جشن صد سالگی قانون‌گذاری در ایران

ایران پیشگام برقراری حکومت قانون بود ایسنا - رییس مجلس در ضیافت شامی که به مناسبت جشن یکصدمین سال قانون‌گذاری در مجلس با حضور هیات‌های پارلمانی آسیا برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به مهمانان این جلسه از جمله هاشمی رفسنجانی، کروبی، ناطق نوری، روسای پیشین مجلس شورای اسلامی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، وزرای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: همزمانی برگزاری مجمع مجالس آسیایی با یکصدمین سال تاسیس مجلس در ایران تقارن فرخنده‌ای بوده و این برای کشور ما افتخاری است که میزبان مهمانان ارجمندی از مجالس کشورهای آسیا است. غلامعلی حداد عادل افزود: خوشبختیم که با تلاش همه کشورها فرآیندی که برای تحول و تکامل انجمن مجالس آسیایی برای صلح به مجمع مجالس آسیا آغاز شده بود، در اجلاس تهران با تصویب منشور این مجمع به نتیجه رسید. وی ادامه داد: شما (نمایندگان پارلمان آسیا) امسال با ما در جشن یکصدمین سال تاسیس پارلمان ایران شرکت کردید. ملت ایران در آسیا از جمله اولین ملت‌هایی بود که فریاد آزادی‌خواهی و استقلال و برقراری حکومت قانون و عدالت را در جهان طنین‌افکن ساخت. ۱۰۰ سال پیش ملت ایران جزو ملت‌های پیشگام برای ایجاد حکومت قانون و مردم‌سالاری بود و توانست از رهگذر یک انقلاب که به انقلاب مشروطیت موسوم شد، مجلس را در ایران به وجود آورد. حدادعادل افزود: مجلس در سال ۱۹۵۰ میلادی توانست قانون ملی شدن صنعت نفت را به تصویب برساند. همان قانونی که دولت انگلستان را مجبور به خروج از ایران و قطع ید از چاه‌های نفت کشور ما کرد، اما آن دوران متاسفانه دیری نپایید، ما با کودتای آمریکا در ۱۹۵۲ دوباره مجلس مستقل خود را از دست دادیم. ۲۵ سال مجلس در ایران آن نبود که ملت می‌خواست. اما شوق استقلال و آزادی که از ۱۰۰سال پیش خود را نشان داده بود همچنان در ملت ایران زنده تکامل و تحول داشت و این تکامل و تحول برای بار سوم خود را در یک نهضت دینی و مردمی به رهبری امام عزیز ما خود را نشان داد و ملت ایران توانست با انقلاب اسلامی خود در ۲۸ سال قبل به آرزوی خود که کسب استقلال حقیقی و تاسیس جمهوری اسلامی ایران بود، دست یابد. وی ادامه داد: از آن پس مجلس معنای حقیقی خود را پیدا کرد. مجلس جدیدی با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران متولد شد که نمایندگان آن با رای ملت انتخاب می‌شدند و در برابر بیگانه می‌ایستادند، چنان‌که امروز می‌ایستند و مدافع منافع ملتند. بی‌سبب نیست که مجلس را خانه ملت می‌نامیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم مجمع مجالس آسیایی به زودی به نهال برومندی مبدل شود که سایه و میوه آن عاید همه‌ کشورهای آسیایی شود و آسیا به شان شایسته‌ خود در جهان امروز دست یابد.

هاشمی: آسیا می‌تواند فضای جهانی را تلطیف کند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صحن علنی مجلس و در جمع هیات‌های پارلمانی کشورهای آسیایی، شرکت هیات‌های پارلمانی در جشن قرن مشروطه در ایران را مایه خوشحالی و سرافرازی دانست و گفت: «ما به مجالس آسیا دل بسته‌ایم و فکر می‌کنیم این مجالس در آینده ظرفیت کارهای بزرگی خواهند داشت.» هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «امروز پارلمان‌های دنیا به طرف قدرت بیشتر حرکت می‌کنند، چون دنیا به طرف آزادی، دموکراسی و در اختیار قرار گرفتن سرنوشت مردم در دست خودشان حرکت می‌کند.»

وی خطاب به هیات‌های پارلمانی کشورهای آسیا گفت: «شما نیاز به اقدامات جدی دارید. ارتقای موقعیت انجمن مجالس آسیایی به مجمع پارلمانی تحول ظاهری است، ولی امیدوارم واقعی باشد.» وی ادامه داد: «شما می‌توانید تصمیمات مهمی بگیرید. ۶۰درصد جمعیت دنیا و تمدن‌های عظیم بشری و موقعیت‌های ممتاز جغرافیایی از آن آسیایی‌ها است. ما راه‌مان را پیدا کرده و شناخته‌ایم و می‌دانیم به کجا باید برسیم. » وی با طرح این سوال که چرا ما مرکز مالی آسیایی نداشته باشیم و مثل صندوق‌های بزرگ پولی و بانک جهانی و موسسات مالی غرب، کشورهایمان را پشتیبانی نکنیم؟ تصریح کرد: «شما می‌توانید با هم تصمیم بگیرید و این راه را ادامه دهید و این قدرت مالی را خلق کنید.» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نتیجه انجام این کار را روشن دانست و گفت: «افق این کار خوب است.» هاشمی با بیان این‌که ما در چنین فضایی زندگی می‌کنیم، گفت: «آسیا می‌تواند فضای جهانی را تلطیف کند و بیشتر از موقعیتش استفاده کند.» هاشمی رفسنجانی ادامه داد:« در این اجلاس، صحبت از کانون‌های خطرناکی شد که در بسیاری از کشورهای آسیا وجود دارد و باعث رنج و زحمت ملت‌ها است. البته اختلافات طبیعی است و پیش می‌آید، ولی وقتی صحبت از مذهب می‌شود کشورها با مصالحه موضوع را حل کنند.»

وی ادامه داد:« ما می‌توانیم به حل مشکلات کانون‌های اختلاف کمک کنیم، اما متاسفانه قدرت‌های استعماری از این اختلاف‌ها سوءاستفاده می‌کنند و تفرقه می‌اندازند که این سیاستشان است.» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خطاب به روسای مجالس آسیایی گفت: «امیدوارم برکت این اجلاس و زحماتی که می‌کشید، در راه سعادت و پیشرفت همه‌ بشر و به‌خصوص قاره‌ گرانقدر کره زمین یعنی آسیا باشد.»