اساسنامه شرکت ملی نفت تا 10 روز دیگر تقدیم مجلس می‌شود

دنیای اقتصاد - وزیر نفت در حاشیه بازدید از میدان گازی پارس شمالی و جنوبی از نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی نفت در هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد که این اساسنامه به همراه اساسنامه شرکت ملی گاز و پتروشیمی نیز طی هفته جاری آماده و تا ۱۰ روز آینده به مجلس ارائه می‌شود. وزیری‌هامانه درخصوص میدان پارس شمالی نیز خاطرنشان کرد که این میدان معادل چهار فاز پارس جنوبی است و با نزدیکی به دو میدان گلشن و فردوس که جمعا معادل سه فاز هستند، در مجموع پارس شمالی به لحاظ حجمی معادل هفت فاز پارس جنوبی محسوب می‌شود. به گفته وی سه فاز پارس شمالی برای تولید LNG پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت همچنین علت تاخیر در اکتشاف این میدان را مشترک نبودن آن عنوان و تاکید کرد: به دلیل مشترک نبودن این مخزن و با توجه به این که پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک است، وزارت نفت اولویت را به پارس جنوبی داده است. در این راستا از آنجا که تقریبا مجموعه فاز‌های پارس جنوبی به نتیجه رسید یا به مناقصه گذاشته شده‌اند، نوبت به پارس شمالی رسیده زمان آن است که برای این میدان برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وزیری هامانه در ادامه خاطرنشان کرد: به همین منظور مذاکراتی با پیمانکاران داشته‌ایم که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد. اگرچه گام اول مشخص کردن محل اجرای پروژه است که در این خصوص مکان‌هایی را تعیین کردیم، ولی با سازمان حفاظت محیط زیست مشکل داشتیم، زیرا مکان‌های مشخص شده روی نقشه مورد قبول آنها نبود و در جلسات به نتیجه نرسیدیم که به همین دلیل از آنها دعوت کردیم سایت‌ها را از نزدیک بازدید کنند.

وی با تاکید بر این که قرار است توسعه میدان گازی کیش را خودمان انجام دهیم، گفت: برای توسعه این میدان توسط نیرو‌های داخلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وزیر نفت در خصوص اعلام آمادگی روسیه برای حضور در خط لوله صلح تصریح کرد: مذاکره روسیه با هند و پاکستان انجام شده است، ولی آنها هنوز با ایران مذاکره نکرده‌اند و در جریان جزئیات نیستیم.

وزیر نفت با بیان این که از نظر ما مشترک بودن میدان آرش آشکار است، خاطرنشان کرد: کویتی‌ها نیز موضوع را رد نکرده‌اند، ولی روی این بحث که چه حجمی ‌از آن مربوط به ایران و چه حجمی‌ مربوط به کویت است، مشکل دارند که منتظر نظر کارشناسان و متخصصان هستیم. وی، قرارداد کرسنت را در حال مذاکره و بررسی دانست و افزود: اتفاق جدیدی نیفتاده و آنها درخواست کرده‌اند که اعلام آمادگی کنیم و ما نیز در حال بررسی هستیم. وی در خصوص احتمال وجود میدان کشف رود در منطقه خانگیران یادآور شد: در این مورد در حال مطالعه هستیم و جزو ۱۷ مورد اکتشافی است که به زودی به مناقصه می‌رود.

وزیر نفت با اشاره به این که صادرات گاز به ارمنستان از ابتدای سال جاری میلادی (اوایل زمستان) آغاز می‌شود، افزود: صادرات براساس قرارداد امضا شده انجام می‌شود و آنها نیز علاقه‌مند به دریافت گاز ایران هستند و بحث‌های دیگر مانند درخواست روسیه مبنی بر بیشتر شدن سهمش در گاز ارمنستان نمی‌تواند تاثیری بر صادرات ایران بگذارد.

به گفته او، راه‌اندازی بورس نفت در آخرین جلسه راهبردی در حضور رییس‌جمهور به عهده وزارت اقتصاد و دارایی با مشورت وزارت نفت گذاشته شد که در حال بررسی برای انتخاب هیات مدیره و دبیرکل و عملیاتی کردن بورس هستند.

کشمکش بر سر میدان گازی آرش

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که پیگیری‌های قضایی و حقوقی، درباره کشمکش ایران و کویت، بر سر میدان گازی آرش ادامه دارد.

به گزارش شانا، سید محمدعلی حسینی، در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این مساله در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و قضایی باید بررسی شود، افزود: در حال حاضر، کمیته‌ای در وزارت خارجه تشکیل شده تا مبانی حقوقی مساله را آماده کند و بر اساس آن روند مذاکرات را به پیش ببرند. وی تصریح کرد: در این زمینه مذاکراتی هم با طرف کویتی انجام شده است که نتایج آن در آینده بررسی می‌شود.

میدان گازی مشترک آرش، از دهه ۱۹۶۰ مرکز و موضوع بحث دو کشور بوده و ایران معتقد است که باید در توسعه میدان حضور داشته باشد، این در حالی است که عربستان نیز در این میدان خود را سهیم می‌داند.

ایران عملیات حفاری اکتشافی در میدان آرش را در سال ۲۰۰۱ آغاز، ولی فعالیت خود را با ابراز نارضایتی کویت متوقف کرد. از سوی دیگر نیز مسوولان کشورمان به مخالفت با گزارش‌های موجود در باره مذاکرات عربستان و کویت برای توسعه مشترک میدان آرش پرداخته‌اند.

کویت نیز اعلام کرده است که با هدف تامین نیاز داخلی گاز به توسعه میدان آرش که این کشور آن را «الدوره» می‌نامد، نیاز دارد.