محمد خوش‌چهره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از آنچه آن را عدم کارشناسی دولت در برنامه‌ریزی‌ها می‌خواند، ابراز عقیده کرد: اگر سیاست‌های اقتصادی سازگار و هماهنگ با تصمیمات عقلانی نباشد برای اقتصاد کشور خطر واژگونی را در پی می‌آورد و تاکید یک نظام مدیریتی بر کسب درآمد از منابع سرزمینی آن هم با شتاب بالا اختلالات بسیار شدیدی را به دنبال می‌آورد. محمد خوش‌چهره در نشست بررسی عملکرد اقتصادی دولت نهم در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، ابراز عقیده کرد: افزایش وابستگی به درآمدهای نفتی منجر به خسارت به سایر زیربناهای تولیدی کشور شده است. برای مثال با افزایش واردات پارچه به صنعت نساجی کشور ضرر وارد شده و تعدادی از تولیدی‌ها در معرض ورشکستگی قرار دارند و این ناشی از اتخاذ سیاست‌های نامناسب اقتصادی است که باعث افزایش واردات و کاهش صادرات شده است.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصاد ایران عدم حضور و توجه دولت در عرصه‌های مهم از جمله بهداشت و درمان و ورزش و حمل و نقل است، تصریح کرد: تجربه کشورهای فرانسه و انگلیس و آمریکا نشان داده که حضور دولت در این عرصه‌ها موثر و سودمند است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از آنچه آن را وابستگی به درآمد نفتی از سوی دولت نهم می‌خواند، گفت: طبق برنامه ۴ ساله باید وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد، درحالی که سهم درآمد نفتی در بودجه از ۴۷درصد به ۶۰درصد افزایش یافته است و متوسط برداشت هم در برنامه سوم سالانه ۱۰میلیارد دلار بود که هم‌اکنون به ۵۰میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: اگر افزایش حقوق کارمندان عاقلانه و متناسب با سایر سیاست‌ها نباشد پیامد اصلی آن بیکاری است و از سویی عدم توزیع عادلانه درآمدهای ملی در میان جامعه منجر به افزایش شکاف طبقاتی و توزیع فقر در میان مردم شده است.

خوش‌چهره، با بیان اینکه رفع مشکل مسکن یکی از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است، ابراز عقیده کرد: این مساله نه تنها حل نشده، بلکه عدم نگرش استراتژیک دولت به مسکن منجر به سوداگری و فخرفروشی در میان مردم شده است. هرچند دولت با طرح برنامه‌هایی مثل صندوق مهر رضا و پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی به مردم در این زمینه کمک کرده اما باید توجه داشته باشیم که مردم ما حدود ۷۰درصد از درآمد خود را صرف بازپرداخت این وام‌ها می‌کنند و از طرفی تزریق وام در جامعه منجر به افزایش ۳۰ الی ۴۰درصدی قیمت اجاره مسکن می‌شود و وام ارزشش را از دست می‌دهد. نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: در دنیا تنها ۲۰درصد از درآمد مردم به مسکن تعلق دارد، ولی در ایران این رقم ۷۰درصد است که قسمت اعظم درآمد مردم را شامل می‌شود.