کره‌شمالی در لیست مخالفان آزادی بیان در اینترنت باقی ماند. به گزارش پارس آنلاین، گروه روزنامه‌نگاران بدون مرز (RSF) کشور مصر را به فهرست مخالفان آزادی بیان در اینترنت اضافه کرد. اما کشور لیبی که تا سال گذشته در این لیست قرار داشت، به دلیل رعایت قوانین حقوق بشر در یک سال گذشته از این لیست خارج شد.

نپال و مالدیو نیز از لیست منتشر شده سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ حذف شده‌اند. هم‌اکنون تعداد اعضای گنجانده شده در این لیست ۱۳ کشور است.

همه این کشورها به دلیل محدود کردن آزادی بیان در اینترنت از سوی گروه‌های دفاع از حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

در بیانیه منتشر شده RSF «حسنی مبارک» رییس‌جمهور کشور مصر که از سال ۱۹۸۱ تاکنون ریاست‌جمهوری این کشور را به عهده دارد به عنوان یکی از عوامل تهدید‌کننده آزادی اینترنت در این کشور نام برده شده است.

استفاده از اینترنت از جمله آزادی‌هایی است که از سوی گروه‌های حقوقی حامی آزادی‌های مدنی در سراسر جهان مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد.

در ماه ژوئن سال‌جاری دو تن از وبلاگ نویسان مصری به دلیل مخالفت با همه‌پرسی این کشور توقیف و به دو ماه زندان محکوم شدند. بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران اینترنتی نیز مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.

یکی دیگر از نگرانی‌های موجود در کشور مصر قوانین مدنی این کشور است که می‌تواند فعالیت سایت‌هایی را که تهدید‌کننده امنیت ملی شناخته شوند، متوقف کند. البته در این قوانین توضیحی درباره تهدید امنیت ملی داده نشده است.

روزنامه‌نگاران بدون مرز از بروز رفتارهایی که نشان‌دهنده افزایش سانسور و محدود کردن آزادی بیان در اینترنت شود ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همه کشورهای گنجانده شده در لیست سیاه روزنامه نگاران بدون مرز، به جز کشور تونس، کمتر از ۲۰ مورد محدود کردن آزادی بیان دیده شده است. کشور تونس به نقض حقوق بشر در ۲۱ مورد متهم شده است.

در میان کشورهای حاضر در لیست سیاه کشور چین دارنده بیشترین تعداد فیلتر سایت‌های اینترنتی است که مطابق نظر مقامات این کشور محتوای آشوب‌گرانه و جنجالی داشته‌اند.

کره‌شمالی همانند سال ۲۰۰۵ در لیست کشورهای مخالف آزادی بیان اینترنتی باقی ماند. در این گزارش آمده است که تنها تعداد اندکی از مقامات این کشور از طریق اتصالات کشور چین به اینترنت دسترسی دارند.

ویتنام، عربستان سعودی، روسیه سفید، ازبکستان، کوبا و سوریه از دیگر کشورهای حاضر در لیست سیاه هستند.

بر اساس همین گزارش تغییر سه قانون محدود‌کننده آزادی‌های مجازی در اینترنت و برداشتن آنها سبب خارج شدن مالدیو از این لیست شده است.

نپال نیز پس از تغییرات حکومتی از لیست کشورهای محدودکننده اینترنت خارج شد. روزنامه‌نگاران بدون مرز خواستار از بین رفتن سریع تهدیدها علیه بلاگرها و حمایت از وبلاگ نویسانی شده‌اند که مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و یا به طور مرتب راهی زندان شده‌اند.