دانش‌آموزان برای میان وعده‌های غذایی‌ سراغ چیپس و پفک نروند

ایسنا- یک کارشناس ارشد رژیم‌ درمانی و تغذیه گفت: دانش‌آموزان برای میان وعده‌های غذایی زیاد به سراغ چیپس و پفک نروند و خیلی کم از این مواد استفاده کنند، زیرا ممکن است این مواد خوراکی با روغن چند بار مصرف تهیه شده باشند، از سوی دیگر به‌دلیل شور بودن این مواد، فرد به غذاهای پرنمک عادت می‌کند و باید در سنین بالا منتظر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی - عروقی و کلیوی باشد. علی اشرف رشیدی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد: برای میان وعده‌های غذایی صبح تا ظهر دانش‌آموزان از غذاهایی همچون یک ساندویچ کوچک خانگی شامل نان، پنیر و گردو و یا تخم‌مرغ یا کتلت، شیر و کیک، آب میوه سالم، بیسکویت، دانه‌های روغنی مثل گردو، پسته، بادام، میوه‌ به شکل تازه مثل کشمش، خرما و خشک به صورت انجیر خشک و برگه‌های زردآلو و هلو استفاده شود.

وی افزود: در این میان وعده می‌توان از غذاهایی که امکان نگهداری آنها برای دو یا سه ساعت در مدرسه وجود دارد و دچار مسمومیت غذایی نمی‌شوند نیز استفاده کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌های درمانی انجیر خشک، بیسکویت و یا کیک را برای میان وعده غذایی ظهر تا عصر دانش‌آموزان توصیه کرد.

رشیدی همچنین نیمرو، سیب‌زمینی آب پز یا سیب‌زمینی سرخ شده همراه با تخم مرغ، شیر و خرما، ساندویچ‌های کوچک مثل نان، پنیر و یا عسل، مربا و خامه را مواد مفیدی برای میان وعده‌های عصر دانش‌آموزان دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد تاثیر منفی بعضی تنقلات مثل چیپس و پفک گفت: این مواد کودک را به طرف دریافت انرژی بالا و چاقی پیش می‌برد و به علاوه اگر نزدیک مواقع صرف غذای اصلی استفاده شود باعث سیری در فرد می‌شود به تبع آن باعث می‌شود که فرد غذای اصلی‌ را نخورد.

رشیدی تاکید کرد: در پفک پروتئین، ویتامین و مواد معدنی وجود ندارد و فقط حاوی انرژی است، درست است که انرژی برای بدن مهم است، ولی در کنار این باید مصرف مواد مغذی چه درشت مقدار( که شامل قند و پروتئین است) و چه ریز مقدار( که شامل ویتامین و املاح است) نیز حتما استفاده شود، زیرا سلامتی به این مواد وابسته است و اگر این مواد را دریافت نکنیم دچار سوء تغذیه و بیماری خواهیم شد.

رشیدی گفت: اگر بوفه‌های مدارس بتوانند تنقلات درست تهیه کنند و در دسترس بچه‌ها قرار بدهند خیلی بهتر است تا اینکه چیزی مثل آبنبات چوبی و پفک و موادی که ارزش غذایی ندارند عرضه کنند.

وی افزود: هر چه نیازمندی کودک به مواد مغذی بهتر تامین شود، یادگیریش نیز بالا می‌رود و در بهره هوشی تاثیر مثبت می‌گذارد.

این کارشناس ارشد تغذیه نظارت بر توزیع مواد غذایی در بوفه‌های مدارس از سوی اولیا و مربیان را مهم دانست و گفت: اگر در بوفه‌های مدارس مواد غذایی سالم و مفید عرضه شود، طبیعتا کودکی که برای خرید به بوفه‌ها مراجعه می‌کند محدود می‌شود که همین موارد را خریداری کند.