دستور کار جدید سازمان مدیریت
دنیای‌اقتصاد - فرهاد رهبر، رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که به‌گفته معاون پارلمانی رییس‌جمهور طی تفاهمی با رییس‌جمهور برکنار شد، دیروز در مراسمی با حضور رییس‌جمهور جای خود را به منصور برقعی رییس جدید سازمان با تحصیلات مهندسی واگذار کرد،احمدی‌نژاد در این مراسم با تاکید بر این موضوع که. ریل حرکت سازمان مدیریت در 27 سال گذشته اشتباه بوده است، تصریح کرد که باید مقداری ریل را تغییر داد و سوزن را عوض کرد.

منصور برقعی (سمت راست) رییس جدید سازمان مدیریت در کنار رییس جمهور و فرهاد رهبر، رییس پیشین
به‌گفته وی، سازمان مدیریت نباید فکر کند که جای وزرا بنشیند.اگر برنامه‌ دوروزه‌ای شش ماه طول بکشد، یک‌ جای کار عیب دارد. یا سدی بزرگ ساخته می‌شود ولی برنامه‌ریزی نشده است که آب ذخیره شده به بخش کشاورزی اختصاص یابد، چون شبکه‌های لازم برای توزیع آب ایجاد نشده است.احمدی‌نژاد گفت: من بیش از 50 پروژه در ذهن دارم که این پروژه‌ها در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد. به عنوان مثال در سال 83 یک ساختمان معمولی ساخته‌اند که هر مترمربع آن ششصد هزار تومان حساب شده است، در حالی که با بررسی مشخص شده است که این ساختمان حداکثر متری 250هزار تومان هزینه لازم داشته است.
مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور صبح دیروز با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و تعدادی از مقام‌ها و معاونان سازمان مدیریت و تیم اقتصادی دولت نهم در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.
رییس‌‌جمهور در این مراسم ضمن تاکید بر ضرورت تحول اداری در کشور، اظهار کرد: سازمان مدیریت مغز برنامه‌ریزی و نظارت بر تحقق برنامه‌ها است و به نوعی بازوی رییس‌جمهور بوده و باید در بسیاری از موارد به جای رییس‌جمهور برنامه‌ریزی و نظارت کند.
به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد در این مراسم، پس از سخنان «فرهاد رهبر»، رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اهدای لوح به وی به چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ کشور اشاره کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانید ما بر اساس چشم‌انداز باید کشوری پیشرفته، مقتدر و الگو داشته باشیم، به نحوی که به عنوان یک جامعه‌ نمونه در منطقه معرفی شود.
وی گفت: امروز ماموریت بزرگ ما ساختن ایران اسلامی و پاسخگویی به مطالبه‌ ملت‌های دیگر از ملت ایران است.
رییس‌جمهور با بیان این‌که ما باید به سرعت خود را برای یک جهش بزرگ آماده کنیم، گفت: این امر نیازمند یک تصمیم و عزم ملی و خواسته‌ آحاد ملت ایران است.
وی با بیان این‌که ما همه خادم و مجری تصمیمات ملت ایران هستیم، گفت: امروز ملت ایران می‌خواهد با یک پرش بلند به نقطه‌ اوج برسد و ما باید زمینه‌ این کار را فراهم کنیم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین کارها در جهت پیشرفت کشور، اصلاح ساختارها و روال‌های اداری است، گفت: این وظیفه‌ مهم دولت است. ما باید ساختار اداری داشته باشیم که ظرفیت پیشرفت و جهش ملت ایران را داشته باشد. ما با یک ساختار اداری که دارای بازدهی ۶ یا ۷ دهم است، نمی‌توانیم کار کنیم. باید ساختار اداری ما چابک، منسجم، تصمیم‌گیر و مصمم برای اجرای تصمیمات بزرگ باشد و بتواند مشکلات را به سرعت حل کند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر با یک سازمان در هم پیچیده مواجه هستیم، اظهار کرد: به همین علت وقتی تصمیمی در مرکز گرفته می‌شود، در یک‌هزار توی سیستم اداری محقق نمی‌شود و خروجی آن بر تصمیمات و اهداف اولیه منطبق نیست و یا این‌که تطبیقش پایین است که باید اصلاح شود. وی با بیان این‌که نظام برنامه‌ریزی ما باید روشن و شفاف باشد تا تمام مردم و دلسوزان، این نظام را بفهمند و امکان مشارکت در آن را داشته باشند، گفت: اگر تصور کنیم که در یک اتاق بسته می‌توانیم امور را به پیش ببریم و کشور را بسازیم اشتباه می‌کنیم، چرا که ملت است که کشور را می‌سازد. باید نظام برنامه‌ریزی‌مان به گونه‌ای باشد که بتوانیم زمینه‌ای را برای مشارکت مردم فراهم کنیم.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که اگر ملت در تحقق برنامه‌ها، همراهی و همکاری نداشته باشد، هیچ برنامه‌ای محقق نمی‌شود، گفت: نظام برنامه‌ریزی ما نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی و گروهی باشد، باید متحول شود، به نحوی که بتواند در بهترین سرعت، امور را محقق کند. این‌جور نباشد که اگر یک تصمیم گرفته شد و بنا شد دوروزه اجرا شود، شش ماه برای اجرای آن طول بکشد و نتیجه‌ آن نیز منطبق با هدف نباشد.
احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر این‌که روال‌های اداری در حال حاضر روشن نیستند و بعضا در اختیار افرادند، گفت: ما باید در سلسله مراتب اداری، نظام گزینشی و نحوه‌ ارتقا، تغییراتی ایجاد کنیم.
احمدی‌نژاد گفت: البته نمی‌خواهم زحماتی را که در طول سالیان کشیده شده، زیر سوال ببرم، کارهای فراوانی شده، ولی به نظر من عمده کارهایی که برشمردم بر عهده‌ این سازمان(مدیریت) است.
رییس‌جمهور گفت: هم‌اکنون بیش از 50 پروژه در ذهن من هست که زمان و قیمت تمام‌شده‌ آن در هیچ معیار و چارچوبی نمی‌گنجد. مثلا در سال 83 یک ساختمان معمولی در کشور به نحوی ساخته شده که قیمت تمام شده‌ هر متر مربع آن 600‌هزار تومان بوده، در صورتی که می‌توان همین ساختمان را با قیمت متری 250هزار تومان ساخت.
وی گفت: در حال حاضر بیمارستان‌هایی ساخته شده که پزشک در آن حضور ندارد یا پزشک دارد، تجهیزات نیز هست، ولی بیمار ندارد یا فرودگاه‌هایی داریم که در آن پروازی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مغز برنامه‌ریزی و نظارت بر تحقق برنامه‌ها است، گفت: طبق قانون، امور اجرایی و برنامه‌ریزی آن مختص رییس‌جمهور است و رییس‌جمهور نیز می‌تواند وظایف خود را در این راستا واگذار کند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بازوی رییس‌جمهور در امر برنامه‌ریزی و نظارت است، البته همه‌ دستگاه‌های اجرایی این‌گونه هستند و هیچ‌کدام جزیره‌ مجزا نیستند، همه در قالب قوه‌ مجریه فعالیت می‌کنند و یک ماموریت دارند که آن نیز ساختن ایران است، ولی همان‌طور که گفتم، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جزئی از رییس‌جمهور است. این سازمان باید برنامه بدهد، طراحی کند و بر تحقق برنامه‌ها به نمایندگی از رییس‌جمهور نظارت داشته باشد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارای بالاترین سطح اندیشه در نظام اجرایی و اداری کشور است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در طول ۲۵-۲۶ سال اخیر ریل حرکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه بوده و ما باید سوزن آن را عوض کنیم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جای برنامه‌ریزی و اندیشیدن است. نباید این سازمان تحت تاثیر فشارهای سیاسی، باندی و گروهی باشد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نباید جای چک و چانه برای فلان مقدار بودجه و اعتبار باشد.
رییس‌جمهور در ادامه به خدمات فرهاد رهبر اشاره کرد و گفت: من و وی با تفاهم و به اتفاق ترجیح دادیم که ایشان جای دیگری خدمت کنند، جا برای فعالیت ایشان باز است. وی گفت: ما همه قصدمان خدمت به مردم است و همه باید تلاش کنیم که امور پیش برود.
فرهاد رهبر: کار سازمان مدیریت باید کارشناسی باشد
همچنین در این مراسم، فرهاد رهبر با قدردانی از مقام معظم رهبری اظهار کرد: من در طول این یک سال که در این سازمان حضور داشتم سعی کردم که از رهنمود‌های ایشان در اجرای هرچه بهتر وظایفم استفاده کنم و رهنمود‌های این بزرگوار همیشه امیدوارکننده برای من بود.
رییس‌ پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه با تشکر از رییس جمهور گفت: از حسن اعتماد رییس جمهور تشکر می‌کنم که من را به این سمت منصوب کرد و من در خدمت ایشان بوده و هستم.
وی افزود: این توفیقی بود که بتوانم در مهم‌ترین و موثرترین سازمان اقتصادی کشور به مردم جمهوری اسلامی‌ ایران خدمت کنم همچنین از رییس‌جمهور تشکر می‌کنم که بار سنگین این مسوولیت را از دوش من برداشتند. رهبر با بیان اینکه من سرباز نظام هستم و آماده‌ام که در هر جبهه‌ای فعالیت کنم، گفت: در حال حاضر در حوزه علم و آموزش در خدمت مردم هستم.
وی در ادامه از نمایندگان مجلس، وزرا و نمایندگان رسانه‌های گروهی تشکر و قدردانی کرد و گفت: در جریان بودجه و دفاع از لوایح در مجلس حضور داشتم و از نمایندگان خیلی چیز‌ها یاد گرفتم و از آنها نیز تشکر می‌کنم. فرهاد رهبر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشکر و قدرانی از کارشناسان این سازمان اظهار کرد: در روز اول معارفه خود گفتم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید دارای استقلال رای باشد و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی عمل کند. این سازمان باید مکانی تخصصی و کارشناسی باشد و من خدا را شکر می‌کنم که این سازمان و کارشناسان آن توانستند از این امتحان با توفیق خارج شوند.
منصور برقعی: آمده‌ایم چیزهای زیادی یاد بگیریم
منصور برقعی، رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در این مراسم اظهار امیدواری کرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بتواند نقش خود را در اقتصاد کشور به نحو احسن انجام دهد.
وی در حضور رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت این سازمان و با تشکر از خدمات فرهاد رهبر اظهار کرد: این سازمان نقش مهمی‌ در پیشبرد اهداف کلان کشور دارد و یک سازمان ارزشمند است که می‌تواند نقشی تاثیرگذار داشته باشد.
برقعی با بیان این که کسانی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشغول به فعالیت هستند افرادی کارشناس و از نیرو‌های ذخیره و ارزشمند هستند، گفت: امیدوارم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بتواند نقش خود را در اقتصاد کشور به نحو احسن انجام دهد چراکه این سازمان در عرصه اقتصاد و پیشرفت کشور نقش بسزایی دارد.
وی افزود: از اینکه به مجموعه‌ای که توان اندیشه‌سازی در مرکز ثقل تصمیم‌گیری کشور دارد آمده‌ام و در این میان چیزهای زیادی را یاد می‌گیرم، بسیار خوشحالم.
حاشیه‌هایی از مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان مدیریت
* مراسم معارفه منصور برقعی رییس جدید سازمان مدیریت و تودیع فرهاد رهبر، رییس سابق سازمان مدیریت دیروز با حضور رییس‌جمهور و بدون حضور خبرنگاران اقتصادی در حالی برگزار شد که پیشتر روابط عمومی سازمان از خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های برای پوشش خبری این برنامه دعوت به عمل آورده بود. اما پس از آن به دلیل پوشش خبری برنامه از سوی خبرنگاران حوزه ریاست‌جمهوری، از ورود خبرنگاران اقتصادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که اصولا ماهیت کاملا اقتصادی دارد، جلوگیری شد.
* به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از ورود دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به سازمان مدیریت، فرهاد رهبر به همراه معاونان خود از جمله عسگری آزاد (معاون اجتماعی سازمان مدیریت) و حسینی (معاون پارلمانی سازمان مدیریت) زیر بارش باران در حال سخن گفتن با یکدیگر بودند و لبخند‌های فرهاد رهبر نیز نمایان بود.
* در حالی دکتر محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری به همراه منصور برقعی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد شد که با استقبال گرم فرهاد رهبر مواجه شد.
* حضور وزیر نیرو در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در نوع خود قابل توجه بود. صادق محصولی مشاور رییس‌جمهوری و غلامحسین الهام سخنگوی دولت نیز در این مراسم حضور داشتند.
* قرار بود معاون اقتصادی سازمان مدیریت که طیب‌نیا بود در این مراسم سخنرانی کند که این برنامه لغو شد.
* در حاشیه این مراسم مطرح شد که طیب نیا معاون اقتصادی سازمان مدیریت و دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی از اول آبان ماه فعالیت رسمی خود با سازمان مدیریت را قطع کرده و هم‌اکنون در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مستقر است.
یکی از نزدیکان طیب‌نیا در این مراسم به خبرنگار مهر گفت: طیب‌نیا دیگر تمایلی به بازگشت به سازمان مدیریت ندارد.
* دژپسند معاون امور تولیدی سازمان مدیریت نیز از سازمان مدیریت به دانشگاه شهید بهشتی رفته است. رحمتی معاون امور زیر بنایی نیز بازنشسته شده است. رحمتی در حاشیه این مراسم در پاسخ به این پرسش که فرهاد رهبر با تقاضای بازنشستگی شما موافقت کرده است به خبرنگار مهر گفت: این را رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند. البته هنوز نرفته‌ام و دیروز هم در جلسه شورای اقتصاد حضور داشتم.
* در حاشیه این مراسم، بحث رفتن
سید منصور عراقی معاون فرهاد رهبر و رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت نیز به دانشگاه تهران در آینده‌ مطرح شد. گفته می‌شود وی استعفای خود را نیز به ریاست سازمان مدیریت تقدیم کرده است.
* یکی از معاون فرهاد رهبر به خبرنگار مهر گفت: به‌زودی شاهد حضور فرهاد رهبر هم در دانشگاه تهران خواهید بود. در این شرایط، طیب‌نیا، عراقی و رهبر در دانشگاه تهران با یکدیگر به بحث در خصوص مباحث اقتصادی خواهند پرداخت.
* در شرایطی خبرنگاران سازمان مدیریت را ترک می‌کردند که منصور برقعی برای اولین بار در این سازمان مستقر شد .