بازار کار عایق‌کاران ساختمان گرم شده است

مینا صباغی- یکی از مشکلات اساسی که در اکثر ساختمان‌ها به چشم می‌خورد مشکل نم و رطوبت ناشی از برف و باران‌ فصول سرد سال است که در برخی مواقع خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به ساختمان‌ها وارد می‌کند. یکی از راهکارهای مقابله با این معضل عایق‌کاری رطوبتی است. در ایران با توجه به آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی، متداول‌ترین عایق رطوبتی قیروگونی است که با پیشرفت تکنولوژی، این روش جای خود را به عایق‌های پیش‌ساخته (ایزوگام) داده است.

اما با پیشرفت علوم و نیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایق‌های پیش‌ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را بر آن می‌دارد تا از مواد شیمیایی برای عایق‌بندی ساختمان‌ها استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارآیی بتواند با سایر عایق‌ها رقابت کند.

در نتیجه ایزولاسیون از سال ۱۳۴۱ به صورت محدود باب شد. تا قبل از سال ۱۳۵۰ عایق‌کاری بیشتر به صورت قیروگونی انجام می‌شد، اما از سال ۱۳۵۰ به بعد سیستم عایق‌کاری گرماچسب (مانند ایزوگام) توسط شرکت پشم شیشه ایران از ایتالیا به کشور وارد شد. جالب است بدانید که عایق‌کاری جدید را در کشور ما با نام ایزوگام مرسوم کردند و در حال حاضر نیز استفاده از دیگر عایق‌کاری‌ها را نیز با نام ایزوگام می‌شناسند و بر این باورند که این یک اصطلاح در عایق‌کاری است، در صورتی که این یک برند است.

تا چند سال پیش عمل عایق‌کاری به صورت جدید و گرماچسب چندان متداول نبود و حدود ۱۰سال است که مرسوم شده است.

البته شاید این موضوع به گسترش‌ تعداد کارخانه‌های عایق‌های (گرماچسب) مربوط باشد. به طوری که وجود این کارخانه‌ها و کارگاه‌های دستی، چشمگیر به نظر می‌رسد.

«شاهرخ ایروانی» مدیرعامل شرکت بام‌پوش در زمینه فعالیت شرکت‌های عایق‌کاری می‌گوید: طی چند سال اخیر شرکت‌های زیادی به وجود آمدند که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. از آنجا که کارهای عایق‌کاری تخصص حرفه‌ای و فنی را می‌طلبد و استانداردهای بالایی را باید رعایت کنند، لذا انتخاب شرکت و اطمینان از کیفیت کار این قبیل مراکز بسیار مهم است.

وی قیمت خدمات عایق‌کاری ساختمان‌های اداری و مسکونی را متفاوت اعلام می‌کند و می‌گوید: به طور معمول هزینه‌ای که برای عایق‌کاری شرکت‌ها برآورد می‌شود به صورت توافقی و میزان استفاده از مصالح تمام شده است.

ولی برای ساختمان‌های مسکونی هزینه‌ها را براساس متراژ رول عایق و مصالح به کار گرفته شده تعیین می‌کنند.

«ایروانی» در ادامه به قیمت تقریبی عایق‌کاری اشاره می‌کند و معتقد است: با رعایت استاندارد قیمتی حدود ۲هزار تومان می‌‌توان برای هر متر مربع از عایق‌کاری با جنس مرغوب در نظر گرفت.

وی همچنین به فعالیت شرکت‌های تقریبا همنام اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های فعال زیادی در این زمینه شکل گرفتند که با نام‌های به هم نزدیک و تقریبا یکسان به فعالیت می‌پردازند و سعی دارند تا با انتخاب نام‌های هم‌شکل و مشابه، با هم به رقابت بپردازند.

همچنین در این زمینه به آگهی‌هایی در روزنامه‌ها برمی‌خوریم که تنها با ارائه یک شماره تلفن همراه و یا تلفن ثابت بدون هیچ گونه مکان مشخصی به ارائه خدمات می‌پردازند. این در صورتی است که این شرکت‌ها اصلا مجوز فعالیت ندارند.

به اعتقاد این کارشناس، فصل بهار بهترین زمان برای عایق‌کاری است. چرا که بارندگی در این موقع از سال پایان یافته است و تا پایان تابستان فرصت مناسب برای عایق‌کاری وجود دارد».

یوسفی، فعال دیگری در این زمینه به افزایش قیمت هزینه‌های عایق‌کاری اشاره می‌کند و می‌گوید:« هزینه‌های عایق‌کاری امسال با افزایش ۱۰درصدی مواجه بوده است که این موضوع به افزایش جهانی بهای نفت مربوط می‌شود.» وی همچنین بیشتر محصولات عایق‌کاری موجود در بازار کشور را تولید داخل اعلام می‌کند و معتقد است که محصولات ایرانی از کیفیت مطلوب‌تری نسبت به اجناس خارجی برخوردارند.

عایق‌کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه‌داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه‌داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایق‌کاری می‌توان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰درجه خنک‌تر نگه داشت.

مطابق استاندارد ملی ایران عایق رطوبتی بام در سه نوع APD، SBS و عایق منواکسیده تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و چنانچه در ساخت آنها دقت نشود از حالت استاندارد خارج شده و فاقد کارآیی‌های لازم خواهند بود.

موسسه استاندارد توصیه کرده است که خریداران با توجه به نزدیکی فصل سرما و بارندگی نسبت به تهیه عایق‌های استاندارد که علامت استاندارد ایران روی آن حک شده باشد، اقدام کنند.

چندی پیش «محبی»، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تولید ایزوگام‌های نامرغوب ناشی از به کاربردن نفت کوره به جای قیر در آنها است.

وی همچنین گفت: برخی از واحدهای تولید ایزوگام با خرید نفت کوره از کوره‌داران غیرفعال و مخلوط‌کردن آن با ئیدروژن و سولفور اقدام به تولید عایق‌های رطوبتی نامرغوب می‌کنند که کمتر از یکسال دوام دارد: محبی با اشاره به آغاز فصل سرما و توجه مردم به عایق‌کاری ساختمان‌های خود ادامه داد: در عایق‌های رطوبتی حتما باید از قیر استفاده شود اما واحدهای متخلف برای سودجویی به جای قیر از نفت کوره استفاده می‌کنند که همین هم باعث رونق قاچاق سوخت شده است.

به هر حال با توجه به فصل سرما و تبلیغات فراوانی که در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود بهتر است با عایق‌کاری مناسب بام‌ها و ایجاد پوشش مناسب‌ برای در و پنجره‌ها از هدررفتن انرژی جلوگیری کنیم.