براساس ۱۲ ماده تصویب شده از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ۷۰‌درصد از سبد خانوار دو دهک پایین جامعه معاف از مالیات می‌شود. محمد قاسم‌پناهی، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره مراحل تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس توضیح داد: این لایحه در کمیسیون اقتصادی تحت بررسی است و تاکنون ۱۲ ماده از ۴۲ ماده آن مورد تصویب کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۳۰ ماده باقیمانده از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی تحت بررسی است، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند تعیین کند که لایحه چه زمانی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد، زمان تصویب نهایی را کمیسیون اقتصادی تعیین می‌کند. به گفته او سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی کرده است که حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد از تصویب این لایحه برای ایجاد زیرساخت‌های ضروری فرصت لازم دارد تا بتواند قانون آن را اجرایی کند. پناهی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی تاکنون همگام با دولت لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرده است، تاکید کرد: طی بررسی ۱۲ ماده اولیه از لایحه مالیات بر ارزش افزوده بین مجلس و دولت اتفاق نظر بوده است و اگر مجلس در جهت شفاف شدن و پربار شدن لایحه نظری ارائه کند، از آن استقبال می‌شود.

وی مضمون ۱۲ ماده اولیه لایحه را مربوط به تعاریف و معافیت‌ها عنوان کرد و افزود: بخشی از معافیت‌ها مربوط به سبد خانوار خانواده‌ها بوده است، بدین ترتیب ۷۰‌درصد از سبد خانوار دو دهک پایین جامعه و به طور کلی ۴۰‌درصد از سبد خانوار تمام دهک‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: این معافیت‌ها شامل محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور، کود و بذر، سم و نهال، آرد، نان، گوشت، قند و شکر، برنج، سویا، شکر، شیر، پنبه، روغن نباتی، شیر خشک و کاغذ مطبوعات، کتاب، دفاتر تحریر و کاغذ چاپ، کالاهای همراه مسافر، اموال غیر منقول، دارو و خدمات درمانی توان بخشی، خدمات بانکی و اعتباری و امثال آن است. وی در پاسخ به این سوال که چرا ۱۰۰‌درصد سبد خانوار در دهک پایین جامعه از مالیات معاف نمی‌شود، تاکید کرد: بهداشت و درمان و مواد غذایی از جمله مواد مصرفی این دو دهک است که از مالیات معاف هستند. کالاهای معاف شده از مالیات را بیشتر دو دهک پایین جامعه مصرف می‌کنند.