نگاهی به فروش فیلم‌ها در نیمه نخست سال 85

ارائه آمار فروش فیلم‌ها نشاندهنده بخشی از گردش اقتصادی و مالی سینما در هر کشور است. اما نگاهی به گزارش موسسه سینما شهر در خصوص فروش فیلم‌های اکران‌شده تهران در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که تنها وضعیت فروش معدودی از فیلم‌ها مناسب است. نمایی از فیلم «آتش بس»

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس گزارش موسسه سینما شهر طی شش ماه نخست امسال فیلم‌های سینمایی «چپ‌دست»، «چهارشنبه‌سوری»، «زیر درخت هلو»، «هوو»، «یک تکه نان»، «ازدواج به سبک ایرانی»، «مربای شیرین»، «آتش‌بس»، «چند می‌گیری گریه کنی؟»، «باغ‌های کندلوس»، «به آهستگی»، «انتخاب»، «شغال»، «سوغات فرنگ»، «شام عروسی»، «زن بدلی»، «طبل بزرگ زیر پای چپ»، «به نام پدر»، «کافه ستاره»، «سرود تولد»، «باغ فردوس پنج بعد از ظهر»، «گرگ و میش»، «عروسک فرنگی»، «قتل‌ آنلاین»، «ابراهیم خلیل‌ا...» و «تقاطع» اکران شده‌اند.

در این مدت «آتش‌بس» تهمینه میلانی حدود یک‌میلیارد تومان، «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی نزدیک به ۳۷۰‌میلیون تومان، «زیر درخت هلو» ایرج طهماسب حدود ۴۲۰‌میلیون تومان و «هوو» علیرضا داودنژاد نزدیک به ۳۰۰‌میلیون تومان فروخته‌اند. با این حساب چهار فیلم از میان ۲۶ اثر سینمایی که حدود ۱۶‌درصد فیلم‌های اکران شده را تشکیل می‌دهند، نزدیک به ۴۰‌درصد فروش فیلم‌ها را در اختیار گرفته‌اند.

این مساله نشان می‌دهد میزان استقبال تماشاگران از فیلم‌های ایرانی منوط به تماشای آثار خاصی می‌شود که با توجه به مولفه‌های تجاری و مخاطب پسند ساخته شده‌اند. به عبارت دیگر، همچنان سینما برای مخاطبان عام یک سرگرمی‌محسوب می‌شود و به همین خاطر بیشتر بینندگان برای تماشای فیلم‌های تجاری به سینما رفته‌اند. از طرف دیگر، این آمار نشان می‌دهد با وجود تنوعی که در ساخت و اکران فیلم‌ها به وجود آمده، ساخته‌های ایرانی در جذب مخاطب بیشتر چندان موفق نبوده‌اند.این مطلب در خصوص فیلم‌های معناگرا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این نوع آثار که ساختاری متفاوت دارند و معمولا برای تمام اقشار جامعه جذاب نیستند، تماشاگرانی را جلب می‌کنند که در طیف افراد خاص و بینندگان ثابت سینماها جای می‌گیرند و تعداد آنها تقریبا ثابت است. اما این مساله در ارائه گزارش افزایش تعداد مخاطبان فیلم‌های ایرانی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.موسسه سینما شهر، فروش فیلم‌های شش ماه گذشته نسبت به مقطع و مدت زمانی مشابه سال ۸۴ حدود ۵۵‌درصد و نسبت به سال ۸۳ حدود ۴۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال‌جاری بیش از پنج و نیم‌میلیون نفر در تهران به سینما رفته‌اند که این تعداد نسبت به سال ۸۴ حدود ۲۷‌درصد و نسبت به سال ۸۳ حدود ۴‌درصد افزایش یافته است. این افزایش رقم فروش نسبت به سال گذشته در حالی اعلام می‌شود که به همان نسبت قیمت بلیت افزایش یافته و به نظر می‌رسد این موضوع کمتر مورد توجه این گزارش قرار گرفته است.

بر مبنای گزارش این موسسه فیلم‌هایی که طی شش ماه نخست سال ۸۵ در سینماهای تهران اکران شده‌اند، حدود ۵‌میلیارد تومان در گیشه‌ها فروخته‌اند. این رقم نشان می‌دهد بیش از پنج و نیم‌میلیون نفر از تهرانی‌ها طی ماه‌های فروردین تا مهر امسال برای دیدن فیلم به سینماها رفته‌اند.

نتیجه گیری آماری از میزان فروش فیلم‌های سینمایی که در تهران به نمایش عمومی ‌درآمده‌اند در حالی انجام می‌شود که اکنون قیمت بلیت سینماهای ممتاز ۱۵۰۰تومان و قیمت بلیت سینماهای درجه یک و دو بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰تومان است. حتی اگر متوسط قیمت بلیت در تمامی‌سینماهای تهران را ۱۰۰۰تومان در نظر بگیریم، حدود ۵میلیون تهرانی برای دیدن فیلم‌ها به سینما رفته‌اند. این در صورتی است که فرض کنیم هر بیننده فقط یک بار به تماشای هر فیلم نشسته است.

در مجموع باید گفت طی سال گذشته و امسال تغییر قابل توجهی در زمینه افزایش مخاطبان صورت نگرفته است؛ حتی اگر افزایش ۲۷‌درصدی مخاطب را قبول کنیم. جون ما جامعه‌ای جوان داریم و با توجه به این مساله باید هر سال تعداد علاقه‌مندان به سینما افزایش پیدا کند. در صورتی که به نظر می‌رسد هر سال تعداد محدود و مشخصی از فیلم‌ها به خاطر توجه به مولفه‌های تجاری و ذائقه مخاطب امکان فروش خوب و مناسبی پیدا می‌کنند و سایر فیلم‌ها بیشتر جنبه پر کردن فهرست اکران را دارند.مساله اینجا است که مدیران سینمایی کشور باید در این خصوص تمهیداتی بیندیشند که سایر فیلم‌ها در شرایط مناسبی قرار بگیرند. اختصاص تعداد مشخصی از سالن سینماهای دولتی برای اکران فیلم‌های فرهنگی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان و ارائه یارانه به آثار باکیفیت می‌تواند گام موثری در تشویق سینماگران به تولید آثار بهتر محسوب شود.