وزیر بهداشت با اعلام آمار یک‌میلیونی معتادان در ایران گفت: برنامه اصلی وزارت بهداشت برای نجات ۲۰۰‌هزار معتاد تزریقی متمرکز است اما برای کل معتادان کشور برنامه سه‌گانه درمان، مددکاری و توانمندسازی از آذرماه با همکاری بهزیستی و NGO‌ها اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، کامران باقری لنکرانی، سه‌شنبه شب در حاشیه دیدار با کاستا، معاون دبیر‌کل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران، افزود: تجربه ایران در مبارزه با مواد‌مخدر در همه زمینه‌های مبارزه با عرضه، درمان و پیشگیری با توجه به حجم این پدیده در کشوری که در مجاورت بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد‌مخدر دنیا است موفقیت‌آمیز بوده است. با این حال با اجرای برنامه جدیدی که به صورت یک بسته خدمتی سه‌گانه شامل درمان، مددکاری و توانمندسازی معتادان است جهش جدی‌تری را برای کنترل مواد مخدر در کشور به وجود می‌آوریم.

وی اضافه کرد:‌ بر‌اساس تعریف علمی، معتاد کسی است که مجبور است مقدار مصرفش را مرتبا اضافه کند یا اگر ترک کند،دچار عوارض و علائم ناراحت‌کننده می‌شود. بر مبنای این تعریف در کشور ما حدود یک‌میلیون نفر معتاد هستند و آمارهای بیشتر مثلا ۳‌میلیون یا ۴‌میلیون معتاد در ایران علمی نیست. باقری لنکرانی در مورد استفاده از روش متادون درمانی در ایران گفت: برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه قرص متادون که برای درمان معتادان در مراکز ترک اعتیاد و DIC (مراکز گذری) به معتادان تحویل می‌شود، شربت متادون نیز در کشور تولید شده که در مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد به معتادان داده می‌شود.

وی افزود: امسال برای توسعه مراکز ترک اعتیاد در کشور ۱۰۰ مرکز جدید DIC با همکاری بهزیستی در کشور تاسیس می‌شود که در همه آنها قرص و شربت متادون هم برای درمان معتادان توزیع می‌شود. وی گفت:‌ بر‌اساس آیین‌نامه‌ تاسیس مراکز ترک اعتیاد که ۹ ماه پیش از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، ضوابط تاسیس این نوع مراکز سهل‌تر شد،از جمله اینکه سطح زیربنای مورد نیاز آنها کمتر شد اما نظارت وزارت بهداشت و مسوولان دولتی بر این مراکز برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه متادون یا هر‌گونه تخلف دیگر افزایش می‌یابد.