۱۶ اشکال دولت به مصوبه جدید

دنیای‌اقتصاد- همزمان با اعلام اشکالات وارد بر مصوبه جدید نظام پرداخت به کارمندان از سوی دولت و نیز اقدام معاون اول رییس‌جمهور برای پس گرفتن لایحه از مجلس، حدادعادل از انجام مذاکراتی با دولت برای یافتن یک راه‌حل مرضی‌الطرفین خبر داده است. مجلس تصویب کرد:

کلیات طرح تجمیع دو انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس

دنیای اقتصاد- آخرین جلسه کاری مجلس شورای اسلامی در هفته جاری دیروز با تصویب کلیات طرح تجمیع دو انتخابات ریاست‌جمهوری با مجلس شورای اسلامی و تصویب طرح دو فوریتی یک استفساریه درباره بازنشستگان تامین‌اجتماعی و سنوال اکبر اعلمی نماینده تبریز از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص فیلترکردن بسیاری از سایت‌ها به اتمام رسید.کلیات طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس با دوره دهم ریاست‌جمهوری با ۱۳۱ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. در صورت تصویب نهایی این طرح انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دوره دهم ریاست‌جمهوری در یک روز برگزار می‌شود. قبل از بررسی کلیات این طرح علی احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی درخواست مسکوت ماندن این طرح به مدت ۶ ماه را مطرح کرد اما این درخواست با مخالفت نمایندگان مواجه شد. این درخواست با ۴۷ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به تصویب نرسید.

بررسی جزئیات این طرح به دلیل طرح سوال اکبر اعلمی از وزیر ارتباطات و فناوری به جلسه آتی مجلس موکول شد.

کاهش اتلاف منابع و کاهش هزینه‌ها از دلایل موافقت است

موافقان طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس و دوره دهم ریاست‌جمهوری کاهش اتلاف منابع و کاهش هزینه‌ها را از دلایل موافقت خود با این طرح برشمردند.

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس درباره بررسی طرح تجمیع انتخابات، کاظم دلخوش گفت: نمایندگان مجلس به دنبال طولانی کردن مدت دوره نمایندگی خود نیستند، بلکه می‌خواهند هزینه‌های کشور کاهش یابد و از اتلاف منابع کشور جلوگیری شود. شاپور مرحبا نماینده آستارا در مجلس نیز تجمیع دو انتخابات را به نفع ملت دانست و گفت: هر انتخابات ۷۰ تا ۱۴۰‌میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد و این خود دلیل بزرگی بر صحت تجمیع انتخابات است. وی در پایان گفت: با آغاز همزمان فعالیت دولت و مجلس پیشرفت کار بهتر خواهد شد.

موسی‌پور نماینده دولت در سخنان خود در صحن علنی مجلس طرح تجمیع انتخابات را مغایر با قانون اساسی دانست. وی درباره طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس و دوره دهم ریاست‌جمهوری گفت: طرح تجمیع انتخابات نظر نظام است و دولت با اصل این مساله مخالفتی ندارد. وی ادامه داد: بحث اینجا است که کدام یک از دو انتخابات با هم تجمیع شوند، ولی طراحان این طرح گزینه‌ای را انتخاب کردند که دارای مشکلات فراوانی است. نماینده دولت بیان داشت: این طرح حداقل با پنج اصل از اصول قانون اساسی مغایرت دارد و تصویب آن در شان مجلس هفتم نیست. وی اظهار داشت: با این طرح دو قوه از کشور در یک روز انتخابات، تعیین تکلیف می‌شوند که این امر قطعا مخاطراتی خواهد داشت. موسی‌پور در پایان گفت: با این کار مجلس و دولت تازه‌کار امور اجرایی را حداقل برای شش الی هفت ماه اول با مشکلات مواجه خواهند کرد.

شورای نگهبان قطعا با طرح تجمیع انتخابات مخالفت می‌کند

نایب رییس اول مجلس گفت: چنانچه طرح تجمیع انتخابات در مجلس هم تصویب شود، بدون تردید شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی آن را رد خواهد کرد.

محمدرضا باهنر که ریاست ساعاتی از جلسه علنی دیروز مجلس را برعهده داشت و به عنوان مخالف طرح تجمیع انتخابات مجلس هشتم و دوره دهم ریاست‌جمهوری سخن می‌گفت، افزود: چنانچه این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برود بنده به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت پیش‌بینی و تحلیل می‌کنم که مجمع نیز آن را تصویب نخواهد کرد. وی بیان داشت: در گذشته در یکی از دوره‌های مجلس یکی از روزنامه‌ها نوشت که نمایندگان حقوق مادام العمر می‌گیرند،در حالی که این طرح تصویب نشد اما در ذهن مردم رسوخ کرد و پاک کردن آن خیلی سخت است و هنوز این طور تصور می‌شود که نمایندگان حقوق مادام‌العمر دارند.

باهنر در پایان از نمایندگان درخواست کرد اگر صلاح و منافع ملی را می‌خواهند اجازه دهند این طرح به کمیسیون مربوطه برود و پس از بررسی در قالب طرح جامع‌تری در صحن مطرح شود.

تصویب طرح استفساریه درخصوص بازنشستگی

نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی استفساریه‌ای را در مورد بازنشستگان طرف قرارداد با سازمان تامین‌اجتماعی تصویب کردند. بررسی طرح دو فوریتی استفساریه جزء ۳ بند ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۱۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون اصلاح مواد ۷۷ و ۷۲ و تبصره ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ مصوب ۱۳۷۱ در دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس قرار گرفت.

پس از تصویب کلیات این طرح پیشنهاد سلب یک فوریت از دو فوریت آن توسط حسن زمانی نماینده ملایر ارائه شد اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند و مجلس وارد بررسی جزئیات آن شد. در نهایت این طرح با ۱۵۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید. با تصویب بند یاد شده، سازمان تامین‌اجتماعی اجرای این بند را به تمامی خویش‌فرمایان طرف قرارداد سابق و قبل از تصویب این قانون تسری داده است. بر این اساس، شمار زیادی از کارگران و خویش‌فرمایان از حقوق شرعی و قانونی خود محروم شده‌اند و این در حالی است که اکثر افراد مذکور پیران و سالخوردگان هستند و اتلاف وقت ضرر و زیان غیرقابل جبرانی را برای این قشر محروم وارد می‌کند. براساس قسمت ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ در سال ۱۳۷۱ افرادی که حداقل ۲۰ سالی متوالی و ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بیمه مدت مذکور را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کند و هر سال سابقه حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد. همچنین بر اساس جز ۱۲ این قسمت در صورتی که بیمه‌شدگان موضوع این تبصره قبل از رسیدن به سابقه مقرر در این قانون دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور کنند با تایید کمیسیون‌های پزشکی با هر میزان سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهند شد.

براساس جزء سوم این بند که مورد نظر طرح استفساریه است در مورد سایر بیمه‌شدگان حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای استفاده از مستمری بازنشستگان از تاریخ تصویب این قانون هر سال یک سال افزایش خواهد یافت تا اینکه حداقل به ۲۰ سال تمام برسد.

در طرح این استفساریه آمده است: آیا عبارت از تاریخ تصویب این قانون هر سال، یک سال افزایش خواهد یافت، در جزء ۳بند ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره الحاقی ماده ۷۶ به بییمه‌شدگانی که تا پس از تاریخ تصویب این قانون با سازمان تامین‌اجتماعی قرارداد داشته‌اند تسری دارد؟ یا شامل کسانی است که از تاریخ تصویب این قانون شروع به انعقاد قرارداد با تامین‌اجتماعی کند.

نمایندگان در پاسخ خود تصویب کردند از آنجا که حکم قانون عطف به ماسبق نمی‌شود در برقراری مستمری بازنشستگی کسانی که تا قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون با سازمان تامین‌اجتماعی قرارداد داشته‌اند مشمول مقررات قانون زمان انعقاد قرارداد بوده و مشمول مقررات بند ۳ قسمت ب این قانون نمی‌شود.

طرح شورای عالی استان‌ها اعلام وصول شد

در پایان جلسه علنی دیروز، اولین طرح ارائه شده از سوی شورای عالی استان‌ها اعلام وصول شد.

همچنین سوال سید حسن شجاعی کیاسری نماینده ساری از وزیر کشور در خصوص اقدامات کشور برای رفع مشکل دفن زباله در شهر‌ ساری اعلام وصول شد.

سوال محمود محمدی نماینده آباده از وزیر نیرو درخصوص علت ممنوعیت بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی و عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان و همزمان اتصال حداقل آب سد شهدای ایزدخواست به اصفهان اعلام وصول شد. همچنین انصراف محمد سعید انصاری نماینده آبادان از طرح سوال خود از وزیر بهداشت درخصوص علت عدم تعیین بودجه سال‌جاری برای ادامه باز سازی بیمارستان اروند کنار را به علت تامین بودجه و ادامه کار بازسازی، اعلام شد. سوال اکبر اعلمی نماینده تبریز از وزیر کشور درخصوص مبنا و مجوز هتاکی و برخوردهای غیرمسوولانه و خشونت‌آمیز برخی از نیروهای مسلح و یگان ویژه نیروی انتظامی با مردم آذربایجان اعلام وصول شد.

نامه۱۸۰ نماینده به رییس قوه‌قضائیه

۱۸۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رییس قوه‌قضائیه خواستار برخورد قاطع قوه‌قضائیه با متجاوزین به حقوق اخلاقی زنان شدند. نامه ۱۸۰ نماینده مجلس به رییس قوه‌قضائیه که خواستار برخورد قاطع قوه‌قضائیه با مفاسد اجتماعی و متجاوزین به حقوق اخلاقی زنان و دختران به ویژه مفاسد باندی شده بودند، قرائت شد.

پیگیری علل گرانی‌های اخیر کالا و خدمات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه‌های انتخابیه و مسائل کل کشور اهم تذکرات خود را به مسوولان اجرایی به این شرح اعلام کردند: یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد قاطع با فعالیت هنری اماکن غیرمجاز و مقابله با بازرسی‌های رایانه‌ای غیرمجاز توسط بعضی دستگاه‌ها را خواستار شد.

نعمت‌زاده نماینده قائم شهر و سوادکوه در تذکری به وزیر نفت ضرورت حذف بخشنامه مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۵ در خصوص نپذیرفتن مشترکین جدید خانگی، تجاری و صنعتی برای استفاده از گاز شهری را درخواست کرد.

ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل در خصوص پیگیری علل گرانی‌های اخیر کالا و خدمات از جهات مختلف پولی، بانکی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، عرضه و تقاضا به وزیر بازرگانی و به وزیر مسکن و شهرسازی پیگیری علل افزایش قیمت مسکن از لحاظ هزینه تولید، افزایش حقوق و دستمزد، سیاست‌های پولی، کمبود تولید و نوع پرداخت وام‌های مسکن را تذکر داد.

میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در تذکری به رییس‌جمهور دستور پرداخت حق بیمه تکمیلی جانبازان شاغل طبق بخشنامه دولت توسط سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران را یادآور شد. شایق و رحمانی نمایندگان تبریز درخصوص دستور رسیدگی عاجل به مشکلات جانبازان به خصوص درمان جانبازان شیمیایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به رییس‌جمهور تذکر دادند.

دیرباز نماینده بندرعباس در تذکری به رییس‌جمهور دستور رسیدگی به علت اجرانشدن مفاد تبصره ۲ ماده ۲۴ قانون مناطق آزاد به منظور رعایت و اعمال حق مالکیت در جزیره قشم موضوع صدور اسناد عرصه و اعیان املاک مردم را خواستار شد.