قطعی‌های فیبر نوری ادامه دارد

گروه کامپیوتر- طی دو هفته اخیر قطعی‌های فیبر نوری جاسک- فجیره موجب بروز اختلال‌های فراوانی در شبکه اینترنت کشور شده است و این در حالی است که وزیر ارتباطات نیز وضعیت نامناسب فیبر نوری و مشکلات تابعه آن را تایید و اظهار نارضایتی می‌کند. با توجه به حجم گسترده ترافیک موجود در مسیر جاسک- فجیره، وجود مسیر پشتیبان ترکیه نمی‌تواند پاسخگوی تمامی ترافیک باشد، چنانچه طی سال گذشته هر زمان این مسیر دچار مشکل شده تنها بخشی از آن از طریق مسیر ترکیه پشتیبانی شده است.

طبق گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل هزینه بسیار بالا و مقرون به صرفه نبودن ایجاد مسیرهای پشتیبان، نمی‌توان علاوه بر مسیر ترکیه به ایجاد مسیرهای دیگری که پاسخگوی مسیر جاسک- فجیره باشند اقدام کرد.

به گفته معاون نگهداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه قابلیت وجود مسیر پشتیبانی را دارد و برای ارتباطات بااهمیت، ارتباط پشتیبان فراهم می‌کنیم، اما این مساله بدیهی است که اگر برای همه ارتباطات مشتریان، پشتیبان داشته باشیم، مقرون به صرفه نخواهد بود، زیرا این ارتباط به مراتب گران‌تر از مسیر ارتباط بدون پشتیبان است.

محمدتقی خاکی در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز با بیان این که باید به بحث فیبر نوری به دلیل حجم زیاد ارتباطات و این که بیش از ۹۵‌درصد ارتباطات بر روی آن قرار دارد، اهمیت داده شود، اظهار کرد: همه نهادهای دولتی، خصوصی، نظامی و تجاری ایران از این مجموعه سرویس می‌گیرند، بنابراین قطع شدن فیبر نوری به‌‌رغم این که به مخابرات لطمه اقتصادی وارد می‌کند، آثار سوء‌اجتماعی زیادی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: خسارت مالی که در زمینه قطعی فیبر نوری برای ما به وجود می‌آید، مهم نیست، بلکه خسارت‌های اجتماعی آن برای شرکت ارتباطات زیرساخت بیشتر اهمیت دارد.

وی گفت: به عنوان مثال، شبکه سراسری بانک‌ها خدمات خود را بر روی این شبکه ارائه می‌دهند و طبیعی است که قطعی آن به اختلال در شبکه بانکی نیز منجر خواهد شد.

وی با بیان این که فیبر نوری هنوز حریمی ‌در جاده‌ها ندارد و با اشاره به این که حریم کابل‌های ما یک متر از هر سمت فیبر است، گفت: ۷۰‌درصد قطعی‌های ما ناشی از عملیات حفاری سازمان‌های دولتی است که خدمت ارائه می‌کنند که این شامل راه، برق، آب و گاز، نفت و شهرداری است.

وی درباره میزان خسارتی که به علت قطعی فیبر نوری حاصل می‌شود، گفت: میزان خسارت به این که قطعی در کجا و در چه مسیری به وجود آید و این که چه سیستمی ‌برروی آن داریم برمی‌گردد، به عنوان مثال، از مسیری که در سال ۸۴ قطع می‌شد، ۱۰۰‌هزار کانال عبور می‌کرد، اما امروز در صورت قطعی یک مسیر، حدود ۵۰۰‌هزار کانال قطع می‌شود، بنابراین اهمیت آن افزایش یافته و طبیعی است که با این روند خسارت زیادی وارد خواهد شد.

خاکی در ادامه با بیان این که در سال گذشته، حدود ۱۸۰ مورد قطعی فیبر نوری در نقاط مختلف کشور داشتیم، گفت: خسارتی که این قطعی‌ها به ما می‌زند، عددی میلیاردی خواهد بود و نمی‌توانم عدد دقیقی را برای آن بگویم.