مصرف غذاهای سنگین زمینه ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری مهر- رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: رعایت مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد چرا که ممکن است ابتلا به سرماخوردگی در افراد دارای ضعف سیستم دفاعی بدن نظیر سالمندان باعث مرگ و میر شود. دکتر ایرج خسرونیا افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های سرد سال اغلب اوقات پنجره‌ها بسته هستند، بنابراین در صورت وجود ویروس و یا فرد مبتلا به ویروس سرماخوردگی در محیط بسته به راحتی باعث انتقال بیماری به دیگر افراد می‌شود.

وی اظهار کرد: سرفه وعطسه در فضاهای بسته نظیر کلاس‌های درس در مدارس، مراکز نگهداری سالمندان به ویژه با توجه به ضعف سیستم ایمنی بدن کودکان و سالمندان با انتشار ویروس باعث ابتلای افراد دیگر خواهد شد. رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: باید روزانه یک تا دو مرتبه پنجره‌های اتاق برای به جریان افتادن هوا در فضای بسته و خروج ویروس‌های احتمالی باز شود، همچنین بیماران نیز باید بهداشت فردی نظیر داشتن دستمال هنگام سرفه و یا عطسه را رعایت کنند تا از ابتلای دیگران به این بیماری جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: برای افرادی نظیر سالمندان که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است تزریق واکسن آنفلوآنزا ضروری است چون با استفاده از این واکسن به مدت ۳ تا ۶ ماه از ابتلای آنان به سرماخوردگی جلوگیری می‌شود.

خسرونیا گفت: ویروس‌های سرماخوردگی انواع مختلفی دارد ، بنابراین فردی که یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود نه تنها نسبت به سرماخوردگی ایمن نمی‌شود بلکه با ضعف سیستم دفاعی، بدن این بیمار نسبت به ابتلا به انواع دیگر ویروس‌ها مستعد خواهد شد، بنابراین ممکن است این بیمار طی مدت کوتاه چندین بار به سرماخوردگی مبتلا شود. وی در مورد پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی گفت: مصرف سبزی‌های تازه و نوشیدنی‌های گرم نظیر چای و نیز مصرف آب میوه به ویژه میوه‌های حاوی ویتامین C موجب ایجاد مقاومت بدن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی می‌شود.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: باید از مصرف غذاهای سنگین که هضم آنها به زمان بیشتری نیاز دارد جلوگیری شود چراکه هضم غذای سنگین نیاز به ورود خون بیشتر به دستگاه گوارش دارد که این امر نیز باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن شده و زمینه ابتلا به ویروس‌ها را فراهم می‌آورد.