سرنوشت اقتصادی آمریکای پس از انتخابات
شادی آذری - به رغم کاهش اخیر رشد اقتصادی آمریکا، به خصوص در بازار مسکن، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اوضاع اقتصادی این کشور هنوز دارای ثبات است. اما مسلم است که برخی از صنایع این کشور شاهد تحولات اساسی در سیاستگذاری‌هایشان خواهند بود. احتمال می‌رود کنگره دموکرات آمریکا با وضع قوانین سخت‌تر مربوط به تجارت،‌ سیاست‌های تجارت آزاد را خنثی ‌کنند. به علاوه انتظار می‌رود کنگره جدید حداقل دستمزد‌ها را افزایش دهد. البته این اقدام هم اکنون نیز در برخی ایالت‌ها انجام شده است. در مورد اصلاحات قانون مهاجرت نیز، دموکرات‌ها برنامه‌ای را برای کارکنان مهمان در کشورشان پیشنهاد داده‌اند که براساس آن به مهاجران ویزای موقت کار داده شود، اما از طرف دیگر افرادی که به مهاجران غیرقانونی کار بدهند با محدودیت‌های سختی مواجه می‌شوند. بخش‌های کلیدی اقتصاد آمریکا که با روی کارآمدن دموکرات‌ها دستخوش تحولات اساسی می‌شوند بدین شرح‌اند:

۱ -نظام مالیاتی
دموکرات‌ها با هرگونه کاهش مالیاتی از جمله کاهش نرخ مالیات بردرآمد و کاهش مالیات بر سود سرمایه مخالفت کرده‌اند. اگرچه هرگونه تلاش برای از میان برداشتن قوانین مربوط به کاهش مالیات به احتمال قریب به یقین با وتوی کاخ سفید مواجه می‌شود،‌ اما قانون حداقل مالیات هم که هر ساله وام‌دهندگان بیشتری با سطح درآمد متوسط مشمول آن می‌شوند، می‌تواند به هدفی برای اصلاحات دموکرات‌ها تبدیل شود. به هر حال، تغییرات ناگهانی در سیاست‌های مالیاتی آمریکا دور از ذهن به نظر می‌رسد.

۲ - انرژی
قانون سیاست انرژی 2005 آمریکا شامل مفاد زیادی است که از جمله آن می‌توان به معافیت مالیاتی شرکت‌های نفتی و صدور مجوز برای اکتشاف نفت و گاز اشاره کرد که دموکرات‌ها با آن مخالف هستند. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها بر سود حاصل از صنعت نفت بیشتر نظارت و رسیدگی کنند حتی برخی از آنان معتقد به اخذ مالیات بر سود «بادآورده» این صنعت هستند.کنگره جمهوری‌خواه آمریکا رای به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر و حرکت به سوی صدور مجوز فعالیت برای نیروگاه‌های موجود داده بود. اما به یقین دموکرات‌ها آن را منتفی می‌کنند. به علاوه کنگره دموکرات‌ آمریکا روند حذف نظارت دولت بر صنعت برق را کند خواهد کرد و انتظار می‌رود محدودیت‌های سخت‌تر و بیشتری را بر انتشار کربن وضع کنند.

۳ - صنایع دارویی
صنعت داروسازی از بازگشت دموکرات‌ها دچار تحول عظیمی می‌شود. دموکرات‌ها طرفدار مذاکره در مورد قیمت داروها و تحت پوشش قرار گرفتن آن در نظام بهداشت و درمان کشور هستند. اگر قیمت‌های مورد مذاکره دولت را موسسات خصوصی بیمه درمان به اجرا درآورند، می‌توان گفت انقلابی در کاهش قیمت دارو در آمریکا رخ می‌دهد. از سوی دیگر این اقدام باعث کاهش سود شرکت‌های بزرگ داروسازی که انحصار تولید برخی داروها را در اختیار دارند خواهد شد.اما حرکت به سوی کاهش هزینه داروهای نظام بهداشت و درمان این کشور به نفع داروسازانی می‌شود که داروهای ارزان‌تر و یا مشابه تولید می‌کنند.

۴ - دفاع
بسیاری از دموکرات‌ها مخالف جدول زمانبندی جنگی هستند که فاقد تاریخ پایان جنگ در عراق باشد.اما هنوز مشخص نیست که آیا دموکرات‌ها به سمت کاهش هزینه‌های دفاعی گام برمی‌دارند یا خیر.گریگ والیر، یک تحلیلگر در گروه تحقیقاتی استنفورد واشنگتن می‌گوید: «غیر محتمل‌ترین کاری که ممکن است دموکرات‌ها انجام دهند این است که تصویری از خود به نمایش گذارند که در آن از لحاظ دفاعی ضعیف جلوه کنند». ولی شاید دموکرات‌ها تنها اولویت‌های هزینه‌های دفاعی را تغییر دهند. به عنوان مثال برخی پروژه‌های تسلیحاتی را که هزینه‌های گزافی تحمیل می‌کرد متوقف کنند و یا جلوی هزینه‌های روزافزونی را که تحت لوای امنیت کشور صرف می‌شد بگیرند.

۵ - نظام پرداخت وام
جمهوری‌خواهان کنترل بر آژانس‌های «فانی‌مایی» و «فردی‌ماک» را بسیار سخت کرده بودند.این دو آژانس کنترل حدود 40درصد از بازار رهن و اجاره مسکن آمریکا را که ارزشی بیش از 10تریلیون دلار دارد، برعهده دارند.احتمال می‌رود که دموکرات‌ها این سخت‌گیری‌ها را کاهش دهند.به علاوه دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نرخ بهره وام‌های دانشجویی را از میان بردارند و شرایط بازپرداخت وام را تسهیل کنند.اما هنوز مشخص نیست که اعتبار لازم برای اعمال این تغییرات از کجا باید تامین شود.بدون نرخ مالیاتی بالا، این تغییرات می‌تواند خسارت‌هایی را بر سود شرکت‌های پرداخت‌کننده وام دانشجویی وارد سازد.