تفاهمنامه صادرات سالانه 3میلیون تن «ال.ان.جی» به چین نهایی شد

دنیای اقتصاد -اصول کلی قرارداد (تفاهمنامه اولیه) خرید سالانه ۳میلیون تن «ال.ان.جی» برای دوره‌ای ۲۵ ساله، بین شرکت مایع‌‌سازی پارس و شرکت چینی «پتروچاینا»، نهایی شد. شرکت ملی صادرات گاز ایران، پیش از این برای برگزاری مراسم امضای اصول کلی قرارداد خرید سالانه ۳‌میلیون تن «ال.ان.جی» با شرکت پتروچاینا در بعدازظهر روز سه‌شنبه، هفتم آذر ماه، در حضور وزیر نفت، برنامه‌ریزی کرده بود که این مراسم به دلیل طولانی شدن مذاکرات، با ساعاتی تاخیر و در شامگاه همان روز (ساعت ۲۲) برگزار شد.

بنا‌بر‌این گزارش، پروژه مایع‌سازی گاز طبیعی پارس (پارس ال.ان.جی) با مشارکت شرکت ملی نفت ایران، شرکت توتال فرانسه و شرکت پتروناس مالزی، به عنوان موسسان اولیه، تعریف و به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری (اف‌آی‌دی) نزدیک شده است.

شرکت ملی صادرات گاز ایران، از سال گذشته گفت‌وگو با شرکت بین‌المللی پتروچاینای چین را افزون بر مذاکره با مشتری‌های بالقوه اروپایی و آسیایی برای بازاریابی محصولات تولیدی پروژه «پارس ال.ان.جی» آغاز کرده که به نتایج مطلوبی رسیده است.

پروژه پارس ال.ان.جی در آستانه تصمیم‌گیری نهایی

براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز اعلام کرد که پروژه «پارس ال.ان.جی» به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری (اف.آی.دی) بسیار نزدیک است. به گزارش شانا، مهندس نصرت‌ا... سیفی، اظهار امیدواری کرد: با مذاکرات سازنده و نظر مثبت هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای‌عالی اقتصاد، عملیات اجرایی پروژه «پارس ال.ان.جی» از اوایل سال ۸۶ آغاز شود. وی با این توضیح که با اجرای پروژه «پارس ال.ان.جی»، ۳۰‌هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد، تصریح کرد: این پروژه، بزرگ‌ترین پروژه یک‌پارچه نفتی و صنعتی ایران خواهد بود که تاکنون تصویب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به امضای رئوس توافق‌های مربوط به فروش سالانه ۳‌میلیون تن «ال.ان.جی» ایران به چین در روز سه‌شنبه، هفتم آذر‌ماه، اعلام کرد: با ‌امضای این توافقنامه (اچ.او.ای)، زمینه ورود کشور چین نیز به این پروژه عظیم فراهم شد.

وی توضیح داد: بر اساس این توافقنامه که در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، هفتم آذر، در تهران امضا شد، سالانه ۳‌میلیون تن «ال.ان.جی» ایران، معادل ۱۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مترمکعب گاز در روز یا ۶‌میلیارد مترمکعب گاز در سال، به چین فروخته خواهد شد.

مهندس سیفی، با تاکید بر اینکه قیمت فروش گاز در این توافقنامه براساس فرمولی متناسب با قیمت روز نفت‌خام تعیین می‌شود، تصریح کرد: در صورت تغییر قیمت نفت‌خام که یک حامل انرژی و در دسترس معامله گران است، قیمت گاز طبیعی نیز تغییر خواهد کرد، ضمن آنکه این فرمول، سقف قیمتی ندارد و امکان بازنگری و تغییر فرمول برای متناسب کردن قیمت در دوره‌های زمانی مختلف فراهم شده است. به گفته وی، نایب رییس هیات‌مدیره شرکت پتروچاینا، مدیرعامل و نیز نایب رییس هیات مدیره شرکت چاینا اویل، نایب‌ رییس هیات‌مدیره شرکت «سی.ان.او.دی.سی» و چند تن دیگر از مدیران ارشد شرکت‌های چینی که به طور عمده از شرکت ملی نفت چین مشتق شده‌اند، هفته گذشته، برای حضور در مراسم امضای این تفاهمنامه اولیه، به ایران آمده بودند.