مدیرکل دفتربرنامه ریزی توسعه تشکل‌های بخش کشاورزی با اشاره به ضرورت اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغ شده به همه استان‌ها ۴۰ تا ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی در قالب تشکل‌ها و در راستای اهداف وزارتخانه مشغول به فعالیت می‌شوند. تقی رجبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، افزود: سیستم تشکل‌های فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی صنفی و تعاونی خواهد بود و فعالیت اصلی آنها ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و همچنین فنی است که در نهایت وارد فعالیت‌های تولیدی در بخش می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۵۰۰ تشکل خصوصی ترویج در سطح کشور وجود دارد که افزایش تعداد این تشکل‌ها از برنامه‌های این دفتر است.

رجبی درخصوص تشکیل تشکل‌های آب بران در سطح کشور نیز گفت: براساس مصوبه کمیته بهینه‌سازی مصرف آب و هماهنگی با وزارت نیرو تا پایان سال‌جاری با ۱۲میلیارد ریال اعتبار ۳۰ تشکل آب بران در ۳۰ استان کشور ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به پایلوت بودن این ۳۰ تشکل افزود: از سال آینده این تشکل‌ها در سطح کشور توسعه داده می‌شود.

وی با بیان این که دفتر توسعه تشکل‌های بخش کشاورزی برای تشکل‌ها اهداف خاصی قائل است، اظهار داشت: در صورتی که تشکل‌ها در قالب این قاعده عمل نمایند مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهند گرفت.

وی بر ضرورت مشارکت و حضور تشکل‌ها در مراحل تصمیم‌گیری بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: هر تشکلی که در این مراحل مشارکت داشته و طرح ارائه دهد به نوعی از فعالیت‌های بخش حمایت کرده است و وزارتخانه نیز از آنها حمایت می‌کند.

رجبی عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که تشکل‌ها در کنار انتقاد از بخش، برای توسعه بخش راهکار و پیشنهاد نیز ارائه دهند.

به گفته وی تشکل‌هایی وجود دارند که دارای این شرایط نبوده و انتقادهای آنها غیرسازنده و در جهت تخریب بخش است که این تشکل‌ها همان تشکل‌های غیرواقعی هستند.