تصمیم‌گیری در حوزه بازی‌های الکترونیکی بدون حضور فعالان بخش خصوصی

گروه کامپیوتر- نخستین جلسه شورای راهبری کارگروه بازی‌های الکترونیکی در شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در حالی برگزار شد که تنها مسوولان دولتی در این جلسه حضور داشتند. به گفته کارشناسان حوزه آی‌تی در این جلسه جای دست‌اندرکاران اصلی، تولیدکننده، سیاست‌گذار و مصرف‌کننده در حوزه بازی‌های رایانه‌ای خالی بوده است و به جای آنها تنها نهادها و ارگان‌های نظارتی، قضایی و دولتی حضور داشته‌اند.

محسن میرابراهیمی، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: با توجه به گذشت مدت زمان زیادی که از تشکیل شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و تغییرات انجام شده در آن می‌گذرد، این موضوع که شورا به فکر توجه به حوزه بازی‌های رایانه‌ای کرده است خبری مسرت‌بخش برشمرده می‌شود.

وی تصریح کرد: اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که امروزه جامعه سرعت بیشتری را لازم دارد و برگزاری جلسات‌ هم‌اندیشی، همایشی و مشورتی کمتر جایگاه قابل قبولی را دارد. وی افزود: جامعه امروز نیاز به برنامه‌های اجرایی دارد و انتظار می‌رود با گذشت زمان و حساسیت‌هایی که بالاترین مقام‌های کشور نسبت به مقوله نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای دارند، حرکت‌های جدی‌تر و سریع‌تری انجام شود.

وی ضمن ابراز تاسف از برپایی جلسه محدود شورای راهبری کارگروه بازی‌های الکترونیکی گفت: مسوولان نظام صنفی رایانه‌ای و دبیرخانه جشنواره نرم‌افزارهای چند رسانه‌ ای و دیگر فعالان تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای در این جلسه حضور نداشته‌اند و تنها نهادهای دولتی در این جلسه حاضر بوده‌اند.

میرابراهیمی در ادامه افزود: از شورای عالی اطلاع‌رسانی انتظار می‌رود به جای برپایی جشنواره یا جلسات هم اندیشی و همچنین برپایی جلساتی پراکنده در دستگاه‌های دولتی، این شورا طبق وظایف خود نسبت به تعیین برنامه‌های اجرایی اقدام کند. وی همچنین گفت: شورا علاوه بر تعیین استراتژی‌های اجرایی باید شاخص‌هایی را برای اندازه‌گیری و ارزیابی میزان موفقیت خود در انتخاب سیاست‌ها تعیین و به جامعه ارائه دهد.

به گفته وی در حالی که در جامعه، دولت برای کنترل و هزاران مورد به علت گستردگی جغرافیایی کشور توان لازم را ندارد. قطعا نظارت، کنترل و اجرای قوانین بازدارنده بر چرخه نرم‌افزار‌های رایانه‌ای بسیار ناکارآمدتر خواهد بود.

بازی‌های رایانه‌ای آرمان‌ساز هستند

در نخستین جلسه شورای راهبری کار گروه بازی‌های الکترونیکی که با حضور فعالان دولتی برگزار شد حمید شهریاری دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی گفت:تاثیرگذاری بازی‌ها می‌تواند آرمان‌های مخاطبان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و چه‌بسا می‌تواند آرمان ساز باشد؛ بازی می‌تواند تثبیت کننده ارزش‌های پارادوکسیکال باشد و هم می‌تواند ارزش‌های مثبت و یا ارزش‌های منفی را تثبیت کند.

به گفته دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، بازی‌های الکترونیکی باید در فضای ارزشی خود تعریف شود و اگر از این فضا خارج شویم، به فضایی خارج از حقیقت هدایت خواهیم شد و به عبارت بهتر بازی‌های الکترونیکی باید مبتنی بر آسایش روح بوده و ما را دچار لهو و لعب نکند.

در ادامه جلسه اعضای شورای راهبری کارگروه بازی‌های الکترونیکی شامل نمایندگان وزارت ارشاد، مرکز صنایع نوین وزارت صنایع، نیروی انتظامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سپاه‌ پاسداران، موسسه تبیان سازمان تبلیغات اسلامی، دادسرای ارشاد قوه‌ قضائیه و وزارت دفاع به تشریح فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان‌های خود پرداختند.