پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از نهایی شدن تصمیم دولت برای بنزین خبر داده ولی جزئیات آن را اعلام نکرده است. خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع آگاه از تصمیم نهایی دولت برای سهمیه‌بندی بهترین از آغاز سال آینده خبر داده است. هیات دولت تصویب کرد

دنیای اقتصاد- هیات وزیران جزییات لایحه حمل و نقل عمومی ‌و مدیریت سوخت را تصویب کرد. در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی‌طی یک برنامه ۵ ساله حمل و نقل عمومی‌در کشور ساماندهی شده و سهم حمل و نقل عمومی‌به ۷۵ درصد کل حمل و نقل می‌‌رسد و کلیه خودروهای کشور با حمایت مالی دولت نوسازی شده و بعد از آن تردد خودروهای فرسوده در کشور ممنوع می‌گردد. هیات وزیران جزییات لایحه حمل و نقل عمومی‌و مدیریت مصرف سوخت را در جلسه روز یکشنبه تصویب کرد . به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت ، بر اساس این لایحه که به صورت دوفوریتی تقدیم مجلس شورای اسلامی‌می‌شود تکالیف دولت در زمینه مدیریت مصرف سوخت و سهمیه‌بندی بنزین مشخص شده است. در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی‌طی یک برنامه ۵ ساله حمل و نقل عمومی‌در کشور ساماندهی شده و سهم حمل و نقل عمومی‌به ۷۵ درصد کل حمل و نقل می‌رسد.ضمنا کلیه خودروهای کشور در این دوره ۵ ساله با حمایت مالی دولت نوسازی شده و بعد از آن تردد خودروهای فرسوده در کشور ممنوع می‌گردد. همچنین بر اساس تسهیلات ارائه شده از سوی دولت سهم مناسبی از خودروهای کشور به صورت دوگانه سوز خواهد شد. کلیات این لایحه پیش از این در جلسه مورخ ۲۶ آذرماه هیات وزیران به تصویب دولت رسیده بود.

سهمیه‌بندی بنزین از سال ۸۶

یک مقام آگاه نیز گفت: دولت در بررسی از لایحه بودجه سال ۸۶ کل کشور تصویب کرد که بنزین از سال آینده سهمیه‌بندی شود. این مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: این مصوبه دولت در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها، بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور و جلوگیری از مصرف بی‌رویه این محصول حیاتی اتخاذ شده است. وی در عین حال در خصوص میزان سوخت سهمیه‌ای برای خودروهای مختلف اظهارنظر نکرد. به گزارش «فارس»، پیشتر قرار بود که بنزین در نیمه دوم سال‌جاری سهمیه‌بندی شود که با اختصاص بودجه اضافی ۵/۲میلیارد دلاری مجلس برای این مدت، سهمیه‌بندی در نیمه دوم امسال منتفی شد و قرار شد که بحث سهمیه‌بندی برای سال ۸۶ بررسی شود. مصرف روزانه بنزین در حال حاضر در کشور حدود ۷۰میلیون لیتر است که تقریبا نیمی از آن وارداتی است و از طرفی ارزان بودن سوخت در کشور ما موجب مصرف بی‌رویه این محصول و قاچاق آن به کشورهای همسایه شده است. به گزارش فارس، احمدی‌نژاد، رییس جمهوری شهریور ماه سال‌جاری در جمع خبرنگاران تصریح کرده بود که سهمیه‌بندی پلکانی بنزین با هدف حذف مصرف اضافی در دستور کار دولت است. وی در خصوص یارانه پرداختی سوخت که نصیب قشر متمول می‌شود، گفته بود: حمل و نقل در خدمت کل کشور است و همه از خودرو بهره‌ می‌برند و همه از یارانه سوخت بهره‌‌مند هستند ولی یارانه سوخت بالاست و تبصره ۱۳ راهکاری اساسی برای رفع ریشه‌ای این موضوع است، ولی با تصمیم یک روزه این مشکل حل نمی‌شود. احمدی‌نژاد، با تشریح شرایط تبصره ۱۳گفته بود: با توسعه حمل و نقل ریلی، خارج کردن خوردوهای فرسوده، جایگزینی سوخت گاز، توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مدیریت ترافیک تلاش می‌شود تا مصرف سوخت در یک افق ۵ ساله باعث افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی تا ۵۰درصد شود.