بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر پایان یافت

نگاه سوم- بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دوشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و جمعی از هنرمندان و موسیقی‌دوستان در تالار وحدت به کار خود پایان داد. در این مراسم که به طور کامل، حال و هوای موسیقی داشت، ارکستر سمفونیک و گروه کر به خوانندگی فاضل جمشیدی به اجرا پرداختند و نورمحمد درپور و طاهر یارویی به اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی خراسان و کرمانشاه پرداختند. ارکستر بانوان مهرنوا به سرپرستی نازی بخشایش و رهبری محمود میرزایی همراه با گروه کر مهرگان به رهبری مهدی جعفرنیا نیز قطعه‌ای از علیرضا افکاری را با عنوان ستایش نبی که برگرفته از شاهنامه فردوسی بود، اجرا کردند.

پس از نمایش تصاویری که با عنوان گذری بر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود، کامبیز روشن‌روان به عنوان دبیر جشنواره علاوه بر ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و شرح کمی و کیفی گروه‌های شرکت‌کننده به دلایل تغییر نام مرکز موسیقی به دفتر موسیقی و ویژگی‌های موسیقی فاخر پرداخت. وی در بخشی از سخنانش گفت: ستاد برگزاری این دوره از جشنواره از بدو تشکیل با رویکرد حل موانع در جهت توسعه پایدار و پرداختن به ریشه‌های فرهنگی موسیقی سعی در تغییر مسیر و تحول در این زمینه داشته و براساس نگاه فرهنگی دولت نهم متناسب با شرح وظایفی که داشته خط‌مشی جشنواره را ترسیم کرده است.

صفار هرندی نیز در سخنانی با تشکر از دست‌اندرکاران برپایی جشنواره فجر گفت: خوبان عرصه هنر به خصوص در زمینه موسیقی در یک‌سال گذشته زمینه‌ای را فراهم کردند که ساحت این هنر قدری از پیرایه‌هایی که زیبنده آن نیست، پاک شود.

به‌رغم رقابتی نبودن جشنواره و مطابق رسم معمول در دوره‌های اخیر، از برخی فعالان عرصه موسیقی تجلیل به عمل آمد. مصطفی کمال پورتراب و حسن کسایی به عنوان دو فعال ارزشمند و پیش کسوت موسیقی‌، از گزینش‌های ستاد جشنواره بودند که در غیاب کسایی‌، پورتراب بر صحنه حاضر شد و در حضور وزیر ارشاد، معاون امور هنری و حسین دهلوی‌، تندیس جشنواره را (همان تندیس دو دوره قبل) دریافت کرد.

در ادامه از محمد دولو (عکاس معمر) و محمدرضا جعفری (صدابردار پیشکسوت) ورامین صدیقی به عنوان ناشر آثار موسیقایی نیز تجلیل به عمل آمد.

اینارسولبو، معاون اجرایی شورای جهانی موسیقی در سخنانی از دفتر موسیقی و شعر برای این که فرصت بازدید از بزرگ‌ترین اتفاق موسیقی کشور ایران را که فرهنگ موسیقایی آن زبانزد است، به وی داده شده تشکر کرد و در توضیح اهداف شورای جهانی موسیقی و فعالیت‌های آن گفت: این شورا پس از جنگ دوم جهانی با این فکر که اگر مردم دنیا بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و در ارتباط باشند، دعوایی به وجود نخواهد آمد و پس از شکل‌گیری سازمان ملل ایجاد شد.

اینارسولبو با بیان اینکه شورای جهانی موسیقی از عضویت کمیسیون ملی موسیقی ایران در این سازمان مفتخر است، اظهار کرد: بیشتر اعضای سازمان من واقفند که فرهنگ و غنای موسیقی ایران بسیار کهن است و تجربه دو روزه من نیز حاکی از سطح بالای موسیقی در ایران، تنوع وسعت و خلاقیت در آن است که کسانی که با آن آشنا نشده‌اند، اینها را نمی‌دانند.

سولبو با اشاره به برنامه‌های (imc) در آینده برای همکاری قطعی ایران در آنها و از جمله مشارکت در تاسیس دفتر بین‌المللی توسعه موسیقی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، کوارتت زهی خاچیک بابائیان نیز در این مراسم به اجرای سه قطعه از یک آهنگساز ارمنی پرداخت و در پایان گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشان و خوانندگی محمد معتمدی چهار تصنیف چهارگاه از اشعار حافظ، تصنیف خروش در دستگاه شور، تصیف نوا از اشعار مولانا و در پایان تصنیف وطن با شعر علیرضا قزوه را اجرا کرد. در این مراسم ناهماهنگی‌های بسیاری در روی صحنه مشهود بود و تاخیر بیش از حد معمول نیز در بین برنامه‌ها، این ناهماهنگی‌ها را به وضوح نشان داد.