تولید داخلی گوشی تلفن‌همراه همچنان در ابهام است

گروه کامپیوتر- شش ماه از زمان آغاز پروژه تولید گوشی تلفن‌همراه و افزایش تعرفه واردات گوشی همراه می‌گذرد در حالی که هنوز این پروژه به نتیجه‌ای نرسیده و حتی یک گوشی هم تولید نشده است. افزایش تعرفه واردات گوشی در خرداد سال‌جاری تاکنون نه تنها منجر به تولید داخلی گوشی موبایل نشده است، بلکه موجب افزایش شدید قیمت گوشی در بازار تلفن‌همراه کشور شده است. این در حالی است که از ابتدا بسیاری از کارشناسان معتقد بودند توان لازم برای تولید گوشی در کشور وجود ندارد، اما برخی دیگر افزایش تعرفه‌ها را موجب حمایت از تولید داخلی بر شمرده و به حمایت از این پروژه برخاستند.

اما تاکنون هنوز هیچ یک از شرکت‌های طرف قرارداد در این پروژه موفق به تولید گوشی نشده‌اند در حالی که طبق تعهدشان به وزارت صنایع باید تا پایان امسال ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه تولید کنند.

طبق این قرارداد سه شرکت داخلی انتخاب شده برای تولید گوشی در مرحله اول می‌توانند به صورت مونتاژ و با همکاری یک شریک خارجی اقدام به ساخت گوشی موبایل کنند، اما هنوز چنین چیزی محقق نشده است.

صادق‌زاده رییس کمیته مخابرات مجلس نیز از ابتدا معتقد بود امضای این قرارداد بدون انجام کار کارشناسی لازم صورت گرفته است.

افزایش قیمت گوشی تلفن‌همراه موجب نارضایتی اکثر مردم و کاربران موبایل شده است، در حالی که با واگذاری سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه توسط اپراتور اول و دوم و همچنین اپراتور خصوصی تالیا میزان نیاز مردم به این کالا افزایش یافته است.

قیمت گوشی تلفن‌همراه طی ۶ ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در این مدت بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.

شرکت‌های طرف قرارداد با وزارت صنایع برای تولید ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه شرکت‌های نیمه‌‌های عماد، کارخانه‌های مخابراتی ایران و سروش رسانه هستند که به گفته کارشناسان این شرکت‌ها تجربه‌ای در زمینه تولید گوشی نداشته و دارای این توان نیز نیستند.

دیروز نیز مدیر عامل کنسرسیوم سروش رسانه و شرکت شهرک‌های هوشمند گفت: تولید گوشی تلفن‌همراه ایرانی با برند «نوکیا» تا پایان سال‌جاری آغاز خواهد شد.

محمد مرزبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مذاکرات مشترک این شرکت و نیمه‌هادی عماد با شرکت نوکیا برای تولید گوشی تلفن‌همراه اظهار امیدواری کرد که تولید گوشی تلفن‌همراه ایرانی با برند نوکیا توسط این شرکت‌ها تا پایان امسال آغاز شود.

وی ادامه داد: علاوه بر نوکیا با دو برند اروپایی و آسیای جنوب‌شرقی نیز در حال مذاکره هستیم.

این دو شرکت از جمله شرکت‌های صاحب نام و بازار گوشی تلفن‌همراه در دنیا و ایران هستند.

مرزبان در ادامه کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه به صورت SKD و CKD را یادآور شد و اظهارداشت: این کاهش تاثیر بسیار مثبتی بر روند تولید داخل گوشی با همکاری شرکای خارجی ما خواهد داشت و این تعرفه را به طرف‌های مذاکره خارجی خود ابلاغ کرده‌ایم.

این در حالی است که شرکت‌های داخلی مورد نظر برای تولید گوشی تلفن‌همراه تا پیش از این تعرفه بالای SKD و CKD و نیز عدم ثبت سریال گوشی‌ تلفن‌همراه را از مشکلات اصلی برای نتیجه نرسیدن مذاکرات تولید داخلی گوشی عنوان می‌کردند.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران نیز از نزدیک شدن مذاکرات با شرکت MMOBILE مالزی به مرحله قرارداد برای تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور خبر داده است.

محمد ابراهیم مطلع گفت: در بین شرکت‌های طرف مذاکره کارخانجات مخابراتی ایران برای تولید گوشی تلفن‌همراه در داخل MMOBILE مالزی بیشترین شانس و اقبال را دارد.

البته مذاکره با دیگر شرکت‌ها چون TELME نیز ادامه دارد.

وی نیز کاهش تعرفه واردات SKD و CKD گوشی تلفن‌همراه را یکی از اقدامات اساسی برای جلب نظر طرف‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید گوشی در کشور بیان کرد.