پیش‌بینی 23میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

نسیم محمدی- سومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش روز سه‌شنبه با حضور جمع کثیری از مدیران شرکت‌های نفتی افتتاح شد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور ۳۰۵ شرکت داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به نمایش گذاشته شده است، محسن یحیوی، نایب رییس کمیسیون انرژی ضمن سخنانی به پیش‌بینی سرمایه‌گذاری‌های آتی در بخش انرژی اشاره و خاطرنشان کرد، براساس درخواست وزارت نفت برای سال ۸۶، میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده ۲۳میلیارد دلار است که از این رقم ۶میلیارد دلار مربوط به بخش گاز، ۶میلیارد دلار مربوط به بخش نفت، ۵/۵میلیارد دلار مربوط به بخش پالایش و پخش و ۵/۵میلیارد دلار هم به بخش پتروشیمی مربوط می‌شود.

وی از احتمال تصویب این ارقام در مجلس خبر داد و تصریح کرد: البته احتمال تامین این میزان سرمایه‌گذاری از اعتبارات خارجی هم وجود دارد.

به عقیده یحیوی مهم‌ترین مشکل کنونی صنعت نفت کاهش تولید و افت فشار میادین نفتی است که با بی‌توجهی و تزریق نکردن گاز به میادین نفتی به تدریج با افت تولید مواجه شده به طوری که در نهایت تنها ۵/۱۳ سال دیگر نفت خواهیم داشت.

نایب رییس کمیسیون انرژی که به دلیل غیبت کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی در مراسم حضور یافته بود، یکی از راه‌های حفظ این میزان تولید و افزایش ذخایر را بالا بردن ضریب استحصال عنوان کرد.

وی میزان برداشت کنونی از ذخایر را ۲۲درصد بیان کرد که این رقم به مرور کاهش می‌یابد.

به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس انرژی‌هایی نظیر انرژی باد، آب و غیره نمی‌تواند جایگزین انرژی‌های هیدروکربوری شود و تنها گزینه‌ای که می‌تواند جایگاه ویژه این انرژی را پرکند،‌انرژی هسته‌ای است.

وی همچنین نسبت به نقصان انرژی‌های هیدروکربوری طی آینده‌ای نه چندان دور هشدار داد و به ضرورت تزریق گاز و بالا بردن استحصال میدان‌های نفتی تاکید کرد.

یحیوی به رشد ۳۰درصدی نمایشگاه انرژی امسال نسبت به سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: درست است که نمایشگاه امسال رشد ۳۰درصدی را نشان می‌دهد اما باید دید که بخش‌های تولید و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه چه میزان تنوع در میزان محصولات خود داشته و تا چه حد توانسته‌اند در جهت گردش اقتصاد جامعه گام بردارند.

در حاشیه این مراسم نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص نتیجه مذاکرات در زمینه میدان گازی کیش اظهار داشت: مذاکرات با شرکت چینی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس چه نوع قراردادی با شرکت چینی سینوپک وارد مذاکره شده‌اید، توضیح داد: تاکید ما بیشتر به قرارداد بیع متقابل است اما در خصوص روش فاینانس نیز مذاکره شده است.

افزایش ۳۷ درصدی سهم صادرات محصولات پتروشیمی مجید شایسته، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود که ضمن اشاره به اهمیت جزیره کیش از نظر جایگاهی که در حوزه انرژی می تواند داشته باشد به شرکت‌کنندگان در مراسم خوش‌آمد گفت.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که در خلال برنامه‌های توسعه اقتصادی در صنایع پتروشیمی انجام شده، ایران را یک صادرکننده مهم محصولات پتروشیمی خواند و افزود: میزان صادرات محصولات پتروشیمی در شش ماه اول سال‌جاری ۲۷۰۰میلیون دلار بوده که سهم صادرات محصولات پتروشیمی به کل صادرات کشور ۳۷درصد افزایش است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش افزود: با توجه به افزایش روزافزون تقاضای انرژی در سطح بین‌المللی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در سطح منطقه و بین‌المللی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بیش از پیش ضروری است.

شایسته در این خصوص به تشکیل بازار یکپارچه انرژی در آسیا اشاره کرد و گفت: براساس پیشنهاد رییس جمهور در نشست اخیر اتحادیه مجالس آسیایی در تهران، تشکیل بازار یکپارچه انرژی در آسیا با هدف استمرار عرضه و تقاضای انرژی، باید به طور جدی بررسی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش، صنعت برق را نیز یکی از مهم‌ترین صنایع زیربنایی در کشور دانست و گفت: اگرچه طی ۱۰سال گذشته، ظرفیت اسمی نصب شده با افزایش قابل ملاحظه به ۴۰هزار مگاوات رسیده است اما به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رسیدن به افق سال ۱۴۰۴، باید کوشش‌های لازم به منظور برآورده کردن نیازهای روبه رشد کشور انجام شود.

شایسته، حضور بخش‌خصوصی در زمینه تولید و توزیع برق را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و افزود: امروزه در عرصه اقتصاد، شرکت‌هایی قادر به ادامه فعالیت خواهند بود که بتوانند در فضای رقابت‌آمیز به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به برق مصرفی جزیره کیش گفت: هم‌اکنون برق مورد نیاز این جزیره از طریق نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۰مگاوات تامین می‌شود که برای نیاز کنونی کافی است اما برای رفع نیازهای آتی این جزیره در زمینه‌های تولید برق، مطالعاتی برای ایجاد یک واحد ۲۵۰مگاواتی در دست انجام است.

شایسته ادامه داد: همچنین اتصال به شبکه برق سراسری کشور از طریق یک کابل دریایی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش، همچنین در خصوص برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی در کیش اظهار داشت: در این نمایشگاه، ۳۰۵شرکت داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای خود را در بخش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را به نمایش گذاشته‌اند.