آزادی‌های مدنی در آمریکا محدود می‌شود

دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد پس از آنکه نامه اولش خطاب به جورج بوش بی‌پاسخ ماند، نامه دیگری اما این بار خطاب به ملت آمریکا منتشر کرد. این نامه که خطاب به «مردم شریف آمریکا» صادر شده است، با دعای فرج آغاز می‌شود. رییس‌جمهور در بیانش خطاب به مردم آمریکا، با اشاره به اقدامات مداخله‌جویانه و خصمانه آمریکا در سطح بین‌المللی که موجب دوری دو دولت ایران و آمریکا شده است، به واسطه ارزش‌ها و روح کلی انسانی، همچنین یکتاپرستی، حق‌جویی و عدالت‌خواهی مردم آمریکا، دو ملت را نزدیک به هم دانست و نوشت: «هر دو ملت خداپرست، حقیقت‌جو و عدالت‌طلب و خواهان شرافت و عزت و کمال هستند». احمدی‌نژاد، ابراز کرده است که هر دو ملت دغدغه‌های مشترک دارند و از ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها در جهان امروز رنج می‌برند و توضیح داده است: «ما و شما از درد و غم روز افزون مردم مظلوم فلسطین ناراحتیم. تجاوزهای مستمر حکومت صهیونیستی زندگی را بر صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هر روز سخت‌تر می‌کند. حکومت صهیونیستی در جلوی دوربین‌ها و چشمان ناظران جهانی مردم بی دفاع را بمباران و خانه‌ها را با بلدوزر تخریب می‌کند، دانش‌آموزان را در خیابان و کوچه به رگبار می‌بندد و خانواده‌ها را چشم به‌راه و فرزندانشان را عزادار می‌کند. روزی نیست که آنان به جنایتی تازه دست نزنند».

احمدی‌نژاد، با اشاره به «حمایت‌های بی‌دریغ و دائمی» آمریکا از رژیم صهیونیستی ابراز داشته است که «دولت‌ها برای خدمت به مردم خود سر کار می‌آیند. هیچ ملتی به دولت خود اجازه نمی‌دهد که از ستمگران حمایت کند. اما متاسفانه دولت آمریکا به افکار عمومی مردم خود نیز توجه نداشته است.»

در ادامه این پیام کتبی به مردم آمریکا، احمدی‌نژاد با اشاره به تجاوز آمریکا به عراق و تاکید بر اینکه «بارها مادران و خانواده‌های آمریکایی نارضایتی خود را از حضور فرزندانشان در سرزمینی که هزاران کیلومتر با آمریکا فاصله دارد اعلام کرده‌اند»، اظهار داشته است: «بعید می‌دانم شما راضی باشید سالانه ده‌ها میلیارد دلار از خزانه شما صرف این لشگرکشی شود.»

احمدی‌نژاد، اظهار داشته که «اقدامات خلاف قانون و اخلاق دولت آمریکا محدود به خارج از مرزها نمی‌شود» و توضیح داده است: «شما خود شاهد هستید هر روز، به بهانه مبارزه با تروریسم، آزادی‌های مدنی در آمریکا محدود می‌شود. حتی حریم شخصی افراد معنای خود را از دست می‌دهد. قوانین قضایی و حقوق اساسی زیر پا گذاشته می‌شود. تلفن‌ها شنود و هر فرد مشکوک دستگیر یا حتی در خیابان‌ها مورد ضرب و شتم واقع و یا با گلوله کشته می‌شود. من مطمئن هستم ملت آمریکا این نوع برخوردها را نمی‌پسندد و از این نوع رفتارها بیزار و خشمگین است.»

رییس‌جمهور، با ذکر اینکه قصد نداشته در این نامه به همه نابسامانی‌ها و مشکلات اشاره کند، منشا اقتدار و آبروی یک دولت را «حق‌طلبی و خیرخواهی برای بشریت» دانسته و ابراز نگرانی کرده است که «دولتمردان و صاحب‌منصبان آمریکایی با ادامه اعمال زور و پنهان‌کاری و دور نگه داشتن مردم از اقدامات و برنامه‌های خود، آمریکا را در وضعیت نامناسب‌تری قرار دهند.» احمدی‌نژاد اظهار عقیده کرده است که «بدون تردید ملت آمریکا از اینگونه رفتارها ناراضی است» و در انتخابات اخیر نارضایتی خود را نشان داده است. وی ابراز امیدواری کرده است که بوش در پی انتخابات اخیر، پیام ملت آمریکا را دریافت کرده باشد. احمدی‌نژاد در این نامه توصیه کرده است: «توصیه اینجانب این است که به احترام بشریت و به احترام مردم آمریکا حقوق فلسطینیان برای زندگی در سرزمین و خانه خود به رسمیت شناخته شود تا میلیون‌ها آواره فلسطینی به خانه و کاشانه خود برگردند و در یک همه‌پرسی تکلیف تمام سرزمین فلسطین و حکومت آینده آن معلوم گردد. این به نفع همه است. اینک که عراق دارای قانون اساسی، دولت و مجلس مستقل است آیا بازگشت افسران و سربازان آمریکایی به کشورشان و اختصاص بودجه‌های سرسام‌آور نظامی، در جهت رفاه و آسایش مردم آمریکا سودمندتر نیست؟

شما بهتر می‌دانید که هنوز عده‌ای از آسیب‌دیدگان توفان کاترینا در رنج هستند و فقرا و بی‌خانمان‌های زیادی وجود دارند».

احمدی‌نژاد پیام خود را به مردم آمریکا این‌گونه پایان داده است:

«مطمئنم شما مردم آمریکا نقش مهمی در استواری عدالت و معنویت در جهان ایفا خواهید کرد. وعده‌های خداوند و پیامبران الهی محقق خواهد شد و عدل و راستی در جهان مستقر خواهد شد و همه ملت‌ها در فضایی آکنده از عشق و برادری به زندگی حقیقی دست خواهند یافت.

هیات حاکمه و صاحب منصبان و قدرتمندان آمریکا راه‌های بی‌بازگشت را انتخاب نکنند. طبق تعلیمات انبیای الهی سرانجام ظلم‌، سقوط و نابودی است. اینک راه بازگشت به ایمان و معنویت هموار است.

به کلام آسمانی قرآن کریم توجه کنیم که می‌فرماید: و اما کسی که توبه کند و ایمان آورد و به کار شایسته پردازد، امید است که در گروه نجات‌یافتگان قرار گیرد و پروردگار تو هر‌چه بخواهد می‌آفریند و برمی‌گزیند و آنان اختیاری ندارند. منزه است خدا، از آنچه با او شریک قرار می‌دهند. سربلندی همه ملت‌های جهان، ملت ایران و آمریکا را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.»

آخرین گام علنی برای فتح باب مذاکره

به گزارش نماینده ایرنا در نیویورک، پیام محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری خطاب به مردم آمریکا در درون این کشور واکنش‌های متفاوتی داشته است، این پیام گروه اقلیتی در اردوگاه نومحافظه‌کاران، اسرائیلی‌ها و طرفداران اسرائیل را وحشتزده و در عین حال به واکنش‌های انفعالی واداشته و در مقابل اکثریتی از جامعه قرار گرفته‌اند که با شنیدن این حقایق، از پیام و محتوای آن استقبال کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، روزنامه «نیویورک‌‏تایمز» با اشاره به نامه محمود احمدی‌‏نژاد به مردم آمریکا ادعا کرد: «این آخرین گام علنی رییس‌‏جمهور ایران برای فتح باب مذاکره با آمریکا است.»

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سخنرانی جورج بوش، رییس‌‏جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر، نوشت: بوش در آن سخنرانی دولت ایران را کنار گذاشت و مردم ایران را مستقیما خطاب قرار داد. این نامه نیز مردم و دولت آمریکا را از هم تفکیک کرده است.

روزنامه «واشنگتن‌‏پست» نیز با غیر‌عادی خواندن نامه احمدی‌‏نژاد به مردم آمریکا، نوشت: «این نامه پنج صفحه‌‏ای، با بیان «مردم شریف آمریکا»، آنها را دوستانه خطاب کرده است، اما در انتقاد از نفوذ یهودیان در آمریکا، لحن وی خشن است.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از تلاش شبکه خبری فاکس نیوز، برای ایجاد واکنش منفی در برابر این پیام خبر داده است. به گزارش ایرنا، این شبکه در اقدامی حساب شده پیام رییس‌جمهوری اسلامی ایران را روی سایت اینترنتی خود قرار داده و از مخاطبانش خواسته است تا نظرشان را درباره این پیام بدهند.

فاکس نیوز در نخستین ساعات، وانمود کرده است که ۴۱ نفر نظرات خود را که عمدتا منفی است در مورد این پیام اعلام کرده‌اند.در برخی از نظرات، بر خلاف اصول حرفه‌ای رسانه‌ای که عمدتا در تمامی رسانه‌ها رعایت می‌شود، از ادبیات زشت نیز که در فرهنگ آمریکایی‌ها رایج است استفاده شده است.

واکنش مقام‌های آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نامه رییس‌جمهور ایران به مردم آمریکا را نوعی «ژست روابط عمومی» توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، «تام کیسی» در گفت‌وگو با خبرنگاران، اتهامات مطرح شده از سوی محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر اینکه کاخ سفید با زور، بی‌عدالتی و تهدید حمکفرمایی می‌کند را رد کرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کیسی نامه احمدی‌نژاد را نوعی ژست روابط عمومی و تبلیغاتی خواند و گفت: «این نامه حاوی مطالب جدیدی نیست». وی تاکید کرد: «تاثیر عمل بیش از سخن است. اگر به اقدام ایرانی‌ها بنگریم، متاسفانه هیچ تغییری در رفتار آنها نمی‌بینیم که نشان دهد ایرانی‌ها رویکرد جدیدی نسبت به امور در پیش گرفته باشند». کیسی، درخواست احمدی‌نژاد برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را رد کرد و گفت: «یک روز پیش از انتشارنامه، سازمان ملل متحد به درخواست عراق، حکم استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق را برای دوازده ماه دیگر تمدید کرد». وی با متهم کردن ایران به دلیل حمایت از تروریسم در عراق، حمایت از حزب‌ا...، حمایت از گروه‌های فلسطینی و نقض دائم تلاش‌های بین‌المللی برای حل برنامه هسته‌ای تهران، ادعا کرد: «ایران اکنون خود را بسیار منزوی احساس می‌کند».

«جان بولتون» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت: «من نامه را نخوانده‌ام، اما می‌دانم که نامه‌ای پنج صفحه‌ای مانندنامه ۱۸ صفحه‌ای پیشین است». «ویلیام بیمن»، استاد مردم‌شناسی در دانشگاه «براون» نیز با اشاره به نامه احمدی‌نژاد گفت: «آمریکایی‌ها از این نامه بسیار تعجب کردند، زیرا به گفت‌وگو با این روش عادت ندارند». بیمن گفت: «این نامه تقریبا موعظه است که به پیش زمینه‌های مذهبی وی مربوط می‌شود. اما باید بگویم این نامه یک سخنرانی نیز است».