انحلال کانون عالی کارفرمایان از سوی وزارت کار ناشی از ضعف عملکرد هیات‌مدیره این کانون است چراکه آنها بهانه‌های لازم را برای انحلال به وزارت کار دادند. عباس وطن‌پرور، عضو شورای هماهنگی کانون عالی کارفرمایان، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: کانون عالی کارفرمایان برخاسته از قانون کار است و اگر وزارت کار، کانون را تایید نمی‌کرد، سازمان جهانی کار و سازمان جهانی کارفرمایان نیز این کانون را به رسمیت نمی‌شناخت.

او افزود: البته براساس مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار، تشکل‌ها در تشکیل و فعالیت آزاد هستند و نیازی به ثبت ندارند، اما ILO هیچ‌گاه در مسائل داخلی کشور‌ها دخالت نمی‌کند و به رای دولت‌ها احترام می‌گذارد. پس کانون عالی کارفرمایان نمی‌تواند خود را بی‌نیاز از تایید وزارت کار بداند. وی با بیان اینکه براساس اساسنامه کانون عالی کارفرمایان، هیات‌مدیره این کانون باید دو ماه قبل از به اتمام رسیدن مدت مدیریتشان انتخاب شوند، تصریح کرد: ۱۳ اردیبهشت امسال مدت مدیریت هیات‌مدیره فعلی کانون به اتمام می‌رسید با این وجود باید مجمع کانون را در اسفند ماه برگزار می‌کردند.

عضو شورای هماهنگی کانون عالی کارفرمایان گفت: اما کانون عالی کارفرمایان با درخواست از وزارت کار شش ماه درخواست مهلت اضافی برای برگزاری انتخابات می‌کنند، از این رو تا این مدت وزارت کار حامی‌ کانون عالی بوده است. وی با اشاره به تجربه‌های انتخابات انجمن صاحبان پمپ بنزین ایران افزود: این انجمن انتخابات خود را ۱۰ روز پس از اتمام مهلت قانونی انجام داد اما انتخابات آنها از سوی وزارت کار تایید نشد. کانون عالی نیز با توجه به اینکه امکان دارد مجمع اول به حد نصاب نرسیده یا انتخابات آن برگزار نشود، نباید مجمع را تنها سه روز مانده به اتمام مهلت برگزار می‌کرد.

رییس انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه کشور نیز گفت: متاسفانه عدم‌مدیریت صحیح موجب بر‌هم خوردن انتخابات کانون‌عالی کارفرمایی کشور شد و فعالیت هیات‌مدیره کانون فعلی نیز از سوی وزارت کار و امور‌اجتماعی غیرقانونی اعلام شده است. ولی‌ا... داوود‌آبادی‌، در گفت‌و‌گو با ایرنا، با بیان این مطلب افزود: بی‌نظمی و سوء‌مدیریت هنگام انتخابات کانون‌عالی کارفرمایی سبب شد برخی افراد که حق رای نداشتند، با رای‌گیری به نحو نادرستی انتخابات را برای شش ماه به تعویق اندازند.

رییس انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه کشور با انتقاد به نحوه اعتراض برخی از افرادی که به عنوان کارفرمایان کشاورز و دامدار استان قزوین در روز انتخابات یادشده شرکت کرده بودند، گفت: اعتراض نباید با به‌راه انداختن سر و صدا و اخلال همراه باشد. وی یادآور شد: روز دهم آبان‌ماه جاری که روز انتخابات کانون‌عالی کارفرمایی کشور بود، ضرورت داشت که نخست گزارش‌های هیات‌مدیره، مالی و بازرسان انجمن از عملکرد سه‌ساله ارائه شود که متاسفانه چنین کاری انجام نشد.

داوودآبادی معتقد است، این‌گونه نحوه برگزاری انتخابات به نفع جامعه کارفرمایی کشور نیست و شیوه نادرست انتخابات، بزرگ‌ترین تشکل کارفرمایی کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.