طرحی ملی در اقدامی ملی

سید مهدی میرفخرایی- موسیقی نیمه جان ایرانی که در قالب موسقی سنتی آیینی و محلی دسته‌بندی می‌شود، با تمام مشکلات و موانع پیش‌رویش همچنان نفس می‌کشد و هر چند ضعیف‌تر از همیشه است اما هنوز زنده است. در این میان نقش تعیین کننده موسیقی محلی در ساختار هر دو نوع دیگر موسیقی حائز اهمیت است. موسیقی محلی علاوه بر کمک به شکوفایی موسیقی ملی به دلیل رابطه عمیق با زبان و گویش نقش تعیین کننده‌ای نیز در حفظ زیرساخت‌های زبان و فرهنگ مناطق مختلف ایران دارد.

در میان خبرهای ریز و درشت تیتر خبری جالبی نظرم را جلب کرد: «موسسه فرهنگی- هنری ترانه ‌سمان مجوز اجرای بزرگ‌ترین طرح ملی موسیقی را در زمینه جمع‌آوری بازی‌های آوازی از وزارت ارشاد دریافت کرد». به دنبال خبر در گفت‌وگویی با ارشک رفیعی آهنگساز، محقق و رییس هیات‌مدیره موسسه، نظر وی را در مورد خبر فوق جویا شدم.رفیعی در این باره گفت: «سال قبل یکی از دوستان نزدیکم که مقیم آمریکا است و در رده‌های بالای مدیریتی در جهان فعالیت مستمر دارد، با پیشنهاد جمع‌آوری بازی‌های آوازی ایران شوکه‌ام کرد. چند هفته‌ای بحث کردیم، داشته‌هایمان را تبادل کردیم، موانع و مشکلات را بررسی کردیم و در نهایت امر، خانم دکتر مژده (نازنین) سجادی را از شرکت چند ملیتی Cher Ron برای اجرای این طرح به سمان آوردم. با جدیت ایشان در پیگیری امور و همدلی دکتر صادقی‌نژاد، مدیرعامل موسسه در نهایت در تاریخ ۱۹/۹/۸۵ موفق به دریافت معرفینامه‌های لازم برای همکاری با مراکز استان‌های مورد نظر از دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که کارهای اجرای طرح از آن تاریخ به صورت جدی در دستور کار موسسه قرار گرفت».

وی ادامه داد: «با نظر مساعد اعضای هیات‌مدیره ان‌شاءا... این آثار در سطح وسیعی در داخل و خارج ایران انتشار خواهد یافت».رییس هیات‌مدیره موسسه ترانه سمان درباره همکاری مسوولان گفت: برای من و خانم دکتر سجادی با توجه به تبلیغات منفی که هر روز علیه ایران و مسوولان کشوری آن می‌شود، همکاری آنها باورکردنی نبود. ما خود را برای یک جنگ واقعی آماده کرده بودیم اما برخوردها با ما بسیار مسوولانه و دلسوزانه بود. در این میان کمک‌ها و همدلی صمیمانه جناب آقای دشت‌گلی مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی بسیار راهگشای ما بود.» وی درباره پیشینه این طرح در ایران گفت:«خانم سودابه سالم، آلبومی در این زمینه منتشر کرده‌اند که اولا مربوط به تهران است و ثانیا با اینکه کار از لحاظ موسیقی بسیار خلاقانه و زیبا است اما به‌دلیل عدم استفاده از خود بچه‌ها در اجرای آثار این کار با استقبال روبه‌رو نشد.»رفیعی ادامه داد:«اما خوانندگان آثار را با برگزاری تست در مدارس برگزیده و پس از آموزش لازم از آنها در اجرا استفاده می‌کنیم.» این آهنگسار در پایان درباره تامین هزینه‌های این طرح گفت: «شرکت‌های زیادی جهت شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که ما در حال بررسی پیشنهادهای آنان هستیم، ضمن اینکه حمایت سازمان‌های جهانی مرتبط با امور کودکان پشتگرمی موسسه در انجام این طرح است.»