صدور قطعنامه یعنی پایان مذاکرات هسته‌ای

صدور قطعنامه در شرایط فعلی به معنای عدم پایبندی به مسیر حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز مساله است که با این رفتار آنها به ما این علامت را می‌دهند که شما مسیر خودتان را بروید ما هم مسیر خودمان را می‌رویم روس‌ها با تحریم ایران موافق نیستند، بلکه آن را مخل مذاکرات سازنده می‌دانند، اما بازیگران دیگر در عرصه بین‌المللی هستند که بر مساله فشار زیادی می‌آورند

بحث تعلیق مطرح نیست. مساله هسته‌ای ایران موضوع خاصی است که باید به ابعاد مهم آن توجه کرد. در شرایط قبلی برای اینکه مساله حل و فصل شود شرط تعلیق را گذاشتند که ما به طور داوطلبانه آن را اجرا کردیم و در دوره اخیر در بسته پیشنهادی‌شان نیز آن را مطرح کردند. اما مساله کلیدی حقوق ایران است. اگر ایران به حقوق خود دست پیدا نکند، مساله روند دیگری پیدا می‌کند

در فرودگاه مهرآباد ارائه شد

گزارش لاریجانی از سفر مسکو

علی لاریجانی در بدو ورودش به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات با ولادیمیر پوتین بر سر اینکه وی پنج کشور مجموعه ۵+۱ را به از سرگیری مذاکرات با ایران متقاعد کند به توافق رسیده است، گفت:‌ ایشان گفتند که همه تلاششان این است که مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره حل شود.

به گزارش «ایسنا»، دکتر‌علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران پس از سفر سه روزه‌ به مسکو با اشاره به تصویب احتمالی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تاکید کرد: هرگونه صدور قطعنامه علیه ما از سنخ آنچه که در‌حال‌حاضر مطرح است به معنای تغییر مسیر حل و فصل مساله هسته‌ای است.

لاریجانی ادامه داد: صدور قطعنامه در شرایط فعلی به معنای عدم پایبندی به مسیر حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز مساله است که با این رفتار آنها به ما این علامت را می‌دهند که شما مسیر خودتان را بروید ما هم مسیر خودمان را می‌رویم. وی خاطرنشان کرد: صدور این قطعنامه موجب می‌شود که مردم ایران بر حق خود اصرار و پافشاری کنند.

دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران در‌خصوص پیام دکتر احمدی‌نژاد، به پوتین گفت: این پیام به موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای اشاره داشت.

لاریجانی با اشاره به سفر سه روزه‌اش به مسکو خاطرنشان کرد: در این سفر به مسائل دوجانبه، همکاری‌هایی که به صلح و امنیت پایدار در منطقه کمک می‌کند و دیگر مسائل پرداخته شد. در این سفر رایزنی‌های مستمر با مقامات روسی صورت گرفت. وی با بیان اینکه گفت‌وگوهایی با مقامات روسی در تاریخ‌هایی نزدیک به هم انجام شده است، گفت: در این رفت‌و‌آمدها تلاش شده مسیر حل مساله هسته‌ای در چارچوب مذاکره و گفت‌وگو دنبال شود. لاریجانی تاکید کرد: طرفین قبول داشتند که صدور قطعنامه‌ علیه ایران مخل فضای منطقی و عاقلانه بحث است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه روس‌ها بر اصل تحریم مخالفتی ندارند، خاطرنشان کرد: خیر، این طور نیست روس‌ها با تحریم ایران موافق نیستند، بلکه آن را مخل مذاکرات سازنده می‌دانند، اما بازیگران دیگر در عرصه بین‌المللی هستند که بر مساله فشار زیادی می‌آورند. وی در‌خصوص پیگیری راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ تا پایان سال‌جاری گفت: این مساله چیز جدیدی نیست، بحثی است که در روند تحقیق و توسعه کشور وجود داشته است. برای ایران داشتن یک پایلوت تحقیق و توسعه مهم است. مسوول پرونده هسته‌ای ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مذاکراتش با مقامات روسیه به ویژه رییس‌جمهور این کشور بر سر جزئیات قطعنامه شورای امنیت علیه ما بوده است یا چگونگی رسیدن به راهکاری برای ازسرگیری مذاکرات‌، گفت: بحث ما بر روی قطعنامه و جزئیات آن نبود، چرا که ما اساسا مسیر قطعنامه را مسیری درست نمی‌دانیم. لاریجانی با اشاره به اینکه روسیه کشوری دوست و همسایه است و به مسائل منطقه توجه دارد، گفت: موضع دولت روسیه پیگیری مساله از طریق مذاکره است، اما عده‌ای در این مسیر کارشکنی می‌کنند. روسیه تاکنون نقش مهمی در مسیر مذاکرات داشته است. وی در خصوص اینکه آیا مذاکرات در مسکو برای متقاعد کردن مقامات روسی به ازسرگیری مذاکرات بوده است، گفت: احتیاج به متقاعد کردن نداریم، اما باید دیپلماسی شرایط کشورهای مختلف در نظر گرفته شود. ما به همه کشورها به اندازه وزنشان توجه داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در زمانی که وی در مسکو بوده خبری مبنی بر تفاهم مسکو و واشنگتن بر سر پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی منتشر شد که گفته می‌شود امتیازی است که آمریکا به روسیه بر سر ایران داده است، گفت: این تحلیل را روس‌ها قبول ندارند، بیشتر در خارج از روسیه این بحث مطرح است که تفاهم این دو کشور بر سر پیوستن روسیه به تجارت جهانی با توجه به مساله ایران است. این موضوع از گذشته هم مطرح بوده است. وی ادامه داد: به هر حال هر کشوری در عرصه بین‌الملل با کشورهای مخاطبشان در گفت‌وگو و تعامل است و این مساله ربطی به موضوع ایران ندارد. لاریجانی درمورد احتمال طرح شدن دوباره پیشنهاد کنسرسیوم مشترک روسیه و ایران گفت: ما هیچ وقت این پیشنهاد را رد نکرده بودیم، اما در این سفر چون موضوعات دیگری مطرح بود مجال طرح این پیشنهاد به دست نیامد یا فراهم نشد. وی درباره انتخابات کنگره آمریکا نیز گفت: قبلا هم گفتم وضعیت آمریکا از مدت‌ها پیش دچار یک دوبینی شده است، سیاست یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا در منطقه شکست خورده است و نتایج این سیاست وضعیتی را به بار آورد که مردم آمریکا هم نتوانستند آن را تحمل کرده و یکبار دیگر به نمایندگان جمهوریخواه رای دهند. این یک بیدارگری است تا دولتمردان آمریکا بدانند که با مردم ملت‌های دیگر نمی‌توانند چنین رفتاری را داشته باشند و باید دست از لجبازی بردارند.

وی درخصوص اینکه دموکرات‌ها شاید جنگ را برنتابند، اما بر سر تنبیه کشورهایی که مدعی‌اند متخلفند و یا با آنها درگیری دارند از طریق تحریم برخورد می‌کنند، گفت: خیلی نباید ذهنتان را به مساله‌ تحریم بکشانید دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در زمینه‌های بسیاری اشتراک موضع دارند. بحث بر سر روی کار آمدن دموکرات‌ها و یا جمهوریخواه‌ها نیست، این فرآیندی بود که آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر طی کردند. وی ادامه داد: حتی در بین جمهوریخواهان کسانی بودند که جنگ‌طلبی‌های آمریکا را قبول نداشتند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه سیاست‌های ایران در مورد آمریکا با تغییر احزاب در آن کشور تغییر نمی‌کند، گفت: که استراتژی آنها با تغییر احزاب زیاد تفاوتی نمی‌کند.

لاریجانی در‌خصوص مساله تعلیق نیز گفت: بحث تعلیق مطرح نیست. مساله هسته‌ای ایران موضوع خاصی است که باید بر ابعاد مهم آن توجه کرد. در شرایط قبلی برای اینکه مساله حل و فصل شود شرط تعلیق را گذاشتند که ما به طور داوطلبانه آن را اجرا کردیم و در دوره اخیر در بسته پیشنهادیشان نیز آن را مطرح کردند. اما مساله کلیدی حقوق ایران است. اگر ایران به حقوق خود دست پیدا نکند مساله روند دیگری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سطح تعلیق مساله کلیدی نیست مساله کلیدی حقوق ایران است، اگر ایران تکلیف خود را در مورد تحقیق و توسعه و غنی‌سازی و نحوه تحقق آن حتی در قالب تفاهم سیاسی بداند آن‌وقت سایر مسائل اهمیت زیادی ندارد.

لاریجانی گفت: ایران کاملا نشان داده است که آماده مذاکره و حل مساله از طریق مسالمت‌آمیز می‌باشد. ما در هر شرایطی مذاکره کرده‌ایم، چه زمانی که بسته پیشنهادی را دادند و چه زمانی که ما پاسخ آن بسته را دادیم. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه مساله مهم این است که ما به ان.پی.تی پایبند هستیم، گفت: معتقدیم روی حقوق خودمان مساله تحقیق و توسعه معامله نمی‌کنیم، اما نظارت‌های آژانس را به طور شفاف می‌توانیم بپذیریم، اما اگر آنها رفتاری دیگر را انجام دهند باید مشخص شود که چه کسی به تعهداتش عمل نکرده است.