نمایش زنده لباس اسلامی - ایرانی

دنیای اقتصاد- دومین‌نمایش زنده لباس اسلامی ایرانی دیروز همزمان‌ با گشایش دبیرخانه دائمی «جشنواره زنان سرزمین من» با حضور استاندار تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران آغاز به کار کرد. استاندار تهران در آیین گشایش دبیرخانه دایمی این جشنواره گفت : تنوع لباس حق زنان است و رعایت پوشش مناسب نیزحق جامعه و هویت فرهنگی است. «کامران دانشجو» تصریح کرد: همان طور که مردان در انتخاب و تنوع رنگ‌ها و طرح‌ها آزاد هستند، زنان نیز باید در انتخاب و تنوع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف پوشش‌های اسلامی آزاد باشند. وی اظهار داشت: بانوان از نظر اعتقادی و مذهبی اگر قوی تر، مستحکم‌تر و با ثبات‌تر از مردان نباشند، مطمئنا کمتر از مردان نیستند، بنابراین نباید زنان جامعه را به سمت پوشش واحد و اجباری دعوت کرد. استاندار تهران با اشاره به‌تنوع رنگ‌های شاد، افزود: بازگرداندن رنگ‌های شاد در طرح‌های لباس با حدود شرعی مغایرتی ندارد و حدود شرعی نیز رنگ خاصی را برای لباس مشخص نکرده است.

وی تاکید کرد: باید با کارهای حمایتی از طراحان لباس این باور را در آنها ایجاد کرد که در چارچوب حدود شرعی طرح‌های متنوعی را ارائه دهند.

دانشجو اضافه کرد: ارائه طرح‌های ایرانی نه‌ تنها باسلیقه زنان مسلمان ایرانی همخوانی دارد، بلکه با سلیقه تمام زنان در دنیا می‌تواند همخوانی داشته باشد. استاندار تهران با اشاره ‌به ‌اینکه «طراحی» به ‌دنبال زیبایی لباس است، افزود: به رخ کشیدن زیبایی جنسیتی ابتذال محسوب شده و ایجاد بحران فرهنگی و از دست دادن هویت است. وی اضافه کرد: ایجاد بحران هویت فرهنگی یکی از مسائل اصلی است که غرب در کشورهای دیگر به دنبال آن است. وی با اشاره به اینکه جوان نوگرا و تحول گراست و باید برای این دوران فکری کرد، گفت: پاسخگویی به نیاز جوانان و ارائه الگوهای مناسب پیرامون حوزه‌های‌ اجتماعی و فرهنگی برای حفظ هویت فرهنگی اسلامی- ایرانی در عین پویایی یک وظیفه است. دانشجو خاطرنشان کرد: اگر الگوهای مناسب فرهنگی ارائه نشود جوانان به دنبال الگوهای غربی خواهند رفت.

استاندار تهران ورود به‌این عرصه را لازمه داشتن شجاعت و توام با خداترسی دانست و اضافه کرد: برای ایجاد فرهنگ شاد، باید با رعایت اصول اسلامی و حدود شرعی جامعه را آماده ساخت.

به اعتقاد استاندار تهران، «نتایج برگزاری اولین جشنواره نشان داد که می‌توان حدود شرعی را رعایت کرد. من معتقد به این امر نیستم که حتما باید در تولید و طراحی لباس از رنگ تیره و مشکی استفاده کرد و در برخی از موارد تاکید شده که استفاده از رنگ سیاه مکروه است. به همین دلیل بدنبال این هستیم که لباس‌های متنوع در بازار بیاید تا زنان بتوانند به راحتی انتخاب مناسب داشته باشند».دانشجو افزود: «استقبال بسیار خوبی از جشنواره اول صورت گرفت، اما برخی در پی انجام شیطنت‌های سیاسی بودند. استفاده از پوشش مناسب بحث فرهنگی است و نباید به بحث سیاسی تبدیل شود و از تمام جناح‌های سیاسی خواهش می‌کنم که فرهنگ جامعه را در تجارت سیاسی وارد نکنند».

دانشجو، از برگزاری جشنواره بین‌المللی لباس زنان کشورهای مسلمان در سال آینده خبر داد.

«نمایش زنده لباس اسلامی‌- ایرانی» از ۲۷تا ۳۰دی ماه در دو نوبت از ساعت ۱۶تا ۱۸در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود ادامه می‌دهد.