در حالی که هند آمادگی خود را برای پرداخت ۷۷۰/۴دلا ر جهت هر یک‌میلیون BTU از مایع طبیعی اعلام کرده است

ایران تمایل دارد این مبلغ به ۲/۵دلار برسد در یک رویکرد تازه برای گشایش بن‌بستی که در معامله گازی L.N.G هند و ایران به وجود آمده، خبرگزاری‌های روز پنج‌شنبه گزارش دادند که دهلی‌نو با افزایش ۵۰درصد قیمت مورد نظر قبلی خود موافقت کرده و قبول کرده است که قیمت هر‌میلیون BTU گاز مایع طبیعی ایران را به نرخ ۷۷۰/۴دلار خریداری کند. با این حال این قیمت هنوز از قیمت موردنظر تهران اندکی فاصله دارد.

به گزارش ایسنا، هند پیشنهاد خود را برای خرید سالانه ۵‌میلیون تن ال.ان.جی از ایران به مدت ۲۵ سال، معادل ۵۰‌درصد افزایش داده‌است که با این افزایش، قیمت گاز صادراتی از ۲۱۵/۳دلار در هر‌میلیون واحد گرمایی (BTU) به ۷۷۵/۴دلار افزایش خواهد یافت.

یکی از مقام‌های ارشد نفتی هند با بیان مطلب فوق اعلام کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته درسال‌گذشته، ایران اعلام کرده ‌بود که گاز را به هزینه ۵/۶درصد از قیمت نفت‌خام برنت در زمان فروش به‌علاوه یک هزینه ثابت ۲/۱دلاری در هر‌میلیون بی.تی.یو به هند خواهد فروخت که بر اساس این توافق، بهای ال.ان.جی صادراتی با توجه به قیمت ۳۱‌دلاری هر بشکه نفت‌خام برنت معادل ۲۱۵/۳دلار در هر‌میلیون بی.تی.یو ارزیابی می‌شد.

اما درحال حاضر هند موافق است که قیمت پایه نفت‌خام برنت را از ۳۱‌دلار به ۵۵‌دلار افزایش دهد، ولی تهران تمایل دارد که این سقف را معادل ۶۵‌دلار در هر بشکه تعیین کند.

به گفته‌وی، بر اساس پیشنهاد ایران برای تعیین قیمت ۶۵‌دلاری برای هربشکه نفت‌ برنت، قیمت فوب گاز صادراتی به ۴۲۵/۵دلار در هر‌میلیون بی.تی.یو می‌رسد که علاوه‌بر آن معادل ۳۰ سنت نیز برای انتقال گاز به صورت مایع در تانکرهای ویژه حمل ال.ان.جی از فاز ۱۲ پارس‌جنوبی به هند اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری داوجونز، شرکت‌های گیل، شرکت نفت هند و باهارات پترولیوم در ماه ژوئن ۲۰۰۵ قراردادی را برای واردات سالانه ۵‌میلیون تن ال.ان.جی از ایران با قیمت اولیه ۹۰/۲دلار در ۲ سال اول که نهایتا از سال ۲۰۱۱ به بعد به ۲۱/۳‌دلار افزایش می‌یافت، به امضا رساندند.

این در حالی است وزیر امورخارجه کشورمان پیش‌تر در سفر به هند اعلام کرده بود که ایران آماده است قیمت جدیدی را برای عرضه ال.ان.جی به هند پیشنهاد کند.

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، که به هند سفر کرده ‌بود، پس از دیدار با نخست وزیر این کشور اعلام کرد: ما قصد داریم قیمت جدیدی را برای ال.ان.جی پیشنهاد دهیم که اگر این قیمت مورد توافق قرار گیرد، پروژه اجرایی خواهد شد.

وی در این گفت‌وگو تاکیده کرده بود که در دیدارش با نخست‌وزیر و وزیرامورخارجه هند، دوطرف به گشایش مکانیسمی پرداخته‌اند که قیمت جدید از طریق آن از سوی ایران اعمال خواهد شد و درصورتی که این قیمت از سوی دولت هند غیر قابل قبول باشد، از شرکت‌های خصوصی درخواست می‌شود که اجرای پروژه را بر عهده گیرند.

رسانه‌های هندی در آن زمان اعلام کرده‌بودند که پیشنهاد قیمت اولیه ایران برای عرضه پنج‌میلیون تن ال.ان.جی به هند که معادل ۱۰/۵‌دلار در هر‌میلیون بی.تی.یو بوده است، پیش‌تر از سوی هند رد شده ‌بود.

این درحالی‌است که وزیر نفت هند پیش‌تر تاکید کرده بود که هند احتمال افزایش قیمت گاز برای توافق ۲۲ میلیارد‌ دلاری خود با ایران را در نظر نمی‌گیرد و توافق عرضه سالانه پنج‌میلیون تن ال.ان.جی به مدت ۲۵ سال و به ارزش ۲۲میلیارد ‌دلار را «نهایی شده» می‌داند و به نظر می‌رسد که تغییر موضع اخیر هند یک چرخش صریح در رویکرد این کشور برای واردات گاز از ایران باشد.