار شما قرار خواهد داد که چه شبکه‌ای طراحی کرده و چگونه عمل می‌کند و چگونه جلوگیری خواهد کرد، اما بالاخره حدود 20درصد از جمعیت ما در کشور فاقد مسکن ملکی هستند. فرهنگ این سرزمین هم مسکن ملکی را می‌طلبد. بسیاری از ساختمان‌های ما هم فرسوده هستند، چه در روستا و چه در شهرها که باید بازسازی شوند.
احمدی‌نژاد با بیان این که نیازمند یک قانون جامع هستیم که ظرف ۵ الی ۶سال مسکن را به یک نقطه مطلوب برساند و تکلیف وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بحث زمین، خدمات زیربنایی و تاسیسات و بانک‌ها را در یک چارچوب مشخص کند، گفت: ما ردپای اینها را در قانون بودجه آورده‌ایم و لایحه جداگانه‌ای هم تهیه کردیم که انشاءا... به زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم و شما هم بررسی و تصویب می‌کنید تا تکلیف مسکن ظرف ۴ تا ۵سال در کشور مشخص شود؛ یعنی یک قانون جامع برای همه امور مسکن انشاءا... در اختیار قرار خواهد گرفت.
رییس‌جمهور ادامه داد: در قانون بودجه برای حمایت از تولید مسکن محورهای اصلی آن پیش‌بینی شده از جمله حذف قیمت زمین از قیمت تمام‌شده مسکن. دولت رقمی را در نظر گرفته هم برای آماده‌سازی هم برای ساز و کارها و انشاءا... حمایت خواهید کرد.
وی گفت: جهت‌گیری اصلی دولت از این به بعد حمایت از ساخت مسکن خواهد بود و همین‌طور حمایت از مسکن ایثارگران، افراد تحت پوشش نهادها، گروه‌های حمایتی، کارمندان و گروه‌های کم‌درآمد. انشاءا... ۲۰۰هزار مسکن روستایی را امسال به ۳۰۰هزار می‌رسانیم، یعنی تصویب کردیم و ساز و کارهای آن را بانک طراحی می‌کند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: ما نزدیک به 2میلیون واحد فرسوده در روستاها داریم که غیر از رشد روستایی اگر بخواهیم همین‌ها را بازسازی کنیم با 300هزار، 6 الی 7سال طول می‌کشد. اگر رشد را هم بخواهیم اضافه کنیم باید سالانه 400هزار مسکن در روستاها داشته باشیم و ظرف 5 الی 6سال وضع مسکن روستاهای ما به سامان می‌رسد. بیش از 600هزار واحد هم در شهرها نیاز داریم و این غیر از بافت‌های فرسوده‌ایست که باید احیا شود.
وی همچنین گفت: سالانه به بیش از یک میلیون مسکن نیاز داریم اما امسال در آهن و سیمان دچار مشکل شدیم، گرچه دستگاه‌هایی موظف شدند آهن و سیمان را وارد کنند که یک مقدار گرفتار ساز و کار اداری شدند و مقداری هم کوتاهی کردند. در بازار مصالح نوسانات شدید اتفاق افتاد. ما در بودجه پیش‌بینی کردیم از الان دیگر این نوسانات اتفاق نیفتد، یعنی دستگاه‌ها ملزم شدند مصرف خود را وارد کنند، چرا که در فولاد نیاز به واردات داریم. اگر به بازار داخل فشار بیاید با توجه به بالا بودن قیمت‌های جهانی مردم مشکل پیدا می‌کنند.
رییس‌جمهور در ادامه درباره حمایت از شهرداری‌ها نیز گفت: حمایت از شهرداری‌ها را نیز پیش‌بینی کردیم، برای این که هزینه‌های عوارض کم شود. برخی شهرداری‌ها در کشور متاسفانه عوارض را یک‌باره چند برابر کردند و این هم بر قیمت مسکن اثر مستقیم دارد. از سویی تراکم مجاز را در بافت‌های فرسوده می‌خواهیم افزایش دهیم. نرخ تسهیلات احداث مسکن را نیز پیش‌بینی کردیم که یارانه و نرخ را کاهش بدهیم. یک مجموعه کاملی است که رد پای آن در بودجه است و انشاءا... شما بررسی خواهید کرد. اصل لایحه را نیز تقدیم خواهیم کرد. اگر لایحه زودتر در مجلس تصویب شد آنها را از بودجه حذف می‌کنیم. اگر لایحه عقب‌تر افتاد این در بودجه می‌ماند تا بعدا که لایحه آمد بتوانیم آن را انجام دهیم.
احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنانش با بیان این‌که حمایت از ساخت سیلو در بخش خصوصی برای بیش از ۵میلیون تن، مجوز گرفته و برای آن یارانه در نظر گرفته‌ا‌ند، افزود: توسعه شبکه‌های آبیاری زیرسطح‌ها و زهکشی زمین‌ها، توسعه بندآب‌های کوچک زودبازده، ادامه حمایت از بخش کشاورزی، توزیع نهادها، دادن یارانه‌ها و خرید نقدی و توسعه باغداری نیز در بودجه پیش‌بینی شده است.
رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی و خطاب به نمایندگان گفت: کشت گلخانه‌ای تضمین شده است و اشتغالزایی بالایی دارد، هم تولیدش بالاست و هم می‌تواند در چهار فصل صورت بگیرد. سال آینده 36هزار هکتار برای این امر پیش‌بینی شده است. عنایت کنید هر یک هکتار آن 12 اشتغال مستقیم دارد و این کار بسیار خوبی است که انشاءا... از آن حمایت خواهید کرد.
محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: شما می‌دانید که کشت گلخانه‌ای برای کشور ما مفید است، ما چهار فصل با تغییرات سنگین آب و هوایی داریم که کشاورزان از آن صدمه می‌بینند. همین امسال دیدیم سیب‌زمینی کشاورزان زیر برف زودرس ماند. هم کشاورز آسیب دید و هم قیمت بالا رفت و مردم دچار مشکل شدند و یا گوجه فرنگی و یا خیار با برف زودرس مواجه شدند و همه را دچار مشکل کردند.
وی‌ با اشاره به سایر موارد در نظر گرفته شده در بودجه «حمایت از تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های آبیاری تلاش برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی، حمایت از بخش‌خصوصی در توسعه شبکه‌های آبیاری با واگذاری زمین» را برشمرد و ادامه داد: همچنین توجه به مناطق محروم، توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل مسایل جاده‌ای برای کنترل تصادفات جاده‌ای. رقمی پیش‌بینی کرده‌ایم که پلیس حضور جدی‌تری داشته باشد. شما عنایت دارید قرار شد امسال 20میلیارد تومان از منابع بیمه‌ها به نیروی انتظامی بدهیم تا حضورش بیشتر شود. متاسفانه در این زمینه کوتاهی کردند و با آنها برخورد خواهیم کرد. 5میلیارد تومان امسال به نیروی انتظامی دادیم اما تعداد کشته‌های امسال در جاده ها معادل همان کشته‌های پارسال است. اگر پول بدهیم، پلیس حضور جدی‌تری پیدا کند در عرصه‌های جاده‌ای به سرعت این تلفات کاهش پیدا خواهد کرد. انشاءا... ساز و کاری پیش‌بینی کرده‌ایم که قیمت و هزینه مصرف آب و برق و گاز و فاضلاب را به نفع دهک‌های پایین اصلاح کنیم، یعنی دهک‌های پایین کمتر پرداخت کنند و دهک‌های بالا بیشتر.
رییس‌جمهور افزود: یکی از ارقام افزایش بودجه ما این است که صندوق‌های بازنشستگی چه مربوط به تامین اجتماعی، چه نیروهای مسلح و چه کارمندی کم دارند و نمی‌توانند نیازهای بازنشستگان خود را تامین کنند. حتی بخش‌هایی از آنها نتوانستند حقوق بازنشستگان را افزایش دهند. پیش‌بینی کردیم که ۴هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی را به عنوان بدهی‌های دولت به آنها بدهیم برای آن‌که وضع آنها اصلاح شود.
وی ادامه داد: ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان به نسبت عکس دریافتی آنها صورت می‌گیرد. این جزو تحولات بودجه است، هر سال می‌گوییم 12درصد اضافه حقوق کارمندان، کارمندی که دو میلیون تومان می‌گیرد 240هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود و کارمندی که 200هزار تومان حقوق می‌گیرد 24هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود. ما این اجازه را از مجلس محترم خواستیم که پلکانی معکوس عمل کنیم، یعنی درآمد پایین 40درصد افزایش یابد و درآمد بالا یک‌درصد افزایش پیدا کند و به نظر من نمایندگان مجلس با روحیه حمایت از کارمندان و محرومان حتما این را تصویب خواهند کرد.
رییس‌جمهور درباره حمایت از پژوهش‌های کاربردی، گفت: پیشنهاد دادیم که حداقل یک درصد و حداکثر ۴درصد از هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای پژوهش با کمک دانشگاه‌ها، اختصاص یابد یعنی با مراکز پژوهشی قرارداد بسته شود و کارهای پژوهشی انجام دهند. همچنین برای ایجاد هماهنگی در ارتباط با صنعت، فناوری و نخبگان یک معاونت علم و فناوری در ریاست جمهوری تشکیل شده است که انشاءا... با هماهنگی وزارت رفاه و وزارت بهداشت در بودجه پیش‌بینی کردیم که خدمات بیمه‌ای پایه تعریف کنیم و برای همه ایرانی‌ها یکپارچه و رایگان ارایه دهیم. این وضعیت انواع بیمه که بیش از ۸۰میلیون دفترچه بیمه صادر شده و ۶میلیون نفر هنوز فاقد بیمه هستند، پیش‌بینی کردیم که اصلاح شود.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: از موضوعات دیگری که بعدا لایحه آن را به مجلس خواهیم داد و رد پای آن را در بودجه گذاشته‌ایم اصلاح وضعیت نان است. بالاخره با هدفمند کردن یارانه‌ها باید آنها را به نفع طبقات نیازمند ببریم و کیفیت آن را اصلاح کنیم. کاهش نرخ تسهیلات بانک‌ها، هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل بازار، حمایت کامل از تولید داخل و صادرات و انشاءا... ارتقاء و حمایت از فرهنگ عمومی اسلامی و ارزش‌های متعالی انقلاب، در دستور کار است.
رییس‌جمهور به نمایندگان گفت: امروز بسیاری از فاصله‌ها برداشته شده است و دولت و مجلس در خانه‌های مردم و در متن زندگی مردم حضور دارند. ولی عده زیادی هستند که نه موفقیت دولت را می‌پسندند و نه موفقیت مجلس را.
احمدی‌نژاد ادامه داد: عزیزان در متن یک انقلاب بزرگ هستیم و امروز دولت و مجلس به عنوان دو برادر، دو هم‌سنگر وارد عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز شده‌اند و بالاخره همه مناسباتی را که فکر می‌کردیم دست‌و‌پاگیر است و به ضرر سازندگی و پیشرفت است با کمک هم توانستیم متحول کنیم و تغییر دهیم. امروز رابطه شما و مردم و رابطه دولت و مردم یک رابطه صمیمی است.
وی ادامه داد: من امروز می‌بینم افرادی با جعل خبر می‌خواهند فاصله بیاندازند. کدورت ایجاد کنند. بد دلی ایجاد کنند. از این‌جا به آن‌جا حرف می‌زنند و از آن‌جا به این‌جا. اینها خناسانی هستند که نمی‌خواهند کشور پیشرفت کند. لازمه پیشرفت کشور همدلی ماست. ما با هم برادر و هم‌سنگریم و امروز مسوولیت‌هایی که برعهده ماست باید با همدلی و کار مشترک جلو ببریم. دولت مانند سرباز خط مقدم شماست که به صحنه‌ها رفته و برنامه‌هایی را که مجلس تصویب می‌کند، عملیاتی می‌کند و شما پشتیبان دولت هستید. می‌خواهند این رابطه را مخدوش کنند، اما من مطمئنم هیچ کس و هیچ گروهی هرچه هم تلاش کند و هرچه سرمایه‌گذاری کند و هر چه بی‌تقوایی کند، نمی‌تواند رابطه برادرانه بین دولت، مجلس و نهادهای گوناگون را مخدوش کند.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: خواهش من از عزیزان این است که بودجه‌ای که ارایه دادیم، یک چارچوب کاملا مستحکم و بهم پیوسته دارد؛ بنابراین خواهش من از دوستان این است که تغییرات در حداقل ممکن باشد تا اهداف برنامه و بودجه بتواند محقق شود انشاءا... .
رییس جمهور در پایان گفته‌های خود به پرسشی پاسخ داد و گفت: یکی از دوستان درباره کار بنگاه‌های زودبازده پرسیده و فرموده‌اند منابع آمارهای شما کجاست و از کجا معلوم پولی که شما دادید به خرید خانه و ... نرفته است؟ من به ایشان عرض می‌کنم کارگروه‌هایی در تمام کشور و شهرستان‌ها تشکیل شده است و از صفر تا ۱۰۰ یک طرح را جلو می‌برد. البته ممکن است این کارگروه‌ها هم اشتباه کنند. ممکن است در جایی از دست هم در برود اما مطمئن باشید که قریب به اتفاق آنها به نتیجه خواهد رسید.

عکس: ایسنا