عضو هیات علمی‌ دانشگاه امیرکبیر گفت: در راستای گذر به شبکه‌های نسل آینده باید مدل مناسبی وجود داشته باشد و از ویژگی‌های این مدل این است که سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته نیز مورد استفاده قرار گیرند و الزامی برای دور انداختن شبکه فعلی نباشد. حسن طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان گذر از شبکه‌های فعلی به شبکه‌های NGN یا شبکه‌های نسل آینده را فرآیند تدریجی دانست و اظهار کرد:‌ گذار امکاناتی را به شبکه فعلی اضافه می‌کند تا به سمت NGN حرکت کنیم که شامل سیر تکاملی است و برای پیمودن آن جای هیچ‌گونه اهمالی نیست و از طرفی شبکه کنونی دور ریخته نمی‌شود، بلکه همراه با تحقق سیر گذار، سرویس‌های NGN می‌تواند ارائه شود و در این روند ممکن است برخی سرویس‌ها با مشکل مواجه شوند و کیفیت مورد نظر را نداشته باشند اما در طول زمان با سرمایه‌گذاری‌ها به تقویت خود خواهند پرداخت.

او با بیان این که در خصوص NGN تا حد زیادی از شبکه‌های فیبر نوری بهره‌مند خواهیم شد، گفت: مدل باید شبکه فعلی را به سمت شبکه مبتنی بر فیبر نوری سوق دهد، زیرساخت‌های کنونی جوابگو هستند اما روش‌های استفاده از آن به خوبی به‌کار گرفته نشده است و مدلی بهتر خواهد بود که هر چه بیشتر بتواند از امکانات بالقوه در کشور استفاده و به بالفعل شدن آن کمک کند.

طاهری با بیان این که زیرساخت‌ها باید پاسخگوی تقاضای آتی باشد، بهره‌وری از زیرساخت کنونی را پایین دانست و تصریح کرد: باید سعی کرد تا از زیرساخت موجود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم تا با امکانات کنونی به بهترین راندمان رسیده و انگیزه‌های لازم برای توسعه و تکمیل NGN را فراهم آورده و بازگشت اقتصادی داشته باشد.

عضو هیات علمی‌ دانشگاه امیرکبیر افزود: سرویس‌های فعلی مبتنی بر اینترنت نیست اما NGN با گذار تدریجی بدون فشار به کاربر با سرویس‌های مبتنی بر IP وارد خواهد شد اما فشاری به جهت تغییر ناگهانی تجهیزات بر کاربر متحمل نمی‌کند.

طاهری در خصوص مدل گذار NGN گفت: این مدل باید امکان‌پذیر باشد به گونه‌ای که شبکه‌های ثابت و سیار فعلی و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی که به سرویس‌های اینترنتی مجهز نیستند را بدون این که به پرداخت هزینه‌های ناگهانی نیاز باشد را تجهیز کند، البته این گذار در حال حاضر با مکالمات راه دور از طریق اینترنت قابل درک است و کاربر با در نظر داشتن ایده اقتصادی و راحتی کار و نحوه ساده استفاده از تلفن‌هایIP، مشکلی در پذیرش این سرویس‌ها نخواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: با مرور تجربه گذار از آنالوگ به دیجیتال خواهیم دید که با گذشت زمان تغییرات دقیق‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌پذیرد و گذر دیجیتال به NGN نیز باید با سرعت و راحتی بیش‌تری انجام شود و کار بر هم با مشکل خاصی رو به رو نشود.