دنیای اقتصاد- سومین اجلاس سراسری مدیران سازمان امور مالیاتی روز گذشته در بندرعباس آغاز به کار کرد. علی‌اکبر عرب مازار، رییس کل سازمان امور مالیاتی، در آیین گشایش این اجلاس با اشاره به اینکه اتکا دولت به درآمدی به غیر از مالیات از جمله نفت، حساسیت دولت به هزینه‌ها و پاسخگویی به مردم را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: امید می‌رود با تاکید برنامه سوم و چهارم توسعه بر لزوم کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی، این مهم در آینده نزدیک محقق شود. وی افزود: صرف‌نظر از اینکه دولت‌ها به واسطه کسب آرا در انتخابات ملزم به ارائه گزارش عملکرد به مردم می‌شوند، ولی اساس تنظیم رابطه دولت و مردم بر مقوله مالیات قرار دارد.

دولت‌های متکی بر درآمد مالیاتی باید پاسخ دهند که با پول مالیات چه کرده‌اند، بنابراین اگر دولت درآمد دیگری به غیر از مالیات از جمله نفت را در اختیار داشته باشد، نسبت به انضباط مالی و پاسخگویی به مردم حساسیت کمتری خواهد داشت.

عرب‌مازار در خصوص اقدام‌های صورت گرفته برای رفع این نقیصه اقتصاد ملی گفت: مطابق الزام‌های برنامه چهارم و سوم توسعه، اجرای طرح نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی و طرح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار دولت قرار گرفته است.وی افزود: طرح جامع اطلاعات مالیاتی از یک سال گذشته به شدت فعال شده و از ۳۲ پروژه آن ۸ پروژه نهایی شده که ظرف امسال به مناقصه گذاشته خواهد شد. همچنین طرح مالیات بر ارزش افزوده نیز با توجه به الزام اصل ۸۵ قانون‌اساسی پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی تا پایان سال جاری به مرحله اجرا سپرده خواهد شد.

بررسی فرارهای مالیاتی

رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در این گردهمایی گفت: هرچند مقابله با فرارهای مالیاتی وظیفه اصلی این سازمان نیست، اما یکی از مواردی که در بازرسی‌ها بررسی می‌شود کشف فرارهای مالیاتی است.

حجت‌الاسلام محمدنیازی افزود: یکی‌دیگر از تعاملات سازمان بازرسی و نظام مالیاتی کشور مبارزه با فساد سیستم مالیاتی است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: اصلاح امور مملکت به میزان موفقیت در سیستم مالیاتی کشور بستگی دارد. حجت‌الاسلام نیازی خاطرنشان کرد: در مولفه‌های اقتصاد اسلامی اخذ مالیات به عنوان یک هدف نهایی مطرح نیست بلکه صرف‌آن در امور عمرانی و به خدمت گرفتن آن در تحقق متعالی نظام اسلامی مدنظر است. وی ایجاد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی را از دیگر اهداف اخذ مالیات توسط حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: نظام مالیاتی باید به گونه‌ای طراحی شود که میزان مصرف و ثروت سرمایه‌داران را تعدیل کرده و به عبارت بهتر حق فقرا را از اغنیا بگیرد.